• Nannis1985

Min son äter mindre!?

Har en 2 månaders son som jag bara matar med ersättning då jag gav upp amningen för några veckor sen.
     ( Han vägrade ta tutten efter fått tillägg på flaska).

Nu är det så att jag har i några veckor gett 135 ml och ibland 100 ml. Men nu sen igår så vägrar han äta mer än 100 ml och alltid med 2-2 1/2 timmes mellanrum. Var på 2 månaderskontroll i veckan och han en frisk och fin pojke. Verkar verkligen inte sjuk, han kissar, är glad och alert när han är vaken och skrattar och ler =)

Kan det vara värmen eller en fas av ngt slag? Hur ska man annars göra? Ger honom semper lemolac, ska jag prova och byta sort?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Min son äter mindre!?
  • Maggiepuh

Jag är inte häller hungrig när det är så varmt som det är. helt normalt.

• Nannis1985
    Pumpkin skrev 2010-07-10 09:57:01 följande:
    Om du ger 100 ml 10-12 gånger per dygn (vilket det borde bli med 2-2,5 timmar emellan) så får han ju i sig runt 1 liter ersättning/dygn, så det är ju inte så att han får i sig för lite direkt?
    Skulle nog tillägga att på natten sover han 4-5 tim utan mat så det är inte hela dygnet han äter så =)
  • Pumpkin
    Nannis1985 skrev 2010-07-10 10:02:01 följande:
    Skulle nog tillägga att på natten sover han 4-5 tim utan mat så det är inte hela dygnet han äter så =)
    Ah Hur som helst, om han äter 100 ml med 2-2,5 timmars mellanrum under dagen och sen inte sover längre än 4-5 timmar mellan matningarna på natten så får han i sig tillräckligt ändå. Min son är snart 2 månader (7 veckor närmare bestämt) och han äter ca 130 ml 4ggr/dag och 165 ml 1ggr/dag och han äter med 4 timmars mellanrum på dagen och sover sen 8-9 timmar i sträck på natten. Totalt knappt 700 ml/dag alltså - vilket är helt normalt enligt förpackningen.

Om vi säger att du ger 100 ml med två timmars mellanrum mellan 07.00 och 19.00 så ger du ju i alla fall 600 ml bara under den tiden
  • Nannis1985

Jo det är sant, tycker det bara var så konstigt att han äter så lite varje gång men det är ju bara å gilla läget.=)
    Tänkte passa på att fråga, om hans bajs är lite fast och ganska lite i blöjan, kan jag ge honom semper bifidus då?

• Pumpkin

Äter han så ofta behöver han inte äta mer åt gången, min son skulle aldrig orka få i sig 200 ml inom loppet av 2-2,5 timme, inte utan att kräkas upp hälften i alla fall

Ja, Semper Bifidus är bra om de är lite hårdare i magen, men tänk på att det kan ta 1-2 dygn innan man märker ordentligt skillnad. Sempers Magdroppar är också bra, vår son har fått dem i ersättningen sen han var en vecka gammal ungefär och hans mage funkar oftast superbra med dem!

• the W family

Min son (11v) äter ca 200ml per mål o äter med minst 4 timmars mellanrum.
    På kvällen äter han vid 20-21 o sen står sig till 4.30.

Senaste dagarna har han "bara" ätit 160ml på dagarna men 200ml nattetid. Tror absolut att det är värmen för så fort han ätit vill han sova igen, är jättetrött hela tiden. Och går man till sig själv så är man ju inte speciellt hungrig när det är supervarmt ute..

Tror inte du behöver oroa dig utan ha lite kontroll bara så han inte börjar äta mindre o mindre.

När dom går över till ersättning får bajset lite mer "krämig" konsistens än vid bröstmjölk. Helt normalt o det tar ca 2-3 dagar innan magen hänger med. Ha sen kontroll att han bajsar regelbundet (ca 1gång/dag) då dom kan bli förstoppade av ersättning men inte av bröstmjölk.

• mammahärochnu

Vår son blev 2 mån i måndags men han äter oftast bara runt 80-90 ml/tillfälle för han verkar inte orka mer fast man "trugar" och försöker. Är han riktigt, riktigt hungrig som när han sovit sina längre sovstunder kan han ibland orka äta runt 100-125 ml. Nackdelen att han äter så lite är ju att han blir oftare hungrig och han måste få mat ca efter 1½-max 2 tim senare igen. På natten sover han numera ca 3-5 tim efter vi nattat honom.
    Han ökar i vikt och följer sin kurva bra .Börjar smått längta tills det är dags för smakportioner så han kan få en längre och bättre mättnadskänsla och ej behöver äta lika ofta.

♥♥♥Jag blev mamma 5 maj 2010!♥♥♥
Svar på tråden Min son äter mindre!?