Inlägg från: Newbride2008 |Visa alla inlägg
  • Newbride2008

Har kvinnor inget ansvar?

Ljushuvud skrev 2010-06-23 09:16:46 följande:

Vill först börja med att förklara att jag tar totalt avstånd från våld, hot, övergrepp, misshandel m.m.!!!

Har kvinnor inget ansvar om de blir våldtagna?

Vilket ansvar skulle det vara menar du?
  • Newbride2008
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 09:54:35 följande:

(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)

Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?

(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)

Jag tror fortfarande inte att jag förstår, menar du att kvinnor inte ska få klä sig som de vill?
  • Newbride2008
    Modgun skrev 2010-06-23 10:06:56 följande:
    Spelar INGEN roll hur en kvinna klär sig, man ska kunna klä sig hur man vill utan att bli våldtagen.
     En motfråga då.
    De män som blir våldtagna, har de inget ansvar?
    Eller de män som blir nedslagna, det är ju faktiskt väldigt vanligt. Kanske var det någon som störde sig på att han hade bakåtslickat hår och bestämde sig för att sätta honom på plats. Betyder det att killen hade ett ansvar genom att han hade bakåtslickat hår?
    Det finns idioter överallt, det betyder inte att normala människor ska anpassa sig efter idioti!
  • Newbride2008
    riboflavin skrev 2010-06-23 10:18:04 följande:
    Mer ironi.

Män vill ALLTID ha sex, oavsett om det innebär att en biffig läderbög (ursäkta generaliseringen ;)) hoppar på dem i parken.

Är också lite nyfiken på hur TS (och de i tråden såm tycker att våldtäktsoffer kan få skylla sig själv i vissa situationer) ser på män eller kvinnor som våldtar män, har offren mindre ansvar för att de är just män? 
    Inget offer bär ansvar för någon våldsgärning.
  • Newbride2008
    idiblon yes skrev 2010-06-23 10:19:46 följande:
    En gång i ett förhållande? Nej. Upprepade gånger i ett förhållande? Ja.

Påhoppad ute i en park? Nej.
    Jag tycker att det är beroende på situationen. Är personen inlåst eller utsatt för dödshot kan det vara svårt att ta sig bort. Då tycker jag inte att personen har något ansvar utan stannar kvar utifrån rädsla. Den personen behöver hjälp.
    Stannar man för att man godtar idiotens ursäkt så har man ansvar.
  • Newbride2008
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 10:24:10 följande:

En sak som dyker upp, som i vilket fall jag tycker ställer till det och förenklar det hela på ett dåligt sätt,  är "får skylla sig själv!".

Det är ju aldrig ok att någon blir våldtagen!! ALDRIG!

Ingen som blir våldtagen får skylla sig själv! Men som några är inne på,, om man utmanar ödet så har man väl ett visst ansvar?

Med risk att komma lite från själva ämnet. Tar jag på mig en IFK tröja och ställer mig i AIK klacken och skanderar "AIK är bögar",, har jag inte ett visst ansvar då om jag blir nedslagen??

Att jämföra de två är väldigt missvisande tycker jag. Då antyder du att bära tex utmanande kläder som kvinna är lika med att ställa sig i AIK klacken med en IFK tröja?
    Är det likadant att ha slickat hår som kille på krogen? Vem bestämmer vad som gör att man får "skylla sig själv"?
    Är män generellt lika idiotiska som våldsamma AIK fans?
Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?