• Faile

En gång för alla: Fri uppfostran är INTE samma sak som inga regler öht!

Visserligen låter det ganska sunt men jag råder er ändå att vara försiktiga. Frihet under eget ansvar kan lätt misstolkas av truliga barn/tonåringar som ointresse.

Jag hade en kompis i tonåren vars föräldrar använde ungefär samma variant.
    De var mina föräldrars bästa vänner så jag hade god insyn i familjen och kan ärligt säga att de verkligen älskade sina barn över allt annat. De var kärleksfulla, omtänksamma och snälla och ändå gick det helt åt helskotta.
    Dottern ( visade det sig i efterhand ) tolkade deras fria tyglar som ointresse.
    Alla andra hade en tid att vara hemma, inte hon. Ingen annan fick göra vad de ville med håret, förutom hon. Ingen annan fick tatuera sig, förutom hon.Föräldrarna lade sig i val av gymnasie, men inte hennes...listan kan göras lång. Det slutade med att hon tog livet av sig som 18-åring. Meningen i hennes fall var att få uppmärksamhet ( meningen var alltså att hon skulle bli hittad i tid ) , något hon tyckte att hon inte fick jämfört med alla andra.

Nu menar jag inte att det automatiskt blir så här med "fri uppfostran", men det som sker i all välmening kan slå helt fel. Man måste komma ihåg att de är barn, de tänker inte som vi och förstår inte alltid våra avsikter.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Plutteli skrev 2010-08-18 12:04:47 följande:
    Som sagt, för oss är fri inte samma sak som inga regler. Hon har en tid hon ska i säng, i dagsläget kl sju eftersom vi vet att hon blir sjuk om hon sover för lite. När hon blir större och kan ha den insikten själv är det en annan sak, men jag tror inte hon kommer förstå det innan hon iaf börjat gymnasiet. Hennes hår är hennes hår och hår växer ut. Piercing får hon göra när hon har åldern inne vilket är 16 år, vilket även gäller hål i öronen, vi har fasta tider för mat, något som kommer stå kvar även när hon blir äldre och tonnåring, kommer hon inte till den tiden får hon gå hungrig osv osv. Så nog har vi regler, där vi anser att regler är nödvändiga, något som dock inte gäller för tex hennes hår. Det är långt ifrån så att hon får göra exakt vad hon vill i alla lägen.
    Fast att säga till en tonåring att hon blir utan mat om hon inte är hemma kl 18, ses nog inte som en regel eftersom de lätt köper en burgare istället eller käkar hos en kompis.

Att inte ha regler med konsekvenser kan absolut missuppfattas som att man helt enkelt inte orkar bry sig. Att man inte orkar sitta och ringa runt kl 1 på natten trots att alla andras föräldrar gör det.

Skulle min kompis iväg på lördagkvällen frågade de naturligtvis vart hon skulle, när hon tänkt vara hemma ungefär och så var det inte så mycket mer med det. Vi andra hade föräldrar som satte en tid när vi skulle vara hemma ( säg 01 ) och kom vi inte då så började rundringningen. Hennes föräldrar ringde inte runt, våra gjorde det.
    Om jag färgade håret svart ( vilket jag gjorde ) blev mina föräldrar skitarga. Hennes sade ingenting.
    När jag gjorde hål i öronen blev mina skitarga igen, hennes sade bara att det var hennes eget beslut när hon piercade näsan.
    Förstår du hur det kan misstolkas som ointresse av en tonåring?

Jag kritiserar inte ert val. Jag försöker bara gör er uppmärksamma på hur det kan misstolkas, så ni inte trillar i den gropen i framtiden.

Gällande tatuering var det ett dåligt exempel ja, men alla tatuerare kollar tyvärr inte åldern.
  • Faile

Vill bara förtydliga att jag tycker ni låter sunda, och att det ni gör just nu låter bra.

Svar på tråden En gång för alla: Fri uppfostran är INTE samma sak som inga regler öht!