• Linusida76

Tre missfall på 10 månader, är det verkligen bara otur?

Vi har ett barn sedan tidigare som är knappt tre år. Nu när vi vill ge honom ett syskon får vi bara missfall hela tiden  :(
    Innan min son föddes försökte vi nästan ett år innan jag blev gravid. Men denna gång är det inga problem att bli gravid det har jag blivit på första försöket alla tre gångerna men sen händer något runt vecka 6. Jag har börjat få blödningar och sedan upptäckt med hjälp av UL hos gynekolog att fostret inte lever. Alla tre gångerna har jag också fått ta tabletter för att fostret ska komma ut vilket ju är väldigt påfrestande både fysiskt och psykiskt.
    Min läkare säger att vi bara har haft otur. Men är det verkligen troligt? Finns det ingenting man kan göra? Jag har sagt att jag vill ha en utredning för att ta reda på vad som är fel men hon säger att man i stort sett aldrig hittar något på dessa utredningar.  Nu ska jag dit imorgon och undrar om någon vet vad jag kan kräva att hon hjälper mig med? Finns det någon medicin eller speciell undersökning jag kan föreslå till henne? 

• Svar på tråden Tre missfall på 10 månader, är det verkligen bara otur?
  • Morkullan

Man har inte otur tre ganger i rad! Det sager de bara for att de inte sjalva kan forklara vad det beror pa.

Krav en riktig utredning och las absolut en bok  som heter ungefar  "Is your body baby friendly- unexplained infertility, IVF failiure, repeted misscarriage and stillbirth explaned" av Dr Alan E Beer

Den gar att bestalla pa natet och kostar under 200:- och ar verkligen lasvard. dar far du veta allt du behover och far mer pa fotterna for att kunna ga vidare. Sjalv har jag precis borjat utredning pa en klinik i london. 

Lycka till!

• AHöst

Har samma rad som Villblimor. Man behover inte vara professor i statistik for att veta att det inte bara ar otur och slump med tre mf i rad.

Kolla upp immunologiska och blodkoagulations orsaker, vilket det ar Dr Beer jobbade med. Det ar relativt nytt att titta efter detta och behandla for det. Man kan fa sma sma blodproppar i moderkakan utan att ha andra symptom.

Sjalv har jag APS och MTHFR. Blodfortunnare och extra folsyra ar behandlingen for mig. Dessa saker blir aven varre med aldern. Darfor ar det inte helt ovanligt med kvinnor som har barn sedan tidigare som sedan far problem med upprepade mf.

• jennymamman

Hejsan !
    Känner mig som dig, har varit med om en massa "otur" ett missfall 6 aug-2009 (var då i vecka 12)
    Ett utomkvedshavandeskap 14april-2010 (upptäcktes i vecka 8)  & nu ett nytt missfall för ca 14 dagar sedan...
    vet hur du känner dig & visst är det svårt att gå genom..gång...på gång...
    styrkekram till dig!

• mamaA

Har tre missfall bakom mej, och efter tredje sökte vi privat och det gjordes då en utredning med massa prover bla kollar man hur blodet koagulerar (risken för proppar), ämnesomsättningen, hormonprover mm. och med detta hittade man att jag är som 10-15% av södra Sveriges kvinnor är APC-resistent vilket innebär att jag har en ärftlig gen som gör att jag lättare får blodproppar, en av orsakerna till missfall är proppar i livmodern. Detta är det många som har, men inte vet om det.
    Så när jag plussade i juni fick jag direkt börja med Innohep (blodförtunnande sprutor som jag tar dagligen). Och idag är jag i vecka 12 (så långt har jag aldrig kommit tidigare) och har varit på andra ultraljudet och fått se att min bebis mår fint, vilket kan vara sprutornas förtjänst!!
    Så stå på dej eller sök hjälp på annat håll! Fast du har ett barn sedan tidigare så kan det finnas något man kan göra för bättra på dina odds.

Önskar dej verkligen lycka till!

• Tingeling83

usch vad tråkigt! stora kramar !!
    själv fick jag två mf efter varandra inom 4 månader

Kärlek
  • Linusida76

Tack vad ni är gulliga, vilka snälla ord!
    Jag har nu stått på mig lite hos BM och fått en remiss där både jag och min man ska ta blodprover för att kolla upp en massa saker. Hon säger att man i stort sett aldrig hittar något på dessa tester men jag vill ändå försöka.
    Läkaren skrev dessutom motvilligt ut Progesteron (tror jag det heter) efter att jag stått på mig även där. Hon säger att det inte finns något dokumenterat fall där man vet att det har hjälpt och tycker därför att det är onödigt.
    Men hon "erkände" också att de inte hittat några biverkningar så det kan ju inte skada att ta det.
    Har någon av er erfarenhet av Progesteron? Förstod inte riktigt hur och när man ska ta det?
    Kram till er alla. 

• Soa123

Hej,
    jag har haft 4 missfall (har mitt fjärde just nu) och har fått ta några prover men vill tal fler. Jag undrar om det är vanligt att man får göra blodkoagulationstester, eller är det endast vissa läkare som gör det? MIn läkare har inte velat göra det, varför vet jag inte, men jag fick trombyl denna graviditet som inte fungerade på mig (tillsammans med progesteron). Vad är skillnaden mellan trombyl, innohep och fragmin? Vilket "ska" jag kräva till nästa graviditet? Och finns det någon läkare som gör immunprover i Sverige? Det vill min läkare heller inte göra..

• mrsTe
    Linusida76 skrev 2010-07-24 14:07:16 följande:
    Tack vad ni är gulliga, vilka snälla ord!
    Jag har nu stått på mig lite hos BM och fått en remiss där både jag och min man ska ta blodprover för att kolla upp en massa saker. Hon säger att man i stort sett aldrig hittar något på dessa tester men jag vill ändå försöka.
    Läkaren skrev dessutom motvilligt ut Progesteron (tror jag det heter) efter att jag stått på mig även där. Hon säger att det inte finns något dokumenterat fall där man vet att det har hjälpt och tycker därför att det är onödigt.
    Men hon "erkände" också att de inte hittat några biverkningar så det kan ju inte skada att ta det.
    Har någon av er erfarenhet av Progesteron? Förstod inte riktigt hur och när man ska ta det?
    Kram till er alla. 
    Jag kan bara bidra med mina egna erfarenheter. Har haft tre tidiga missfall i ungefär samma vecka som du. Jag fick verkligen stå på mig, ringa och bråka etc med kvinnokliniken. Tillslut träffade jag en mänsklig läkare som lyssnade och skrev ut Progesteron och Trombyl till mig. Det blev fjärde gången gillt och vi fick vår prins tillslut. Men shit va jag har tjafsat med överläkare hit och överläkare dit. Problemet är ju att man kanske inte orkar med det i den situationen.

Jag tog Progesteron vagitorier två gånger per dag till v.12 (fullgångna) och sedan Trombyl 75mg 1 gång per dag till efter ultraljudet i v 19. Det funkade för mig och den läkaren sa att forskningen inte är helt klar än ang. detta, men att det troligen inte finns några biverkningar.

Jag kommer bråka mig till detta nästa graviditet också (om jag kan bli gravid igen vill säga..hoppas!!). Dessutom fick jag då tidiga VUL i v.6, 9 och 11. Väldigt lugnande, även om det finns skilda åsikter runt riskerna med VUL också.

All lycka till dig TS och er andra förstås! Kram/Anna
Svar på tråden Tre missfall på 10 månader, är det verkligen bara otur?