Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • Här och nu
    Lattemorsa skrev 2010-07-14 20:13:08 följande:
    Ja du...det var nog när 2 NÄRA släktingar satt brevid mig när jag matade dottern, och sa:

"Alltså det bästa för barnet ÄR ju att amma..det är viktigt för immunförsvaret och så".

Det fula och okänsliga i detta var, att dessa två visste mycket väl att vår dotter kom 2 månader prematur efter en oerhört traumatisk förlossning där jag sövdes ner och katastrofsnittades, och sedan inte fick se mitt barn förrän efter drygt 12 timmar.

Dessa två visste mycket väl, att hon när dottern kom ut var hon liten och klen och kunde inte andas själv, och än mindre ta bröstet. Det dröjde 1 och ½ vecka innan jag ens kunde påbörja amningsförsök, då lillan kunde kopplas loss korta stunder från sin andningsapparat. Intrasslade i sjuttioelva slangar, dropp och övervakningssladdar satt vi där, och försökte få igång ammningen. Trots intensivt pumpande och mycket hud-mot-hud med bebben kom mjölkproduktionen aldrig igång ordentligt. 3 gånger sinade mjölken, men jag lyckades trots det pumpa igång produktionen hyfsat igen dessa 3 gånger. Men när jag sedan blev tvungen att äta en antibiotikakur på 10 dagar och inte FICK amma under några omständigheter, då gick det inte mer, då försvann mjölken och hur jag än pumpade kom det inget mer.

Dessa två, de visste också mycket väl att jag hemskt gärna hade velat amma, och det är det (i kombination med att de kände till omständighetera kring dotterns födelse) som gör det här till det fulaste jag någonsin har fått höra på området.
    Min mamma sa också att det är ju det bästa, trots att min son fått farligt lågt blodsocker pga. för sträng amningshets. När jag frågade mamma hade hon minsann inte heller ammat. Kasta sten i glashus...
  • Här och nu
    Maggis skrev 2010-07-14 20:17:32 följande:
    Åh, det var nog när min bvc-sköterska kallade mig egoistisk och svag när jag avslutade amningen för att börja medicinera mot mitt fullminenta crohnsskov när sonen var 3 månader gammal. Hon tyckte jag skulle bita ihop och stå ut ett tag till för att det var så viktigt att han fick dia. Det var viktigare än att jag skulle få slippa ständiga magsmärtor, 14 diarréer om dagen och total utmattning. Japp.

Som tur var, var jag så trygg i mitt beslut att jag kunde be henne stoppa sina åsikter någonstans och avgå som min bvc-kontakt.
    Hur exakt uttryckte denna häxa sig?
  • Här och nu
    Lattemorsa skrev 2010-07-14 20:17:52 följande:
    Phah..verkligen.

De här två damerna i mitt fall hade ammat sina barn.
    Där handlade det väl mer om att inte ha förmågan att kunna tänka utanför sin egen lilla låda antar jag..
    Exakt. Mitt barn har autism o dessa barn kallas ibland barnen i glaskulan. Men många av dem är relativt sociala, så vi skulle nog stoppa in amningsfanatiker i kulan istället.
  • Här och nu
    thelifesaviour skrev 2010-07-14 20:21:34 följande:
    "Barn som inte enbart ammas fritt blir traumatiserade." 
    Både min son o jag blev traumatiserade av AMNING.
  • Här och nu

Jag gick på gympa där åldrarna var väldigt blandade. Pratade med en tant på ca 60. Sa att min mamma passade min son när jag gympade. Tanten frågade om han tog flaskan. Ja, sa jag, jag ammar inte. Men det som är så mysigt, sa hon. Det tycker inte min son, svarade jag. Han höll på att dö av amningen.

• Här och nu
    Lattemorsa skrev 2010-07-14 20:24:23 följande:
    Väl talat.
    Jag ber min son öppna sin kula... Vem vill du stoppa in först?
  • Här och nu
    Maggis skrev 2010-07-14 20:28:51 följande:
    Ja, jisses... Det är 7 år sedan nu men jag minns att jag informerade henne om att jag någon vecka innan besöket avslutat amningen och påbörjat ersättning pga att jag fått ett skov av min Crohn (och jag hade då redan haft skitont i 1½ månad innan jag ringde min läkare och vi bestämde att börja med cellgiftsbehandling igen). Jag bad alltså inte om råd eller ville diskutera det hela eftersom det var så givet att det var såhär jag var tvungen att göra för att ö h t orka vara mamma så det var ren info från min sida.

Då sa hon ungefär såhär; "Men förstår du inte hur viktigt det är med bröstmjölk? Jag tycker att du är egoistisk som inte orkar bita ihop ett tag till för att din son ska få det bästa som finns. Det är väl viktigare att sätta honom först? så förfärligt jobbigt kan det väl inte vara att ha lite magont, du ser ju pigg ut?"
    Typ.

Nämnas bör att jag åthögdos kortison parallellt med cellgifterna och kortisoneffekten är rätt omedelbar. Vilket gör att man känner sig och ser friskare ut än man är.
    Anmälde du? Det hade fällts direkt.
  • Här och nu
    Maggis skrev 2010-07-14 20:28:51 följande:
    Ja, jisses... Det är 7 år sedan nu men jag minns att jag informerade henne om att jag någon vecka innan besöket avslutat amningen och påbörjat ersättning pga att jag fått ett skov av min Crohn (och jag hade då redan haft skitont i 1½ månad innan jag ringde min läkare och vi bestämde att börja med cellgiftsbehandling igen). Jag bad alltså inte om råd eller ville diskutera det hela eftersom det var så givet att det var såhär jag var tvungen att göra för att ö h t orka vara mamma så det var ren info från min sida.

Då sa hon ungefär såhär; "Men förstår du inte hur viktigt det är med bröstmjölk? Jag tycker att du är egoistisk som inte orkar bita ihop ett tag till för att din son ska få det bästa som finns. Det är väl viktigare att sätta honom först? så förfärligt jobbigt kan det väl inte vara att ha lite magont, du ser ju pigg ut?"
    Typ.

Nämnas bör att jag åthögdos kortison parallellt med cellgifterna och kortisoneffekten är rätt omedelbar. Vilket gör att man känner sig och ser friskare ut än man är.
    Men hon använde alltså ordet egoistisk?
  • Här och nu
    Maggis skrev 2010-07-14 20:39:28 följande:
    Här och nu skrev 2010-07-14 20:35:42 följande:
    Men hon använde alltså ordet egoistisk?
    Hon använde ordet egoistisk och nej, jag anmälde inte.
    Jag sa vad jag tyckte om det hela och lät det vara. Hade fullt upp med att bli bättre. I efterhand så kan man ju tycka att man borde ha gjort det men just då orkade jag inte riktigt hålla på med det.
    Det förstår jag. Vad sa du till henne? Bytte du sköterska sen? DET vet jag att jag hade gjort iaf. Hade aldrig låtit en sån träffa mitt barn igen.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar