• AllyZ

TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!

Hej

Jag har mycket goda erfarenheter! Dock inte av akupunktur i samband med manlig infertilitet.

Vi har forsokt i drygt ett ar och pa undersokning ser allt bra ut, de kan inte hitta nagonting. Anledningen att det inte tar sig ar att min menscykel ar lang (36 dagar) och jag far spottings en vecka innan. Det anda lakarna ger mig ar Pergo, men jag hade lika lang cykel och spottings nar jag tog dem sa nu tar jag en paus och provar akupunktur istallet.  

Akupunktoren sager att ett vanligt problem ar att blodtillforseln inte fungerar till livmoder omradet och detta kan ge symptom som lang menscykel etc. Mot langa cykeln gor han akupunktur och mot spottingen fick jag Progesteron och kinesiska orter. Jag gick pa cykeldag 4 och sedan en gang i veckan. Forsta manaden andrades min cykel till 29 dagar! Jag fick AL (testade med AL-test) pa dag 15! Kunde knappt tro det var sant! Sa han andrade hela min cykel med 6 dagar redan forsta manaden och kan man astadkomma det tror jag man kan fixa mycket mer...

Bara ni ar sakra pa att ni gar till nagon bra som ar expert pa fertilitet, kan vara sa otroligt olika hur skickliga de ar.

• AllyZ
    Veritaslux skrev 2010-07-07 12:43:28 följande:
    Jag har också gått på kinesisk örtmedicin och akupunktur, men jag undrar enligt vem fick du beskeded att spottings skulle kunna vara en orsak till barnlösheten?
    Jag har oregelbunden mens med cykler från 30-36 dagar och oftast spottings, men mellan 3-5 dagar.
    Av läkaren fick jag beskedet att det inte skulle spela roll just med mina spottings och jag hade konstaterad ägglossning (även när jag hade spottings, vet 100% för jag lämnade blodprover 2 ggr). Åt dock Pergo några kurer efterom misstanke om att jag inte had ÄL varje månad fanns.

Min akupunktör menade att det kan ha ett samband och att jag hade obalanser i mina hormonnivåer, men just spottings i sig inte var någon primär orsak. Det som bekymrade henne mer var min "hoppiga" tempkurva, som i sig kunde hänga ihop förstås. Jag fick dock mer regelbunden mens (ca 32 dagar varje cykel) när jag gick där och efter jag slutade fortsatte min mens vara mer regelbunden. Spottingsen blev jag dock inte av med helt...

Nu har jag gjort mitt första IVF och jag ringde då och fick lite "akut" hjälp med nålar innan (det var så mycket med allt ändå, jag började nytt jobb under tiden så jag kom liksom på det att det kunde vara bra), under och efter mitt första ET. Nu väntar jag med spänning på resultatet...  
    Nej det ar ju inte omojligt alls att bli gravid med spottings, men mina borjar en vecka innan mens vilket betyder att linningen dar agget baddar in sig inte hinner byggas upp tillrackligt innan spottings borjar. Progesteron okar ju efter AL och gor sa linningen tjocknar och ar redo for agget, om den processen inte hinns med kan det gora sa det befruktade agget anda kommer ut som mens. Eftersom jag fick MF den gangen jag blev gravid och da hade spottings fran vecka 5 tills 7 da fostret dog kan man anta att det ar ett problem for mig att behalla ett befruktat agg eller embryo..darfor tillfors progesteron nasta gang jag blir gravid, brukar vara det man far utskrivet. Sa ja..jag blev ju gravid fast jag hade spottings men de tror anda detta ar problemet till varfor det tar sadan tid for mig och eventuellt MF:et med..

Det ar helt normalt att ha spottings nagon dag innan mens dock..
Svar på tråden TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!