Jag längtar till jul!!!
Halvt snöstorm här nu!
Halvt snöstorm här nu!
Var en tur på Indiska i stan igår och de har riktigt mycket julfint i år. Köpte inget dock, jag måste ju ha upp allt varje år så jag får vara sparsam med att köpa nytt innan nåt gått sönder.
Denna helg har gått i julens tecken. I fredags var dottern och sov över hos min pappa och de gjorde pepparkakshus. Jag låg en sväng på sjukhus, men kan i all fall rapportera att de pyntar och kör med julig efterrätt på avdelningarna. Igår kom jag hem igen och då postades julkorten, köptes gran och julpysslades:
Idag ska vi såklart fira lucia. Dottern har tillverkat luciakronor till marsvinen, men det återstår att se om de vill prova dem... Sedan ska vi tillverka ljuslyktor och göra popcorn-tavlor. Idag blir det också julköttbullar till middag, resten(mycket) fryses in till jul.
Förresten, hur ser era julmenyer ut? Jag tycker att det är så roligt att kolla in folks traditioner. Vår julmeny för året ser ut så här:
Julbord:
Oliv-janssons, brysselkål, inkokt lax, gravad lax, hovmästarsås, kavring, julbröd, julmust, melted snowmen(dvs vatten), kikärtor i senapssås, julskinka, griljerad kålrot, grönkålssallad, julköttbullar, prinskorv, äggsallad, äppelsill, saffranssill, vegetariska revben, röd coleslaw, chilisenap, picklade grönsaker, glöggmarmelad och så makens eviga rödbetssallad.
Gottebord:
Min juliga chokladkaka (något annat namn har den inte ), fruktkaka, kardemummakakor, nötsäckar, äppelmust, juläpplen, valnötter, clementiner, skumtomtar, dadelbollar, kokoskola, amerikansk fudge och divinity.
Som jag gissade så vägrade de små grisarna att lussa för oss
Vad mycket fint
Mina brukar inte heller vara med på det. Inte heller kaninerna.
På julbordet blir det
Julskinka
Finsk kålrotslåda
Janssons frestelse
Köttbullar
Prinskorv
Rödbetssallad
Vörtbröd
Gräddost
Paradisask
Ischoklad
Lussekatter
Glögg
Kanske det tillkommer det något. Det är jag, maken, vuxna dottern och hennes sambo i jul.
Nu har vi jullov(eller jag och dottern, maken jobbar måndag med) och enligt smhi(som visserligen alltid har fel) ser det ut att kunna komma snö på självaste julafton. Jag har gjort mitt julschema, men det startar inte förrän imorgon. Det kliar i fingrarna och jag vill bara börja förbereda.