• Good Life

Viktor eller Victor

Vilken stavning på Viktor/Victor tycker ni är finast?
    Viktor känns som det vanligaste om man tittar på saker i affärer som har namn på sig.
    Victor tycker jag känns mycket lättare att skriva.

Tänk att man kan bli så velig på en så enkel sak Förvånad

• Svar på tråden Viktor eller Victor
  • Fitzgerald

VICTOR röstar jag absolut för! Den stavningen är både klassisk och internationell! Ger ett värdigare intryck om du frågar mig. Jag som är intresserad av släktforskning slås alltid av de äldre, och i mitt tycke, finare stavningarna på namn...

Nu måste allt vara så avskalat och enkelt - precis som vi tror att folk inte längre klarar av att läsa annat än det allra enklaste :)

Har  du tänkt på att kronprinsessan också stavar Victoria med C! Det finns en anledning till det - den kungliga familjen får ju expertråd som inga andra!

Bara en reflektion... Lycka till!

• ladyshady

Om det är en pojke ska han heta Victor. Tycker personligen att Victor med c är snyggast.

Elin 040907 Malin 070809 BF 101107
  • Ulaninen

Definitivt Viktor, och ABSOLUT inte Vicktor - det ser gräsligt obildat ut!

• Good Life

Verkar vara fler som är för Viktor.
    Tror det blir så att om man stavar med C så får man nog alltid säga Jag heter Victor med C.

Jag tror att gällande kungafamiljen så kommer nog Victoria från början av Victoria av England och där stavar man ju med C.

Tack för alla smakråd

• AAEV

Min sambo heter Victor så det tycker jag såklart :)

• Darling44

Nej, kungafamiljen stavar inte med C pga att den engelska drottningen Victoria stavar så! Att stava med C är helt enkelt den klassiska gamla stavningen. Ett exempel är t ex den svenska författarinnan Victoria Benedictsson som var verksam på 1800-talet. Kung Oscar den II stavade också -just det- med C!

Många förväxlar tyvärr detta med dagens amerikanisering och hela populärkulturen, ochTROR därför att stavning med C är anglosaxisk. Men så är det faktiskt inte!

Några exempel på mkt gamla stavningar: Oscar istället för Oskar
                                                                                Caisa istället för Kajsa
                                                                                Theodor istället för Teodor
                                                                                 Philip istället för Filip
                                                                                 Carl istället för Karl
                                                                                 Christina istället för Kristina

Sist o slutligen är det väl en smakfråga:)

• saja08

vår son är döpt till Viktor. vi tycker det låter och ser finare ut med K.

• Mommo

Viktor, då det är finare med kt ihop än ct, då båda bokstäverna är långa

• Vet hur det känns

Väcker liv i denna tråd. Vi har fått en son som ska heta Victor/Viktor, Andreas, Falke i mellannamn..

Vad är finast.. stavat med C eller K??

Syskonen heter Clara och Vera

• fluu
    Vet hur det känns skrev 2017-08-08 17:14:18 följande:

Väcker liv i denna tråd. Vi har fått en son som ska heta Victor/Viktor, Andreas, Falke i mellannamn..

Vad är finast.. stavat med C eller K??

Syskonen heter Clara och Vera

Generellt så tycker jag att stavningen med k är finare, det känns rejälare på något sätt. Mwn när systerns namn stavas med c hade jag fortsatt på den linjen .
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Vet hur det känns

Tack för era synpunkter. Tycker det är jätte svårt om en sådan liten sak. En bokstav liksom..

Jag tycker vi ska stava med K känns mer rätt på något sätt.. medans min man vill ha C, han tycker det är mycket finare.

Men jag tänker att när han blir större så kommer han få säga Victor "med c"

Hur skjutton ska man komma överens?! Mina andra barn vill ha med C då får båda syskonen en bokstav från sitt namn i hans namn.. Clara med c och Vera med v

• Frankie Bean
    Vet hur det känns skrev 2017-08-10 23:40:23 följande:

Tack för era synpunkter. Tycker det är jätte svårt om en sådan liten sak. En bokstav liksom..

Jag tycker vi ska stava med K känns mer rätt på något sätt.. medans min man vill ha C, han tycker det är mycket finare.

Men jag tänker att när han blir större så kommer han få säga Victor "med c"

Hur skjutton ska man komma överens?! Mina andra barn vill ha med C då får båda syskonen en bokstav från sitt namn i hans namn.. Clara med c och Vera med v

Jag heter Erica. Är ingen som antar att det stavas med K utan snarare tvärtom. Vissa frågar ändå. Han kommer ju oavsett få säga om han stavar med C eller K. Viktor med K eller Victor med C.
Svar på tråden Viktor eller Victor