• Vill orka

Ett liv utan barn?

Jag vet inte om detta är rätt ställe att ta upp detta på, men jag provar.

Efter sju graviditeter, men ändå inget barn så har jag och min sambo börjat fundera på att inte försöka mer att få den familj vi så länge velat ha och längtat efter. Vi vet inte om vi orkar utsätta oss för mer. Jag har fått flera missfall, tre gånger har vi gjort abort p g a att barnet inte skulle ha överlevt mer än någon dag. Nu sist jag var gravid så dog vår lilla son i vecka 27 i min mage. Hur mycket ska man utsätta sig för?

Min fråga är nu om det finns några där ute som har beslutat sig för att inte försöka mer att få barn p g a att det inte lyckats tidigare? Några som känner att de inte orkar mer. Som vill värna om förhållandet. Så känner jag och min sambo, men vi vågar inte riktigt att ta det beslutet fullt ut, det känns så hemskt just nu. Att välja ett liv utan barn. Hur blir det?

Ja, hoppas att någon känner igen sig och vill ta kontakt.

• Svar på tråden Ett liv utan barn?
  • Desiree1988

Jag är inte i samma sits som du men skriver ändå bara för att ge dig en styrkekram.

Har ni gjort utredning så att ni vet vad som är/blir fel vid varje graviditet?

Lycka till

• alskdldskjf

Jag känner så med dig även om jag efter många år till slut fick barn.
    En liten fråga poppade upp i mitt huvud  när jag läste ditt sorgliga inlägg, har ni inte funderat på adoption?

Massor med kramar till er båda.

• Decius

Det är en väldigt svår fråga. Jag funderade mycket på det också under den långa resa vi gjorde och som till slut ändå resulterade i ett barn. Jag var verkligen långt nere på botten och levde mer eller mindre mitt liv på paus. Varje gång jag allvarligt funderade på att ge upp så kändes det ändå fel att göra det. Nu hade inte vi uttömt alla möjligheter än så jag tyckte ändå att det fanns hopp kvar. Ert problem verkar ju inte i huvudsak vara att få till en graviditet utan att få behålla den. Vad säger läkarna? Hur mycket hopp ger läkarna er om ni ställer frågan? Jag kommer ihåg att jag tänkte att om läkarna säger att chanserna är uttömda då måste jag ge upp och då har jag inte fattat beslutet på egen hand. Det kändes på något sätt bättre att tänka att jag hade lämnat över frågan till någon annan. Någonstans går ju ändå gränsen och du verkar vara nära den nu. Till slut måste man bestämma sig för hur mycket det får vara värt att fortsätta kämpa. Jag hittade mycket tröst i att prata med min dåvarande chef som 30 år tidigare gått igenom samma sak som vi. För henne slutade det med att de adopterade. Jag kommer ihåg att hon sa att om det är ett barn du vill ha och inte nödvändigtvis ett biologiskt sådant så kommer du att få ett barn. Nu vet jag att det finns regler för sånt, bl.a. ålderskrav så att detta inte stämmer för alla, men jag fick mycket tröst av att tänka på det. Jag hoppas så att det löser sig för er på det ena eller andra sättet.

• Morkullan

Läs "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Där förklarar han orsaken till "oförklarlig" barnlöshet, upprepade missfall, dödfödsel och upprepade misslyckanden med IVF-behandling. Han berättar också om de behandlingsalternativ som finns. För det finns hjälp att få!

• mammahärochnu

Jag hade dom tankarna innan, då vi försökte närmare 7 år innan vi fick vår son, under dessa åren blev jag inte gravid en endaste gång, förrän jag blev det av ett under med just vår son. Men hade inte dom här försöken gett resultat (vi lyckades på näst sista försöket, vi har ett ägg kvar i frysen) hade vi inte fortsatt utan gett upp.
    Hade nog varit svårt att acceptera det men vi hade mentalt förberett oss på att det nog skulle bli så att vi förblev barnlösa, så jag förstår vad du går igenom.Hade bestämt mig att vi skulle klara det också för man måste ju överleva även det, trots att det måste vara hemskt jobbigt men ibland har man ju inga val, man måste fortsätta orka leva o ha ett bra liv i alla fall, så tänkte jag.  Kan bara önska dig lycka till!

♥♥♥Jag blev mamma 5 maj 2010!♥♥♥
  • P A K
    Vill orka skrev 2010-07-11 21:36:55 följande:
    Jag vet inte om detta är rätt ställe att ta upp detta på, men jag provar.

Efter sju graviditeter, men ändå inget barn så har jag och min sambo börjat fundera på att inte försöka mer att få den familj vi så länge velat ha och längtat efter. Vi vet inte om vi orkar utsätta oss för mer. Jag har fått flera missfall, tre gånger har vi gjort abort p g a att barnet inte skulle ha överlevt mer än någon dag. Nu sist jag var gravid så dog vår lilla son i vecka 27 i min mage. Hur mycket ska man utsätta sig för?

Min fråga är nu om det finns några där ute som har beslutat sig för att inte försöka mer att få barn p g a att det inte lyckats tidigare? Några som känner att de inte orkar mer. Som vill värna om förhållandet. Så känner jag och min sambo, men vi vågar inte riktigt att ta det beslutet fullt ut, det känns så hemskt just nu. Att välja ett liv utan barn. Hur blir det?

Ja, hoppas att någon känner igen sig och vill ta kontakt.
    Vi hade liknande tankar under vår "resa", vi ville så klart jättegärna ha barn men vår relation var ju grunden och förutsättningen för det ev familjelivet och därför SÅ viktig att vårda.

Det visade sig att vi inte kan få barn på naturlig väg och vi gorde massor av ivf-försök som kostade både i kraft och kronor. Idag önskar jag att vi låtit bli dem och adopterat direkt istället.  Vi har en fantastisk son idag och även om vägen dit var tuff är vi glada och stolta över att vår relation klarade av åren med alla påfrestningar och fortfarande är bra. Under resans gång pratade vi om just det du beskriver - att leva utan barn. Vi kom fram till att det hade varit en livslång sorg men att det är många som lever utan barn (frivilligt och ofrivilligt) och har jättebra liv ändå.
  • Kurreburre

Har ni gjort en missfallsutredning? Om ni får sena missfall kan du försöka få till så att du blir sjukskriven och sängliggande direkt, som Marcus Birros fru.
    Tyvärr är det inte tillåtet med surrogatmammor i Sverige men det e det tex i Ryssland, det kan vara ett alternativ för er. Men kräv först en ordentlig missfallsutredning om ni inte redan har gjort det. Gör bla grundliga prover på ditt TSH värde, du kanske behöver äta Levaxin. Be även om Prednisilon, du kanske har för starkt immunförsvar.

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
Svar på tråden Ett liv utan barn?