Inlägg från: Manchester |Visa alla inlägg
  • Manchester

Hur mycket pengar har ni?

Jag undrar också. När jag såg trådrubriken trodde jag att du ville veta exempelvis om andra kunde lägga 20 000 kr på en semester, få ihop handpenning till en lägenhet eller få fram 50 000 vid en nödsituation (typ akut fel på bostaden). Jag kan förstå om man undrar hur vanligt det. Jag kan också förstå om man ställer en mer generell fråga, typ "Har din familj minst 100 000/200 000/500 000 i sparade pengar?". Den som börjar misstänka eller har fått höra att inte "alla andra" lever ur hand i mun vill kanske veta hur vanligt det är att ha en buffert. I så fall är mitt svar Ja, vi har en buffert. Skulle bilen gå sönder, frysen lägga av eller lägenheten drabbas av en vattenskada så klarar vi det, utan att behöva ta några lån. Så värst mycket mer information än så vill jag nog inte dela med mig av.

• Manchester
    Anonym skrev 2010-07-16 13:18:24 följande:
    120000 kr kontant.. inte många som har det du... 
    Nja, de flesta jag känner skulle nog kunna plocka fram det utan att behöva tömma kontona helt. Fast med så låga räntor som det varit ett tag väljer kanske många ändå att låna och behålla sparpengarna. Vem vet hur det blir längre fram? Blir man arbetslös eller inser att huset måste dräneras om (och räntorna då har gått upp) så kan det ju vara skönt att ha en någorlunda rejäl slant.
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni?