Inlägg från: Londonvibes |Visa alla inlägg
  • Londonvibes

Hur far mitt barn dubbelt medborgarskap (brittiskt/svenskt)?

Belavon skrev 2010-06-28 09:21:52 följande:
    Någon som vet hur det är om vi föder vårt barn i sverige, jag är svensk men pappan är brittisk. Får man även ansöka om brittiskt medborjarskap då?

förlåt TS jag lånar din tråd lite :)
    man kan anöka så att barnet blir Brittiskt, men det är dyrt som attans! Kostar runt £400, hutlöst! Detta gäller alla barn till Brittiska medborgare som är födda utomlands.
  • Londonvibes
    ysteresther skrev 2010-06-30 23:57:22 följande:
    nagon som vet om jag skulle kunna ansoka om brittisk medborgarskap till min dotter? hon har svenskt pass, foddes i spanien men under tiden som jag fortf var skriven i sverige sa hon har svenskt personnummer, ej samordningsnummer. hennes pappa ar britt (fast vi bor i spanien)
    vi ar inte gifta. hon har dubbelt efternamn, mitt och hans.

nu ar hon 16 manader. kan det blir for "sent" att ansoka??
    Så länge hennes pappa antingen är född i Storbritannien eller har bott där i minst tre år så kan du ansöka om brittiskt medborgarskap.
  • Londonvibes
    Swedish down under skrev 2010-07-02 15:28:51 följande:
    FAr man ha dubbelt medborgarksap om det galler 2 eu-lander? tror de har tagit bort sa att man bara far valja ett...?
    Var har du fått det ifrån? Vilka 'de' skulle ha tagit bort det? Regler kring medborgarskap bestäms av varje nation, har inget med EU att göra.
Svar på tråden Hur far mitt barn dubbelt medborgarskap (brittiskt/svenskt)?