• vadskajaghetadå

muskelryckningar i sömnen?

jag blir så orolig för min tjej som fyller 2 år i morgon, hon hr den senaste tiden börjat rycka i sömnen, händer,armar, ben osv.
    aldrig i vaket tillstånd och har heller inte sett nåt sjukligt eller onormalt hos henne.
    vet ej hur länge men la märke till detta för kan ske 1 månad sen.
    hon rycker inte konstant men nästan.
    inga skakningar eller anfall, utan foten rycker till, fingarna osv.

• Svar på tråden muskelryckningar i sömnen?
  • JellyBean

Det är faktikskt ingen fara. Det är musklerna som slappnar av.
    Oftast kan man få så precis innan man faller i djup sömn.
    Har både ryckt själv så och sett andra göra det. ( små ryck, inte ec ryck) och det var då sjukgymnasten berättde det.

• vadskajaghetadå

okej tack för svar, blir ju orolig för epilepsi men det är som ni säger, små små ryckningar. finns ingen spastisitet eller några anfall, tuggningar osv.
    men det kanske börjar såhÄR?

• Rosafjanten

så gör mina tjejer med, nästan varje gång dom somnar... 

Emma 060310 Bebis 080811
  • Lillsnufflan

Min karl rycker jättemycket i sömnen, det händer att han råkar sätta armbågen i ansiktet på mig. Men jag har fått förklarat för mig att det är normala muskelryckningar för att kroppen börjar slappna av som JellyBean redan sagt.

• JellyBean
    sannispannisen skrev 2010-07-05 00:46:08 följande:

okej tack för svar, blir ju orolig för epilepsi men det är som ni säger, små små ryckningar. finns ingen spastisitet eller några anfall, tuggningar osv.
    men det kanske börjar såhÄR?

Jag har bara vart med en som haft Ep anfall och det är hemskt. Det är verkligen ryck/skakningar så hela kroppen rör sig ordentlig. Men hans började när han var bebeis men då var det med verkligen ordentliga kramper, inga småryck.

Men du kan ju alltid höra med sjukvårdsupplysningen. Hellre veta för mycket, än för lite å gå omkring och vara orolig.
  • SaandraL

Detta var några månader sedan nu men hur har det gått med ryckningarna? Jag uppmärksammade för en vecka sedan att min son börjat rycka i sömnen och det är precis som du beskriver med armar, ben, fingrar och även axlar hos min son. Har du fått någon förklaring? Jag är så otroligt orolig för att det ska vara något neurologiskt, förstadie på någon sjukdom. 

• Henrie

Detta har båda mina döttrar. Var hos doktorn med min äldsta dotter för några år sedan när det började, men inget fel hittades. Nu har min yngsta dotter det och hos min äldre dotter har det blivit mindre/ nästan slutat. Det är som små ryck i ben, armar, händer. Min yngsta dotter dansar varje dag/tränar hårt och jag tror det blir ryckningar när kroppen slappnar av

• SaandraL
    Henrie skrev 2023-03-03 22:44:00 följande:

Detta har båda mina döttrar. Var hos doktorn med min äldsta dotter för några år sedan när det började, men inget fel hittades. Nu har min yngsta dotter det och hos min äldre dotter har det blivit mindre/ nästan slutat. Det är som små ryck i ben, armar, händer. Min yngsta dotter dansar varje dag/tränar hårt och jag tror det blir ryckningar när kroppen slappnar av

Pågick det under hela natten? Jag har märkt sista två nätterna nu att min son (5 år) håller på hela natten. Det är små ryckningar. Kan vara lugnt någon minut men sen rycker det i benet kanske för att nästa gång rycka i fingrarna och sen i hela kroppen. Man ser det knappt med ögonen men när man ligger nära känner man hur det kör. 

• Henrie
    SaandraL skrev 2023-03-03 23:03:29 följande:

Pågick det under hela natten? Jag har märkt sista två nätterna nu att min son (5 år) håller på hela natten. Det är små ryckningar. Kan vara lugnt någon minut men sen rycker det i benet kanske för att nästa gång rycka i fingrarna och sen i hela kroppen. Man ser det knappt med ögonen men när man ligger nära känner man hur det kör. 

Har inte kollat in det just nattetid, men märker det när hon tex somnat i soffan och jag sitter bredvid eller om hon somnar före mig om hon ligger i min säng. 
Svar på tråden muskelryckningar i sömnen?