• Jam08

TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!

Vi har försökt få barn i ett par år och senaste året har IVF-försöken avlöst varandra. Tre färskförsk och två frys. Tillsist fick vi vårt efterlängtade plus som slutade i tidigt MF. Vår klinik rekommenderade oss att ta kontakt med en kvinna som håller på med TCM (traditional chinese medicine) och som har ett mer holistiskt perspektiv på det hela. Vår barnlöshet beror på manlig infertilitet. I västerländsk medicin gör man INGET åt detta utan rycker på axlarna och lägger fokus på kvinnan istället. I TCM jobbar man med örter och aku för att stimulera männens spermier mm. 

Vi ska nu påbörja en sådan behandling. Detta för att "boosta" våra kroppar och skapa så bra förutsättningar som möjligt. Jag är helt övertygad om att kost, vanor, motion, psyke mm är saker som spelar in i kampen att få barn. 

Jag har själv varit ganska skeptisk men känner att jag börjar ändra mig, då det i sjukvården är så uppenbart att något saknas!

Jag tycker att de inom den vanliga sjukvården endast fokuserar på vissa delar, och man ser inte kroppen som något helt! Det inre och yttre hänger ju uppenbarligen ihop, klart man man måste se detta som något integrerat. 

Jag vill gärna i denna tråd diskutera med er som provat akupunktur och kanske örter eller annan alternativ medicin.  Är nyfiken på allas tankar och åsikter.

• Svar på tråden TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!
  • Jam08

Tack för era svar! intressant med olika erfarenheter. Går på Cura i Malmö och på deras hemsida rekommenderar de en kvinna i Lund som är utbildad i TCM och jobbar med par som genomgått flera IVF:er.

Inget konstigt alls, och det känns inte speciellt alternativ heller om man säger så. Vid vårt första försök gick vi grundligt igenom våra kostvanor, allmänntillstånd, våra IVF försök mm. Man fick TID för en gångs skulle och vi pratade i detalj om menscykel mm. Det som är så självklart men som klinikerna inte "har tid" med är ju HELHETEN, ägg och spermier är ju knappast ngt som lever sitt eget liv, det hör ju ihop med resten av kroppen. Det handlar mycket om att vara i balans och ge kroppen rätt energi via kost, levnadsstil etc för att lyckas bli gravid. Min man ska helt lägga om sina kostvanor, han har i dagsläget stora problem med sin mage och det är först o främst detta han måste fixa, sedan kommer han få örter och akupunktur. 

Jag ska tempa min cykel och få kontroll över mina hormomer som varit ur balans sedan jag i princip fick mens i tolvårsåldern. Många år av P-piller, dålig hud, pms och mkt jobbiga humörsvängningar är delar som vi ska jobba med.

Det jobbigaste under IVF tiden har inte varit behandlingarna i sig utan psyket, och vi kände båda två att vi måste komma i både fysisk och psykisk form för att orka fortsätta. Att göra försök på försök är inte så lönsamt, utan man måste bygga upp kroppen inför varje behandling. Tre månade ca ska vi behandlas o sen köra vårt nästa försök. Att producera så många ägg på en mån som man normalt gör under ett år ger sämre kvalité menade vår TCM läkare, det är inte naturligt.. 

Vi kör IVF pga av manlig faktor, och i västerländsk medicin finns inget att behandla mannen med. Men i TCM tror de att det finns mycket att göra för att förbättra männens spermiekvalité och de menar att om man ger det tid, följer kostråden mm kan man få barn på egen hand.

Hon vi var hos menade att västerländsk i komb med österländsk medicin är bra, man har olika fokus helt enkelt. Efter ett år av väntande i telefonköer, tårar 15 inne hos läkaren, snabba ultraljud med 1000 frågor i bakhuvudet är detta precis vad vi behöver. Kostnaden är väldigt liten i förhållande till vad man får.   

Hoppas på fleras erfarenheter!  

• Jam08

amorosa, ja blev också lite förvånad, har gått där ett år nu och de har inte nämnt detta alls innan,  men nu när vi fick mf och måste vänta ett par cykler till nästa försök rekommenderade Magdalena Jaros:

www.ivfsverige.se/sida.asp&niva=3

De behöver ju verkligen ge oss lite annat att jobba med för psyket orkar inte annars. Nu ska vi fokusera på kost och om några veckor örter o aku...

Jag lider också av en stor inre oro och stress och måste verkligen ta tag i detta en gång för alla, tror inte det går vägen innan dess.. jag har nog också "vind" i mig ;) lite flum, men skönt att komma ifrån det extremt kliniska som det är på klinikerna hela tiden. Mkt vetenskap och vul mm, lite fokus på resten...

Vi får uppdatera varandra med lite flum på denna sidan, om vi fått några bra tips och ge insyn hur olika tcm läkare jobbar!

kämpa på!

• Jam08

Ja, vi hoppas kunna förändra livsstilen lite och försöka nå alla delar av kroppen. Stort lycka till med ÄD!! Ska kolla upp boken! 

• Jam08

oj, det är ju fantastiskt resultat! inte så lång tid heller som krävdes för dig. Just med männen har jag hört många ex på att det ska förbättra spermierna och rörligheten, min man ska börja nu i slutet av juli, så vi får se. Ska ni köra nytt försök till hösten eller? lycka till hur som helst! vem vet det kanske går av sig själv. 

• Jam08

TACK! ja vi har under detta året kört försök på försök, men nu ska vi slow down lite och de som håller på med tcm uppmanar oss att inte bara försöka för försökandets skull, utan först få kroppen i balans, låter kanske självklart men jag har så forcerande testat o testat o knappt kunnat vänta, inser nu att kroppen fått för mkt och använder sommaren för rekreation. Har två betalda försök kvar nu, men vår förhoppning är att min man ska bli så bra att vi kan få naturligt... det är ju en dröm...  om du nått så bra resultat på en mån så gör ju en mån eller två inte så mkt. 

• Jam08

Tack för att du delar med dig Myran6801, tycker det är otroligt att ,man kan nå resultat så pass fort!

mmiaa skrev 2010-07-10 01:27:59 följande:
    Precis, och kanske är det så att det händer när man minst anar det, kroppen är rätt finurlig allt! Vi får fortsäta att ha drömmar o hopp, utan dem kommer man ju ingenstans :)
    Absolut!! kämpar med att få tillbaka gnistan nu. Svårt att vara ledig ibland o få så mkt tid med mig själv.. man kan bli så oerhört trött på sig själv o tankarna. Måste se framåt nu och tänka positivt.

Puhh vilken värme...

• Jam08

Härligt att läsa!! Tack för ditt inlägg Babe, vi testar oss fram hela tiden med nya saker varje gång. Nyfiken på hur de testade sig fram på er.. om du orkar berätta, det är så intressant att läsa och det ger en hopp, styrka o inspiration. Jag har en inre stark tro på att det kommer funka för oss också bara ge det lite tid. Vi har hållit på intensivt under 1 års tid med IVF och var nog lite naiv när jag trodde att det skulle gå fort. 

• Jam08

Börjat i gå till en i Malmö som redde ut "våra" problem lite mer än kliniken lyckats göra. De har inte hittat ngt "fel"  på mig innan, men efter att ha tempat min cykel visade sig att min luteala fas, äl till mens är för kort inte som den ska. Men det går tydligen att rätta till..  har en cykel på 28 - 30 dagar och har sen äl, dag 16 -19 ca, ska börja med örter o aku i slutet av aug. Min man som har noll rörlighet hos simmarna har fått örter och ska köra med detta 3 mån nu. Hoppas på förbättring. Kan vara ngt med köldkörteln också så detta ska kollas upp innan. Hur kollar din aku stressnivån? pulsen eller? av vilken anledning får du örter? Är det din cykel menar jag eller stress o annat? har hört att temperaturerna sjunker och cykeln kan förbättras om man har störningar i den, det märks ju endast om man mäter tempen eller kollar ÄL. Hoppas det går bra för dig. När ska ni köra igen? vi avvaktar lite nu, ska få be om att göra en nytt spermietest innan nästa försök. Kanske blir i nov om allt går enl plan.. 

Svar på tråden TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!