• Mylla

    En gång för alla: Fri uppfostran är INTE samma sak som inga regler öht!

    Ordet fri uppfostran förknippar jag inte riktigt med det du beskriver, Pluttli. Många lägger nog in en annan betydelse i ordet. 

    Hur man förhåller sig till nakenhet tror jag har mer med ens åsikter om nakenhet att göra än ens ideer om uppfostran.

    Mina barn har aldrig haft sönder sina saker utom av olyckshändelse. Det har jag inte behövt ta ställning till om det ska förbjudas. Men jag skulle nog ge dem som råd att inte ha sönder sina saker. En så liten kan ju inte överblicka den fulla konsekvensen, de förstår helt enkelt inte att en sak då är borta för alltid.  Såna små skulle jag bara visa gång efter gång hur man hanterar sakerna istället på rätt sätt.  Vilket förde åter till första meningen i stycket. Kanske har jag "förbjudit" dem att ta sönder saker när jag envisats med att visa dem hur man hanterar saker men jag tycker nog att det är bästa sättet. De har ju sakerna kvar och har kul när de leker med dem.

  • Mylla

    Plutteli- jag har en fråga.
    Är det inte lika viktigt att din dotter inte blir ledsen av sina "val"? Lika viktigt som att andra inte blir ledsna? Hon är ju så liten. jag tror inte alls man kan se konskvenserna av allt när man är så liten. Jag tycker det är lite taskigt att behöva lära sig genom alla misstag man då måste begå. Bättre att visa henne hur man undviker misstagen tills hon blir större.

    Ett exempel, inte något jätteviktigt, men för ett barn kanske det kan vara.

    LEGO- gillar min son. Vi har hjälpt honom att hålla reda på alla modellerna och beskrivningarna så de inte kommer bort. Han får inte ha alla på en gång och han får bara ta sönder en i taget så hjälper vi honom att bygga ihop den.  (Sen har han massor med löst lego som han får göra som han vill med också.)
    Detta har hans pappa bestämt för han var ledsen när han var pojke över att alla hans modeller var trasiga och sönder och bitar borta. En fyra-fem åring kan ju inte tänka framåt så. Därför gör vi det åt honom.

    Det där med sandaler på vintern skulle jag visst kunna tillåta som exempel, men man skyddar ju ändå barnet från konsekvenserna av att ta sandaler, man tar ju med vinterkläder.
    Det kan ju vara bra att inse vad kyla är utan att man blir skadad på kuppen.
    Det samma gäller spisplattor, ugnar, vedspisar etc som man kan bränna sig på. Jag brukar alltid visa hur varmt det är utan att de bränner sig, bara känner, så aktar de sig sen. Småbarn förstår ju konkreta saker bäst.

  • Mylla
    Plutteli skrev 2010-08-18 11:15:24 följande:
     Hade hon varit mer hårdhänt och förstört det mesta hon ägde hade hon ju tydligt visat att hon inte kan betros med leksaker i en större utsträckning, då hade hon fått ha färre leksaker och av sådan typ att det ska väldigt mycket till för att de ska gå sönder.
    Ja vi tänker inte likadant just här. Om ett barn förstör något hade jag tänkt att jag missat en viktig sak att lära ut hur man beter sig. Roligare för att barn att få lära sig och kunna ha alla sorters saker. Jag tror nämligen att det går att lära dem.

    Jag hade ju kunnat säga att min son var för liten för legot eftersom han inte var helt mogen att hålla reda på alla bitar själv. Men det hade varit synd, för han är grym på att bygga, följer beskrivningen för dem som är från både 7 och 8 år. och han har väldigt roligt med sitt lego. Tycker det var värt lite besvär från våran sida, vi plockar inte fram det när det inte passar. (Han började faktiskt när han var 2 år, på öppna förskolan, annars hade jag aldrig fattat att han var så intresserad, eller att en tvååring ens kunde bygga lego.)

    Tänk om barnet börjar riva sönder blommor och kasta porslinet i golvet? Fast du kanske säger ifrån då eftersom det inte är barnets egna? Eller tycker du att det är enklare att ta bort grejerna?
    Jag tog bort en del saker men blommorna ville jag då ha kvar.

    Annars verkar vi ju ha ganska lika uppfostran, så enligt din definition har jag också en fri uppfostran. Min son går oklippt för han vill ha långt hår nu. När han blir tonåring ska halva vara grönt och halva blått säger han.
    Han gick med olika färg på strumporna i mer än ett år också. Men nu har han tröttnat på detta mode.
  • Mylla
    Plutteli skrev 2010-08-18 19:18:53 följande:
     Detta är dock något vi kommer bli betyligt hårdare på när hon kommer upp i ålder och verkligen kan tänka frammåt på konsekvenser, där är hon ju inte i dagsläget så märker vi att hon tex leker för hårt med en leksak vi vet att hon verkligen gillar och risken finns att den kommer gå sönder kan vi bryta in och visa hur hon borde leka istället men om det inte ger effekt är det inte mycket vi kan göra så att säga, i synnerhet som hon i vilket fall är för liten för att ta till sig straff och vi i vilket fall är emot att ge straff som inte har med själva "brottet" att göra
    Ja det är en bra poäng där om straff/konskvens och jag håller med helt.

    Varför är du förtjust i ordet fri uppfostran? De flesta föräldrar förbjuder nog inte saker bara för att förbjuda utan låter barnen ta de beslut de anser att barnen är mogna för, utifrån ålder och personlighet. Det är smart uppfostran.
  • Mylla

    Ja det är möjligt, jag har ingen statistik på vad som är vanligast. Saker som får mycket mediautrymme kanske man tror är vanligare än de verkligen är. Jag har aldrig träffat någon som håller på så på riktigt.

    Jag tror ordet fri uppfostran har mycket förknippat med sig som det är svårt för dig ensam att ändra på. Fri uppfostran var en motreaktion på 70-talet mot den hårda uppfostran som rådde innan har jag hört. Eller en överreaktion hur man vill se det.

    Man kan ju använda ett annat ord. respektfull fostran?

    Om några vill daska sina ungar säger det ju en hel del om deras brist på nödvändig hjärnverksamhet. ju mindre sådan desto fler påhopp brukar det levereras.

Svar på tråden En gång för alla: Fri uppfostran är INTE samma sak som inga regler öht!