Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Halvt snöstorm här nu!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    molly50 skrev 2020-12-03 18:55:52 följande:
    Skicka lite hit också. 
    Försöker. Men bara lite Flört
  • fluu

Var en tur på Indiska i stan igår och de har riktigt mycket julfint i år. Köpte inget dock, jag måste ju ha upp allt varje år så jag får vara sparsam med att köpa nytt innan nåt gått sönder.

• fluu

Denna helg har gått i julens tecken. I fredags var dottern och sov över hos min pappa och de gjorde pepparkakshus. Jag låg en sväng på sjukhus, men kan i all fall rapportera att de pyntar och kör med julig efterrätt på avdelningarna. Igår kom jag hem igen och då postades julkorten, köptes gran och julpysslades:

Idag ska vi såklart fira lucia. Dottern har tillverkat luciakronor till marsvinen, men det återstår att se om de vill prova dem... Sedan ska vi tillverka ljuslyktor och göra popcorn-tavlor. Idag blir det också julköttbullar till middag, resten(mycket) fryses in till jul.

• fluu

Förresten, hur ser era julmenyer ut? Jag tycker att det är så roligt att kolla in folks traditioner. Vår julmeny för året ser ut så här:

Julbord:

Oliv-janssons, brysselkål, inkokt lax, gravad lax, hovmästarsås, kavring, julbröd, julmust, melted snowmen(dvs vatten), kikärtor i senapssås, julskinka, griljerad kålrot, grönkålssallad, julköttbullar, prinskorv, äggsallad, äppelsill, saffranssill, vegetariska revben, röd coleslaw, chilisenap, picklade grönsaker, glöggmarmelad och så makens eviga rödbetssallad.

Gottebord:

Min juliga chokladkaka (något annat namn har den inte ), fruktkaka, kardemummakakor, nötsäckar, äppelmust, juläpplen, valnötter, clementiner, skumtomtar, dadelbollar, kokoskola, amerikansk fudge och divinity.

• fluu

Som jag gissade så vägrade de små grisarna att lussa för oss

• fluu
    Nandez skrev 2020-12-13 20:18:48 följande:

Vad mycket fint

Tack :)
  • fluu
    molly50 skrev 2020-12-13 23:09:01 följande:

Mina brukar inte heller vara med på det. Inte heller kaninerna. 

Nåja, de poserade jättefint i julrosetter förra året. I år ska vi ta en fin julbild vid granen(och hindra Everest från att kissa på julgransmattan, förra året var hon hekt fixerad vid granen och rymde dit så fort hon fick chansen )
  • fluu
    Nandez skrev 2020-12-14 17:57:20 följande:

På julbordet blir det

Julskinka

Finsk kålrotslåda

Janssons frestelse

Köttbullar

Prinskorv

Rödbetssallad

Vörtbröd

Gräddost

Paradisask

Ischoklad

Lussekatter

Glögg

Kanske det tillkommer det något. Det är jag, maken, vuxna dottern och hennes sambo i jul.

Så rödbetssallad är alltså tradition på andra julbord? 1-0 till maken då....men det tänker jag inte berätta för honom;)
  • fluu

Nu har vi jullov(eller jag och dottern, maken jobbar måndag med) och enligt smhi(som visserligen alltid har fel) ser det ut att kunna komma snö på självaste julafton. Jag har gjort mitt julschema, men det startar inte förrän imorgon. Det kliar i fingrarna och jag vill bara börja förbereda.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!