Glutenfritt - ersätt vetemjöl med hur mycket?
Jag har ett recept på en dessert innehållande vetemjöl som jag tänkte göra glutenfritt. Hur mycket glutenfritt mjöl skall man ta om det t ex står 1 dl vetemjöl i receptet? Lika mycket?
Jag har ett recept på en dessert innehållande vetemjöl som jag tänkte göra glutenfritt. Hur mycket glutenfritt mjöl skall man ta om det t ex står 1 dl vetemjöl i receptet? Lika mycket?
någon?
Det beror helt på vad det är för typ av recept.
Men ett riktmärke som brukar nämnas i samband med bakning är att man ska ta ca 3/4 av mängden vanligt vetemjöl i glutenfritt mjöl, dvs 0,75 dl glutenfritt mjöl om receptet säger 1 dl vetemjöl.
Men det är vid bakning och beror även lite på vad det är man ska göra och vilken glutenfri mjölmix det är man använder sig av.
Lättare att ge råd om du kan beskriva närmare vad det är du ska göra alt. lägga in receptet.
Det är en typ av paj från Leilas recept. Påminner om smulpaj så det kanske inte är superviktigt att proportionerna blir rätt. Har fått för mig att det är när man gör jäsdegar som det är riktigt viktigt. Vill dock kolla med er för att vara på den säkra sidan. Ska göra den för första gången på midsommarafton att bjuda på och hinner inte testa innan.
Hej!
Jag skall baka en glutenfri äppelkaka.
I grundreceptet ingår 4,5 dl vetemjöl, frågan är hur mycket glutenfri mjölmix eller annat mjöl skall jag använda istället?
Tacksam för ett snabbt svar.
Hej, jag ska baka en chokladkaka (inte kladdkaka) till en tårta. Det ska vara 5 dl vanligt vetemjöl. Hur mycket glutenfritt mjöl ska jag ta? Tacksam för svar snabbt!!
Det finns recept som redan är anpassade på nätet, en del helt utan något slags mjöl ala fondant liknande smet.
Och andra med potatismjöl eller andra såna här mjöl.
Jag personligen skulle hellre leta upp ett sådant recept, än tweaka ett existerande och ersätta mjölet med annat.
Då proportionerna är enkla och få fel.
Åt en chokladtårta för ½ år sedan, som var helt utan gluten och mycket god.
Men vart det receptet hittades kommer jag inte ihåg.