• LisaKaijsa

Planerar att inte amma - hur går det till på BB då ?

Jag är gravid i V20, och har planerat att inte amma mitt barn. Ingen direkt anledning - men känner att det inte känns rätt för oss.

Vad händer rent praktiskt på BB ? Har förstått att barnmorskorna kommer att försöka få igång amningen, vänner har berättat att de kommer och drar och sliter i brösten på en....

Jag kommer att ta med flaskor och ersättning hemifrån. Men finns det Micro på BB? Eller måste jag be BM om att de ordnar med flaskorna ? Vill helst bara sköta oss själva och inte göra en "stor grej" utav det här. (Vi kommer troligen föda med planerat snitt på BB Stockholm - där får man ju familjerum och då kan man väl hoppas på micro där ?)

Hur har ni andra gjort som valt att inte amma ?

• Svar på tråden Planerar att inte amma - hur går det till på BB då ?
  • Psykologstudenten

Det skrevs in i min journal att jag inte skulle amma så alla barnmorskorna kände till det. Dom frågade om jag var helt säker innan jag fick tabletterna som stoppade mjölkproduktionen men annars var det inget snack om det.

Vi hade med egna flaskor eftersom vi ville vänja henne vid dom redan från start. Ersättning fixade dom där, jag bara ringde på klockan så kom dom - vilken service!

Om ni hellre vill sköta er själva finns det säkert en micro ni kan använda på rummet eller i något dagrum. 

• Thalis

Vad är det för Bm som dina kompisar råkat ut för?
    Ingen kom och drog och slet i mina tuttar.

Psykologstudenten sa något där, med att hon hade det skrivet i journalen.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • cassis23

Skriv in de i ditt föelossningsbrev så vet dom de på FL/BB.
    Du får tabletter som stoppar mjölken och sen så finns de allt sånt på BB, flaskor, pulver och micro.

• Miss Lau

Det har stått i min journal att jag inte ska amma. Efter förlossningen har personalen frågat om jag fortfarande är säker och sen har jag fått tabletter som stoppar mjölken. Ingen har försökt övertala och absolut ingen har slitit i mina bröst. På patienthotellet (DS) har personalen skött allt kring flaskor och mat, vi har bara matat

• systersandra

Ska du ge ersättning tycker jag definitivt inte du ska använda micro,det gör att farliga ämnen läcker ut i nappflaskorna. Koka vatten som du har i termos,häll i nappflaskan,häll i pulver och skaka och kyl till ättemperatur alt vispa kokt vatten och pulver,häll i nappflaskan och kyl. Detta brukar faktiskt personalen sköta på BB,de använder inte micro.
    Iallafall så har du rätt att säga att du inte tänker amma,det är ju din kropp och så får de acceptera det.

• omni

Jag hade ett h-vete med barnmorskor som prompt skulle ha mig till att amma! Om det blir fler barn så ska jag göra som dig och ta med ersättning så jag slipper böna och be om mat till den lille... Det finns ju även färdig ersättning på tetra som kan ätas rumstempererad, iofs ska öppnad förpackning förvaras i kyl. På vårt bb fanns det kyl i "pappaköket".

• parvati

Om jag skulle planera att inte amma mitt nästa barn skulle jag se till att få ett recept på tabletter som avstannar mjölkproduktionen innan förlossningen. Tyvärr finns det en del människor som inte ska jobba som barnmorskor eller läkare och det är trist att få sin första tid som nybliven förälder spolierad pga att hålla på att tjata om att man inte vill amma.

• Helene70

Vad du än gör så prata med din barnmorska på MVC och se till att det står i din journal att du inte skall amma och att du vill ha tabletter mot mjölkproduktion. Sedan så ska du inte bli förvånad om du ändå måste försvara ditt val när du är på BB.

Personligen så kommer jag ta med mig egen ersättning och flaskor nästa gång det blir en liten. Min erfarenhet av BB-personalen är tyvärr inte den bästa men jag hoppas att du har mer tur än vad jag hade.

• HJ83

Varför vill/ville ni inte amma?

Beslutet är ens eget och det respekterar jag helt och hållet.
    Är mest nyfiken.

Svar på tråden Planerar att inte amma - hur går det till på BB då ?