Inlägg från: Michisen |Visa alla inlägg
  • Michisen

Har kvinnor inget ansvar?

Nej, brottsoffer bär inte ansvaret för att de blir utsatta för brott.

För att ställa en motfråga - om du får en ölflaska slagen i huvudet på krogen för att någon på fyllan tycker att du betett dig drygt, är det dig själv du har att skylla då, eller ligger ansvaret hos den som slog en ölflaska i huvudet på dig?

Jag anser att var och en bär ansvar för det de själva gör. Det vill säga - om jag stjäl i butiken så är det mitt ansvar att jag har stulit, inte butiken för att de tillhandahåller varor som går att stjäla.

Om jag slår till någon så är det mitt ansvar att jag slår till dem, inte att de går runt och existerar.

Och skulle jag våldföra mig på någon sexuellt så är det jag som får ta mitt ansvar för brottet jag begått, oavsett hur snygga magrutor snubben som gick omkring i bara ett par tighta shorts än hade, eller hur kåt jag än tyckte att han såg ut.

• Michisen
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 10:24:10 följande:

En sak som dyker upp, som i vilket fall jag tycker ställer till det och förenklar det hela på ett dåligt sätt,  är "får skylla sig själv!".

Det är ju aldrig ok att någon blir våldtagen!! ALDRIG!

Ingen som blir våldtagen får skylla sig själv! Men som några är inne på,, om man utmanar ödet så har man väl ett visst ansvar?

Med risk att komma lite från själva ämnet. Tar jag på mig en IFK tröja och ställer mig i AIK klacken och skanderar "AIK är bögar",, har jag inte ett visst ansvar då om jag blir nedslagen??

Nej, naturligtvis har du inte det. Ansvaret ligger hos dem som slår ner dig.
  • Michisen
    Anonym skrev 2010-06-23 10:28:49 följande:
    Det du pratar om är provokation. Menar du att en våldtagen kvinna har provocerat våldtäktsmannen (läs frestat honom) så att han inte kunde hålla sig? På samma sätt som en supporter till slut blir så arg att han slår ner dig?

Varför gör vi inte bara som i Saudi? Alla kvinnor tar på sig burka så att ingen man riskerar att bli frestad att göra otillåtna saker med hennes kropp? Kanske de vet mer om mäns psyke än vid gör.
    Det funkar ju uppenbarligen inte där heller, eftersom både katolska nunnor och burkabärande kvinnor blir våldtagna med.

Så återigen - det är alltid den som utför brottet som bär ansvar för att han/hon utför brottet...
  • Michisen
    KäRinGa2 skrev 2010-06-23 10:36:52 följande:
    Självklart bör vi minimera riskerna för att bli utsatta av whatever, genom att ansvara för våra handlingar, agerande, uttalanden osv.. Att gå ensam i mörk park är inte nå vidare ansvarsfullt, i synnerhet inte om man vinglar på foten. Du är då ett mye lättare offer. Själva våldtäkten, eller våldshandlingen, bär den utsatta inte något som helst ansvar över, men att utsätta sig för onödiga risker, genom att agera ogenomtänkt o ansvarlöst, det ansvaret bär vi alla.
    De flesta våldtäkter sker där offer och gärningsman känner varandra. Överfallsvåldtäkter är statistiskt sett ganska sällsynta.
    Med den logiken så är det enda sättet att ta ansvar att helt enkelt inte skaffa sig några vänner eller röra sig utomhus.

Det är därför vårt rättssystem bygger på att det är förövaren som bär ansvar för sina brottsliga gärningar och att man inte kan skylla på att man var tvungen att utföra ett brott eftersom tillfälle gavs till det.
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?