Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

Har kvinnor inget ansvar?

Ansvaret man har är att säja nej.

I en situation där hot förekommer och man inte vågar/kan SÄJA nej så känns fallet ändå solklart, förekommer hot om våld finns inte ett medgivande.

Eller i den händelse man är i redlöst tillstånd så antas enligt lag att man defacto inte medtycker till samlag eller andra aktiviteter av sexuell natur. 

Däremot finns ju "gråzonen" där man inte vågar säja nej, trots att inget hot förekommer, kan vara av rädsla för att en situation ska bli hotfull el dyl, i dessa fall utreds om förövaren på offrets beteende rimligen kunde förstått att medgivande ej fanns.

Jag anser att män som kvinnor faktiskt ska vara såpass intelligenta att man kan skilja på en situation där partnern faktisk vill ha sex (deltar aktivt mm) och en situation där partnern helt tyst underkastar sig, om man fortgår med ett samlag eller annan sexuell aktivitet i fall 2 så begår man ett övergrepp oavsett om det klassas som våldtäkt eller inte.
    Man har helt enkelt inte sex med en person som inte vill ha sex!
    Det är jättelogiskt och faktiskt inte alls svårt.

• riboflavin
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 09:54:35 följande:

(Det är alltid mest känsligt att starta en tråd som har ett brännbart ämne, men blir omedelbart ombedd att komma med sin egna åsikt, eller så blir man påhoppad av de som stämplar trådskaparen med en åsikt..)

Om kvinnan klär sig extremt utmandnade och beter sig utmanande? Har hon då något ansvar om hon blir våldtagen?

(För er som måste ha någon sorts exempel för att förstå. "Extremt utmandnade klädsel", kan ju t.ex. vara genomskinlig bh, kortkort utan undisar, högklackat och mycket smink. Att bete sig utmanande? T.ex. genom att själv göra närmanden och "visa" sin kropp.)

Även här gäller ju alla lagar och regler, det enda jag kan se är att hon kanske utsätter sig för en högre risk, själva våldtäkten är ju fortfarande inte hennes ansvar, klädseln är det, men inte våldtäkten.

det här "skylla sig självtänket" är ju egentligen bara ett bevis på hur otroligt taskig människosyn viss personer har, att kränka någon annan för sin egen skull och så vill man ha något annat att skylla på...
  • riboflavin
    Modgun skrev 2010-06-23 10:06:56 följande:
    Spelar INGEN roll hur en kvinna klär sig, man ska kunna klä sig hur man vill utan att bli våldtagen.
     En motfråga då.
    De män som blir våldtagna, har de inget ansvar?
    Med risk för missförstådd ironi.

Män kan ju inte bli våldtagna, de vill ALLTID ha sex.

Nä samma tänk gäller även i situationer där män är offer, även om våra domstolar är stofila och inte riktigt hänger med i vissa fall 
  • riboflavin
    Michisen skrev 2010-06-23 10:09:51 följande:
    Nej, brottsoffer bär inte ansvaret för att de blir utsatta för brott.

För att ställa en motfråga - om du får en ölflaska slagen i huvudet på krogen för att någon på fyllan tycker att du betett dig drygt, är det dig själv du har att skylla då, eller ligger ansvaret hos den som slog en ölflaska i huvudet på dig?

Jag anser att var och en bär ansvar för det de själva gör. Det vill säga - om jag stjäl i butiken så är det mitt ansvar att jag har stulit, inte butiken för att de tillhandahåller varor som går att stjäla.

Om jag slår till någon så är det mitt ansvar att jag slår till dem, inte att de går runt och existerar.

Och skulle jag våldföra mig på någon sexuellt så är det jag som får ta mitt ansvar för brottet jag begått, oavsett hur snygga magrutor snubben som gick omkring i bara ett par tighta shorts än hade, eller hur kåt jag än tyckte att han såg ut.
    Mycket bra inlägg!
  • riboflavin
    Modgun skrev 2010-06-23 10:12:43 följande:
    Glömde det,

Jag tänkte mer på hur ts ser på män som våldtar män, Vart ligger deras ansvar liksom?
    Mer ironi.

Män vill ALLTID ha sex, oavsett om det innebär att en biffig läderbög (ursäkta generaliseringen ;)) hoppar på dem i parken.

Är också lite nyfiken på hur TS (och de i tråden såm tycker att våldtäktsoffer kan få skylla sig själv i vissa situationer) ser på män eller kvinnor som våldtar män, har offren mindre ansvar för att de är just män? 
  • riboflavin
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 10:24:10 följande:

En sak som dyker upp, som i vilket fall jag tycker ställer till det och förenklar det hela på ett dåligt sätt,  är "får skylla sig själv!".

Det är ju aldrig ok att någon blir våldtagen!! ALDRIG!

Ingen som blir våldtagen får skylla sig själv! Men som några är inne på,, om man utmanar ödet så har man väl ett visst ansvar?

Med risk att komma lite från själva ämnet. Tar jag på mig en IFK tröja och ställer mig i AIK klacken och skanderar "AIK är bögar",, har jag inte ett visst ansvar då om jag blir nedslagen??

Nej, du har ansvar för ditt (idiotiska) uttalande och valet att göra det i just AIK-klacken.
    Den eller de som slår ner dig har ansvaret för handlingen de utför, dvs att du blir nedslagen är deras ansvar.
  • riboflavin
    Ljushuvud skrev 2010-06-23 12:38:11 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du hänger upp dig på eller varför jag behöver besvara något som du missförstått..

Försök i stället att själv besvara den ursprungliga frågan, så utförligt som du kan.

Som våra kära politiker brukar svara,, jag vill inte gå in på något enskilt fall!

Men det ansvar man själv har är att man skulle kunna undvika en oönskad situation om man inte varit enfaldig och hävdat sin rätt att vara sig själv var man vill, när man vill och hur man vill.

Det är dessutom inte argument från en väldtäktsman att man blev "provocerad" som diskuteras!

Det finns oändligt många situationer där man har ett ansvar.

Köra bil i 200kmh på en slingrig väg. Är det biltillverkarens ansvar att man gör det?

Att Michael Jackson dog av en överdos, är det läkarens fel?

Att en knarkare dör är det tillverkarens fel?

Det jag undrar är ju bara varför kvinnor alltid hävdar att de inte har något ansvar i våldtäktssituationer. Why??

Jag tror fortfarande inte du kan skilja på begreppen ta ansvar för något man själv gör, dvs ta ansvar för att man går på en mörk väg, kör bil fort mm, och ta ansvar för vad någon annan gör MOT en.
    Om man använder ditt exempel, den som kör bil i 200 km i timmen tar ansvar för att han/hon kör för fort, den som blir påkörd av personen i fråga tar ansvar för att den valde att sätta sig i bilen och köra på sagda väg. lätt som en plätt.

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?