Inlägg från: Helene70 |Visa alla inlägg
  • Helene70

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

"Detta är faktiskt ett amningsrum" vräkte en ammande mamma ur sig när min man skulle flaskmata lillen i ett matningsrum på ett köpcentra. Hans spontana respons var "skit på dig" och då blev det tyst.

Förutom den gången och på BB, som förövrigt kan liknas vid en amningssekt, så har jag inte råkat ut för idiotiska kommentarer. BVC och omgivningen har inte sagt något så jag har varit förskonad från en massa dumheter.

Ska tillägga att jag delammade i 3 månader och jag kan erkänna att det var ursmysigt. MEN det var minst lika mysigt och mer praktiskt med flaskmatning så därför slutade jag amma helt efter 3 månader.

• Helene70
    Här och nu skrev 2010-07-15 12:48:54 följande:

Någon här som inte mått dåligt över att inte kunna amma? För det har aldrig jag. Mådde i så fall dåligt av att jag inte stoppade tidigare för första sonens skull. Det jag verkligen mådde dåligt av var all hets. T.o.m från sambon. Han gjorde sällan nåt i hushållet. Hemmet skulle va tipp topp när han kom från jobbet. Väl hemma satte han sig vid datorn o sa: När du har ammat klart får du städa. Säkert en bidragande orsak till att amningen inte funkade.´Vid samtal med bm inför andra barnet sa jag att hon behövde hjälpa min sambo att stötta mig vid amningsförsökt, men han bara sa att jag försökt för lite. Behöver jag tillägga att han inte är min sambo idag? Dock är han pappa till båda mina barn.

Med all respekt men HERREGUD vilken oempatisk människa! 

Grattis för att du har gjort dig av med honom!
  • Helene70
    Bridgett skrev 2010-07-15 15:55:58 följande:

Förutom att de blir feta är flaskmatade barn sjukare, dummare och otryggare än ammade. Så det så!

Eftersom du verkar överintelligent av ditt inlägg att döma så drar jag slutsatsen att du blev ammad Flört.

Stephen Hawkings släng dig i väggen!

• Helene70
    Rockan skrev 2010-07-16 10:41:22 följande:
    Fast det finns faktiskt en jätteskillnad mellan amning och flaskmatning, men det är inte bara närhet det handlar om egentligen utan Oxytocin-utsöndring(="Må bra" hormon).

Amning är oxytocin-utsöndrande i sig, för både barnet och den ammande, men flaskmatning är det inte. Hud mot hud-kontakt är i likhet med amning oxytocin-utsöndrande, så det är därför det trycks så hårt på den biten om man flaskar. Oxytocin ger bättre sömn, avslappning och främjar anknytning. Tyvärr är det en allmän missuppfattning att det skulle vara närhet rent allmänt.

/Oxytocinnörd (som flaskmatade)
    Jag är övertygad att jag utsöndrar lika mycket oxytocin under dagen när jag går och bär och bär och pussar lillen som när han ammadeGlad. Hud-mot-hud-kontakt har man ju hela tiden med sitt barn och är man två så blir det ännu mer av den varan.
  • Helene70
    Winnertaco skrev 2010-07-17 23:24:10 följande:
    "Du går ner fortare i vikt ju längre du ammar" (???)
    FörvånadJag gick UPP i vikt när jag ammade eftersom jag var konstant hungrig och tryckte i mig allt som jag kom över.

Där rök den myten!
  • Helene70
    Tonx skrev 2010-08-08 12:44:11 följande:
    Kallar någon mig pedofil för att jag ammar länge (har hänt) så behöver jag inte ett forum på internet för att förstå att det enda svaret (om något) den personen förtjänar är idiot.
    För att inte orka argumentera i frågan så verkar du väldigt aktivFlört
  • Helene70
    mammi123 skrev 2010-08-14 08:36:31 följande:
    Jag tycker att alla som vill o klarar att amma ska göra det, annars blir det flaska o det går bra det med.

Nu lämnar jag detta forum, halkade in av en slump o halkar ut igen, lev väl...
    Jag tycker att dom som vill och klarar att ge flaska ska göra det, annars blir det amma o det går bra det med.
  • Helene70
    Här och nu skrev 2010-08-21 09:44:39 följande:
    Jag gick på gympa när jag var mammaledig o i gruppen fanns mest äldre personer. Jag berättade för en dam att min mamma passade min bebis. Så då har du ammat före, sa damen. Nej, sa jag. Vi ger flaska. Men amning är ju sååå mysigt, sa damen. Det tycker inte min son, sa jag. Då blev hon tyst.
    Visst är det kul när folk tar saker och ting för givet.

Själv har jag fått frågan på olika tillställningar som middagar om jag inte hellre vill ha fanta eller cola(!) i stället för vin. Dels så tar dom för givet att man ammar och dels så lever dom kvar i villfarelsen att alkohol är fysiologiskt skadligt för barnet vid amning. Ja, vad ska man säga?
  • Helene70
    Här och nu skrev 2010-08-21 15:30:27 följande:
    Fast man bör ju inte precis dricka när man ammar.
    Att ta en öl eller vin till maten spelar ingen roll. Man ska ju givetvis inte bli full men samma regler gäller för mamman som för pappan.

Inte ens livsmedelsverket som är rätt så uppstoppade i mitt tycke anser att man ska avstå från alkohol när man ammar.

Men detta är ett helt annat ämne hur vi nu halkade in på det.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar