Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

Har kvinnor inget ansvar?

Selfish Geene skrev 2010-06-24 21:15:11 följande:
    Om högsta tillåtna hastighet är 110, klockan är 03.30 på natten och det regnar underkylt. Har du då inget ansvar för eventuella olyckor så länge du håller 110 km/h?
    Ja, därför att du har enbart skyldigheter i trafiken. Snälla, gå till en körskola istället. Eller starta en tråd om trafikregler.

När det gäller din kropp har du rättigheter. Du har alltså rätt att våldta dig själv.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 23:17:17 följande:
    Tycker du inte att bilister har ansvar att anpassa hastigheten efter väglaget?
    Skulle du vilja förklara för mig varför du hela tiden drar upp trafikregler i en tråd om kvinnors ev ansvarsbörda när de blir våldtagna? Jag förstår det liksom inte.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 23:28:50 följande:
    Jag försöker förklara hur man kan ha ansvar för sina handlingar utan att ha skuld i brottet som handlingen orsakade. (fotgängaren har ansvar för att se sig för innan han korsar gatan, men har ingen skuld om han blir påkörd)
    Men det är ju som att jämföra äpplen med päron!
    Igen: I trafiken har du inga rättigheter, nada, noll. Du har skyldigheter! Du har inte rätt att göra någonting i trafiken, du har endast skyldigheter

När det gäller din kropp har du enbart rättigheter, du får göra vad du vill med den så länge du är myndig! Det innebär att du kan gå i parker, eller gå hem till vem du vill när du druckit. Blir du våldtagen är det den som gör det som är ansvarig.

Förstår du nu skillnaden? Ska du jämföra något så gör det med saker som går att jämföra.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 23:25:36 följande:
    Alla män som är kapabla att tvinga till sig ett samlag är potentiella (det betyder möjliga) våldtäktsmän, det betyder inte att alla män våldtar, men att den nya bekantskapen kan vara en våldtäktsman, eller så inte.

Jag väljer att betrakta alla okända män med viss misstänksamhet, till skillnad från de män jag känner väl, dom väljer jag att lita på till fullo.
    I praktiken innebär det att jag bedömer riskerna med att följa med en okänd (eller känd) man,
    j
    ag bedömer att risken att våldtas är betydligt större vid kontakt med okända män än med mina pålitliga killkompisar som jag känt i 20 år.
    Om du tror att ditt säkerhetstänk är effektivare kan jag inte säga mycket om den saken, mitt sätt har fungerat i 30 år, om det beror på tur eller att jag tar ansvar för min egen säkerhet vet jag inte men jag är övertygad om att det är bättre att ha en plan än att chansa på att ingen man jag någonsin träffar kommer att vara en av de som våldtar.
    Begränsa du ditt liv men försök inte lägga någon börda på mig. Och om den dagen inträffar, att du blir våldtagen så kan du ju hålla tummarna för att människorna som du möter kommer tänka som jag och inte som du.
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-24 23:45:25 följande:
    Om du känner dig tyngd av mina åsikter är det ditt problem, jag vidhåller att alla vuxna (ja, kvinnorna också) normalbegåvade människor har ett ansvar för sin egen säkerhet.
    Dina åsikter väger inte, men jag vägrar att axla en ansvarsbörda som du försöker lägga på alla kvinnor för att det finns maktmissbrukande människor.

För tillfället flyger jag en del, det dessutom till USA, tycker du att jag ska dela ansvarbördan med terroristerna om de kapar planet och kör in i fler torn? Eller ska jag börja tänka mig för och låta bli att gå till banken? 

Visste du om att fattiga är mer brottsutsatta än medelinkomstagare. Är det ansvarslöst av dessa att inte försöka tjäna mer pengar? 
  • Hertha

Ja, risken finns. Men hela den här debatten handlar väl ändå om ansvarsfrågan! Om jag sätter mig på planet, bär jag då ett ansvar tillsammans med terorristerna genom att ge dem ytterligare en kropp att använda i sin maktkamp?

Ja, det finns en korrelation mellan fattigdom och brottsutsatthet. Fattigdomen är dessutom en kausalitet till detta anser en del. Vill du pyssla med mer semantik? Eller kanske helt enkelt bry dig om min fråga istället: Är det därmed ansvarslöst av fattiga att inte försöka tjäna mer pengar?

• Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-25 08:58:41 följande:
    En följdfråga till din hypotetiska frågeställning: Har du gjort något för att underlätta/möjliggöra kapningen av planet?

angående fattigdom kontra utsatthet: Om människan har haft möjlighet att påverka sin ekonomi  men medvetet avstått från att göra det, ja, då har denne ett ansvar för sin situation. Om h*n inte kunnat påverka sin situation (som ett barn som utsätts för en pedofil) kan h*n naturligtvis inte heller beläggas med något ansvar.
    Ja, jag möjliggjorde kapningen, jag köpte en biljett och steg ombord på planet och bidrog därmed till att flygbolaget fann tillräcklig ekonomisk vinning för att lyfta planet.

Kvinnan ifråga har tackat nej till ett jobb i en jourbutik i ett hårt belastat område för hon vill ju ta ansvar för sitt liv och inte utsätta sig för ev risker att bli våldtagen.
  • Hertha
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 10:51:11 följande:
    Ja men du vet, Dom har alltid ansvar för sina svagheter och fel, som att man föds till kvinna, att man är fattig - om man verkligen vill så kan man bli en rik man serru! Det är bara att ta ansvar för sitt liv och rycka upp sig och göra en könskorrigering, det är bara att bestämma sig!
    Det förstås. Jag har faktiskt tagit mig lite i kragen. Inte för att jag tjänar några pengar men min man gör det (räknas det då tror du?). Så nu är det bara könsoperationen kvar. Fast min man är ju hetero så frågan är om han vill stanna kvar sedan och då blir jag ju fattig igen .
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-25 12:43:00 följande:
    Jag betvivlar att det i Sverige förekommer att "folk utsätts för brott på grund av att de saknar pengar" Jag tycker att det är lite löjligt att påstå det, särskilt om det inte finns stöd för påståendet.

Däremot ger avsaknad av pengar konsekvenser i vardagen, om en person medvetet väljer tex att inte jobba, då får denne också ta konsekvenserna i form av utbliven inkomst. Så länge man har ett val har man också ett ansvar för de beslut man tar.

Om någon väljer att inte försörja sig, har jag inte heller med det att göra, folk får göra sina egna val (och ta konsekvenserna av dom)
    http://info.adm.umu.se/NYHETER/Pressmeddelande.aspx?id=2351
    http://www.diva-portal.org/umu/theses/abstract.xsql?dbid=832&lang=sv

Jag skrev ju att det fanns korrelation OCH ett orsakssamband tidigare. Men det gick kanske inte fram?
  • Hertha
    Selfish Geene skrev 2010-06-25 12:54:59 följande:
    Flygkapningen är inget som du med realistiska medel hade kunnat förhindra, därför har du inte något ansvar i händelsen.

Kvinnan som tackade nej till jobbet har tagit ansvar för sin säkerhet, hon har även gjort ett aktivt val i fråga om sin ekonomiska situation så ja, hon har tagit ansvar (ett ansvar hon i en perfekt värld inte borde behöva ta)
    Ingen borde riskera att bli våldtagen, men den som väljer att jobba som tex prostituerad bör vara medveten om att hennes val ökar risken att utsättas för sexuellt våld. Är hon medveten om riskerna har hon ett ansvar för sitt val av yrke (detsamma gäller för lejontämjare och F1-förare och stuntmän)
    Jag får alltså befinna mig på ett flygplan men inte gå igenom en park?

Kvinnan har inte låtit bli att vara prostituerad, hon vill ta ansvar för att inte bli utsatt för brott som rån och våldtäkt och tackat nej till att arbeta i en jourbutik.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?