• Lusse

Gift?

Måste man vara gift för att få adoptera?

• Svar på tråden Gift?
  • SunnyBunny

Nej det behöver man väl inte? Har för mig jag läste om nån svensk kändis som adoptera ett barn för ett tag sen, minns tyvärr inte namnet! Man måste nog vara gift om man lever som par, men man får även adoptera som singel!

• Chimamanda

Om man är att par som vill adoptera, så måste man vara gift, ja. Som ensamstående behöver man förstås inte vara gift.

• Manchester
    Chimamanda skrev 2010-06-25 22:12:18 följande:
    Om man är att par som vill adoptera, så måste man vara gift, ja. Som ensamstående behöver man förstås inte vara gift.
    Man bör dock vara medveten om att möjligheterna att adoptera som ensamstående är starkt begränsade. Det handlar i praktiken om att vänta flera år längre än par, eller att ta emot barn som är minst fem-sex år eller har svårare handikapp eller sjukdomar. Idag finns det fler som vill adoptera än det finns (små och friska) barn som är tillgängliga för adoption. Därmed kan länderna välja och vraka bland alla som vill bli föräldrar genom adoption. Att barnet får både en mamma och en pappa brukar ses som det bästa alternativet och därför får par ta emot de barn som ses som mest lättplacerade.  De ensamstående får helt enkelt ta de barn som "blir över". Det kan låta grymt, men är inte desto mindre sant.
  • Osiris75

Har hört att det är en ny remiss ute i kommunerna där regeringen b la föreslagit att även sambos ska kunna adoptera, så kanske det går igenom inom nåt år eller så.....

• Manchester
    Osiris75 skrev 2010-06-26 09:44:44 följande:

Har hört att det är en ny remiss ute i kommunerna där regeringen b la föreslagit att även sambos ska kunna adoptera, så kanske det går igenom inom nåt år eller så.....

Det finns som ett förslg och kan mycket väl gå igenom, men i praktiken kommer det inte att betyda så mycket. Alla länder som vi idag adopterar ifrån kräver att föräldrarna är gifta om man adopterar som par. Det skulle möjligen kunna spela roll för de få nationella adoptioner som sker i Sverige varje år och när det handlar om att den ena parten är biologisk förälder och den andra ska göra en närståendeadoption.
  • Krickita
    Osiris75 skrev 2010-06-26 09:44:44 följande:

Hejsan
    Det stämmer att det finns en remiss ute, men det är inte samma sak som att det går igenom. Det är inte samma sak att vara sambo som att vara gift!

Läs mer här:

www.adoptionscentrum.se/sv/Nyhetsarkiv/AC-sager-nej-till-aldersgranserna/

vi hörs
  • Chimamanda

Över huvudtaget är det ju inte så att våra riktlinjer här i Sverige alltid behöver gå ihop med de enskilda ländernas. Jag tänker även på samkönade par som vill adoptera internationellt. De får i Sverige, men finns det ännu något exempel på land som lämnat barn till ett sådant par (i Sverige)?

Det finns många exempel på hur värderingar skiljer sig och kan försvåra även för par som har medgivande, har jag förstått.

Svar på tråden Gift?