• Mrs Cykel

Hur länge kan man blöda efter förlossningen?

Jag fick barn för två veckor sedan, och blöder fortfarande färskt blod. Det minskade något, men har ökat igen. Är det normalt?

I fredags hade jag 39 graders feber, men eftersom jag också var svullen i halsen kan det väl inte ha något samband - eller?

• Svar på tråden Hur länge kan man blöda efter förlossningen?
  • Pumpkin

För mig avtog blödandet allteftersom efter typ 3-4 dagar. Efter en vecka ungefär så var det mest sårvätska som kom och så var det fram tills förra helgen ungefär (födde 20 maj, så 1 månad sen idag) och sen dess har jag börjat blöda lite igen. Är tydligen helt normalt det med.

• Paddi16

Min lille kille är född 7e Maj och jag hade ganska mycket blödning (använde binda) fram till i veckan när jag äntligen kunde gå över till trosskydd, hoppas verkligen att det snart e helt slut... Men detta ska tydligen vara helt normalt så bara att härda ut även om det är måttligt irriterande.

• Mrs Cykel

För mig kommer små klumpar med levrat blod också. Är även det normalt efter två veckor?

• nurken

Jag blödde i totalt 8 veckor. Levrat blod är helt normalt. 
    MEn feber skulle jag kolla upp och hålla koll på. 

• Michas

Jag blödde också 8 veckor totalt, även om det minskade en hel del på slutet. Sedan så blev jag mensfri ett halvår efter det.

• Purlan

Jag tror att jag blödde mer eller mindre i typ 6 veckor efter förlossningen. Tror att det var efter ett par veckor som jag började blöda ganska kraftigt med färskt blod igen (kom även klumpar med levrat blod) och jag ringde då till förlossningen som sa att det inte var något konstigt. Fick då byta binda efter bara typ en kvart, och de sa att om jag fick byta en till så fort skulle jag ringa igen/åka in, men det behövde aldrig.

• pigglet

Brukar blöda ca 6-8 veckor. Så kommer mensen tillbaks i samma veva, så det har varit ett väldigt blödande första månaderna...

Att det minskar, för att sedan börja om igen är också helt normalt.
    Likaså att det kommer klumpar. Min kompis hade en superstor klump, hon trodde det var livmodern som ramlade ut när hon duschade, men det kan visst finnas kvar lite hinnor/moderkaka. Också helt normalt.

• MammaMiia88

jag blödde 3 veckor med första barnet

och

10 dagar med andra

• Vaniljkex

Det bildas som en sarskorpa efter moderkakan, och nar den stots bort kan det borja bloda igen. Helt normalt att det kan tillta efter ett par veckor alltsa, det gjorde det for mig med. Om det kommer stora klumpar bor man kontakta varden.

• frk Carlsson

Med nr 1 blödde jag i närmare 8 veckor, med nr 2 som värst i 4 v och sedan började det sakta avta. Nu med nr 3 som är 11 dgr idag så blöder jag fortfarande färskt blod och det ramlar ut levrat blod lite då och då.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Len84

Jag blödde ca 7-8 v, det avtog sakta de sista 3 veckorna dock.

• Mrs Cykel

Idag kom det ut en jätteklump (storlek som 3 fingrar kanske). Imorgon ska jag på kontroll hos BM. Antagligen rester efter moderkakan, men man vet ju aldrig...

• Nimda

Jag pratade med min BM eftersom jag också var orolig för mina blödningar har knappt avtagit (födde 7 juni). Det var inte alls ovanligt. Speciellt eftersom jag inte kan amma så kan jag ha avslag i 8-10 veckor istället för de vanliga 6-8 veckorna tyvärr...

Min kompis som fick tvillingar och ammade extremt mycket hade avslag i knappt två veckor. Min svägerska som hade problem med ammningen hade avslag i rätt exakt 6 veckor. Så något samband verkar det finnas där.

• Surpa

Jag blöder fortfarande efter 4 månader! Ammar helt, kejsarsnitt. Så att du ligger i lä!

• Mrs Cykel

Tänkte bara berätta att mina ökade blödningar antagligen hade en förklaring. Jag  träffade en läkare igår som kunde se med ultraljud att min livmoder inte hade dragit ihop sig som den skulle. Dessutom hade jag en misstänkt infektion.

Därför har jag nu fått antibiotika plus en medicin som drar ihop livmodern. Har ätit halva dosen av den sistnämnda och nu har blödningarna minskat rejält. Härligt! Hoppas verkligen att det håller i sig, men det vågar jag inte tro på än.

Jaja, ville bara berätta! Det kan med andra ord vara värt att kolla upp saker som inte känns helt rätt, och inte tro att allt är normalt. Även fast det oftast är det såklart!!

• Surpa

Jag har varit hos tre gynekologer och inget fel finns. Blöder inte mycket, men lite varje vecka.

• uddevallatjej1

Vad skönt att läsa denna tråd,då jag har samma problem.Födde en dotter för 11 dagar sen o blöder en del. Kan nu slappna av...

• LindaCarlsson94

Jag fick min lilla tjej 26 mars och jag blödde inget efter fl men har haft avslag hela tiden men nu börja det att blöda... borde jag kolla upp det eller är det normalt? Hehe

Svar på tråden Hur länge kan man blöda efter förlossningen?