• Bedan

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Här och nu skrev 2010-07-26 09:32:55 följande:
    Min äldste son är 8 idag o har autism. Ibland undrar jag om hans budskap till mig vid 4 dagars ålder egentligen var: Mamma, jag kan inte amma, fast alla säger att alla kan. För jag har autism. Nu säger jag inte att alla flaskbarn har autism, men det bidrog nog till flaskmatning i vårt fall.
    Det är väl inte helt otroligt då många barn med autism inte tycker om ögonkontakt eller närhet. Jag tänker att det vore väl inte konstigt om sådana saker finns med redan när de föds.
    Jag (och mina 6 syskon) är förövrigt BARA flaskmatade då min mamma gjorde en bröstförminskning 1959 när hon var 18. Den enda av oss som har en autismspektrastörning är min lillebror som är fosterbarn, men det beror nog mer på det faktum att hans biologiska mamma och större delen av hennes släkt har samma störning än på flarran.
  • Bedan
    Tonx skrev 2010-08-07 18:01:37 följande:
    Alltså, seriöst, svenska mammor har definitivt alldeles för lite att gnälla om. Hur fan orkar ni år efter år i tråd på tråd gnälla om detta jävla ämne? För det är lika illa åt båda håller, här sitter ni och bölar över fördomsfulla "amningsfanatiker" (inte alls nåt fördomsfullt uttryck va?) och i nån annan sitter långtidsammarna och gråter blod över att de blir kallade pedofiler.

Alltså, va? På riktigt?

Själv skrattar jag åt er allihopa mest, jag tycker det är fånigt att vuxna människor lägger sig på sandlådenivå på det här viset. Fruntimmer...
    När man inte ammar eller tänker amma i framtiden kan det vara bra att förbereda sig på reaktioner man kan få så man kan ge svar på tal. 
    Karljävlar... 
  • Bedan
    strawberrypie skrev 2010-08-08 11:55:47 följande:
    Jag flaskmatade från 6 veckor eftersom jag var helt slutkörd pga aldrig få sova och att sonen hade kolik och att jag fick en förlossningsdepression. Ändå kunde folk liksom inte förstå....typ "stackars liten, ska han inte få bröstmjölk längre" och "men jag har hört att de som får ersättning inte blir lika smarta som andra barn".
    Orkade dock inte ta åt mig för det var folk som inte hade barn själva och förstod riktigt vad det handlade om. 
    Jag har en diagnostiserad IQ på över 130 och har blivit flaskmatad från start då min mamma över 20 år innan jag föddes förminskade sina bröst. Det är sjukt irriterande med sådana korkade kommentarer. Om någon skulle säga så till mig hade jag sagt "Jasså? Är du ammad? För nån förhöjd intelligens märks då inte på dig!"
  • Bedan
    Här och nu skrev 2010-08-13 22:22:21 följande:
    Vad som är giltigt skäl för inte amma, avgör den som inte ammar.
    För AF som tycker att man måste ha en anledning förutom "jag vill inte" tycker att man ska ha en giltig anledning. En sådan är väl typ "jag har HIV så det är bäst för mitt barn att jag låter bli".
  • Bedan

Jag läste precis i en tråd att vi som av någon anledning väljer bort amning går i täten för de som hånar långtidsammande mammor. Detta är inte min erfarenhet, men jag kan ju ha fel. Därför gjorde jag en omröstningstråd om saken, gå gärna in och rösta: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m54365621.html

• Bedan
    M och M skrev 2010-09-06 16:50:30 följande:
    Det hör säkert inte hit och ingen som kanske är intresserad, men jag ville bara säga att jag har gett min dotter ersättning till och från sen hon föddes och på heltid sen hon var 3-4 veckor. Jag har ALDRIG fått någon nedlåtande kommentar eller blickar, bara tvärtom faktiskt. Familj och vänner har tyckt att det är huvudsaken hon är nöjd och mätt. Barnmorskor på BB och BVC har varit stöttande och rekommenderat ersättning faktiskt då de märkte att det inte fungerade smidigt med amningen, bättre en lycklig och lugn mamma som ger ersättning tyckte de. Och på stan har folk bara lett varma mysiga leenden när dom sett oss eller sagt något i stil med att "Det där är gott det" eller "Vad mysigt" eller "Äntligen får man lite mat säg" Jag ville väl mest väga upp diskissionen med lite positivt antar jag
    Om inte annat är det skönt att läsa. Jag förfasar mig lite över hur livet som icke-ammande kommer att te sig, men inte tillräckligt för att välja amning eftersom det skulle vara ett för stort övergrepp på mig själv.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar