• evaoregon

Hur far mitt barn dubbelt medborgarskap (brittiskt/svenskt)?

Swedish down under skrev 2010-07-02 17:13:25 följande:
    va bra!

minkompis fick inte ha franskt/svenskt. hon sa att det var pga eu, men maste val ha fattat det fel. 
    Det måste nog ha varit något missförstånd för jag känner flera som har både franskt och svenskt medborgarskap.
  • evaoregon
    Swedish down under skrev 2010-07-04 03:13:32 följande:
    Ho har bada, men hennes barn far inte det.
    Hon får ta och kolla det igen.  Jag vet även flera barn med dubbla medborgarskap (franskt och svenskt) där mamman är svensk medborgare och pappan fransk.  Men hon kanske blev fransk medborgare då Sverige ännu inte tillät två (före 1 juli 2001)?  I så fall får hon inte behålla det svenska och barnen kan inte heller bli svenska medborgare.
  • evaoregon
    julmusten skrev 2010-07-04 03:26:31 följande:

Nu vet jag inte hur mycket det kostar att skaffa svenskt pass i andra lander utanfor Sverige, men har ar det sjukt dyrt. Det gar pa 200 dollar per pass, och eftersom det ar nagot som maste goras var femte ar sa vantar jag nagra ar tills mina barn far sina svenska pass, och da fixar vi det i Sverige.

Det är motsvarande 1400 kr som gäller för alla som skaffar svenskt pass utomlands.  Priset gick upp i juli förra året.  Visst kan man förstå att det kostar en del extra, men inte 3,5 ggr så mycket som att skaffa pass i Sverige!  I Sverige kostar det 400 kr att skaffa pass!

Länk

www.sweden.gov.se/sb/d/2362/a/50008
  • evaoregon
    julmusten skrev 2010-07-04 17:05:46 följande:
    Precis. Det ar ju billigare for mig att skaffa tre pass i Sverige an att skaffa ett pass har!!
    Det är verkligen sjukt med såååå stora prisskillnader...  Rynkar på näsan
Svar på tråden Hur far mitt barn dubbelt medborgarskap (brittiskt/svenskt)?