Inlägg från: Pigelinen |Visa alla inlägg
  • Pigelinen

Jag längtar till jul!!!

nu är jullådorna nere.. tänk att man hinner glöma vad man har för saker

Såg o kom på att dottern fick en väggbonad i form av en paketkalender... jag är lite anti paketkalender och vill inte introducera det. inte än, sen får vi se om jag ändrar mig, men nu är hon bara 2år så nä inte än..  Men jag funderar på om man inte kan hänga uppe den ändå och så kanske lägga en bok i varje så kan vi läsa den just den dagen.. jag tänker på lite mindre pixi böcker tex, hon har nog så att det räcker till 24dagar

Sen hade jag vist köpt en ny fin duk ifjol Längtar tills jag kan plocka fram allt nuTomte

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Pigelinen

Enligt syrran är det 39dagar kvar till julafton... underbart!!!!

Funderar på att baka lussebulalrna med mandelmassa idag då det är regn och grått väder här idag. Har planer på att börja med julköttbulalr sanrt också Ska få massa älgkött idag så om jag orkar ska jag ta mig till affären o köpa lite fläskfärs att blanda i, blir så torrt ananrs...

• Pigelinen
    LilaLiljan skrev 2010-11-15 10:15:11 följande:
    Köttbullar på älgkött är dom godaste av alla köttbullar Glad
    Ja vist är det gott, men lite fläsk behöver det allt för att inte bli torrt.

Vi ska ha julen här iår (igen ) o även om vi säger att vi inte ska ha så mycket så finns det vissa saker som MÅSTE finnas och jag VÄGRAR köpeköttbullar... Tidigare gjorde vi egen korv också men nu gör jag smeten och steker de som "korvbullar" mycket enklare och lika gott

Mamma brukar fixa jansson o egen lax, tyvärr ska man väl inte äta gravad lax som gravid va? Svärmor får ha med det som amn köper rödbetsallad o sill. Tidigare så gjorde vi egen sill men de är inte så många som äter sill, så de hoppar vi numera o köper.

(ASG... dottern på 2år springer runt och sjunger... JULEN ÄR HÄR, ..... kan det vara så att ajg spelar LITE för mycket julmusik...fniss)
  • Pigelinen

ni MÅSTE bara prova dessa bullar, ATTAN vad de var goda!!!! Har just ätit nr 2 tillsammans med lite glöggte... mums

Klistrar in receptet så att ni provar

SAFFRANSBULLAR med mandelmassa och apelsin

Ca 40st

Bulldeg:

150g smör

5 dl mjölk

0,5g (½paket) saffran

50g jäst för söta degar

½ tsk salt

1½ dl strösocker

13-15 dl vetemjöl

Fyllning:

Saft o rivet skal av 2 apelsiner

100 g rumstempurerat smör

½ dl strösocker

150 g riven mandelmassa

1-2 msk vetemjöl

Topping:

1 ägg

Pärlsocker och eller hackad mandel

Smält smör i en kastrull, tillsätt mjölk och saffran till fingervärme (37grader). Smula ner jäst och degvätska i en degskål. Blanda ner salt, socker och vetemjöl, arbeta ordentligt. Låt jäsa till dubbel storlek.

Fyllning: Riv skalet av apelsinerna och pressa saften i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser men vänta med vetemjölet. Dela degen i två delar och kavla ut till en rektangel, bred ut fyllningen på rektangeln och pudra över vetemjöl, rulla ihop och skär som snäckor. Lägg i bullformar och låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla med vispat ägg strö över pärlsocker och/eller mandel. Grädda i 10-12minuter mitt i ugnen på 225grader.

• Pigelinen

är så sjukt sugen på att ställa fram alla julgrejor men vågar inte riktigt än Vill ju inte bli idiotförklarad nu när man precis flyttat till nytt område mohaha

• Pigelinen
    Bjornis skrev 2010-11-15 15:05:29 följande:
    Hehe. Vi firar också jul i nytt område i år och jag hoppas mest att ingen vet att vi bor just i "det fönstret" Hehe. Eller så får de va avis på hur mysigt det ser ut hos oss! MEN har sett att ett par börjat smyga upp lite stjärnor nu jag mer. De var visserligen släckta häromkvällen men mmm... Det finns fler än jag här!
    hihi alla vet att det är vi som bor där vi bor bara 9hus... Men snart så... fick komplimanger för mitt mosshjärta på ytterdörren igår när jag stod o pratade med grannen

Jag får väl börja med de fönster som är mot baksidan, där inga hus ligger hihi. Sen ska vi bjussa in alla grannar i slutet av nov/början av dec på glögg så då vill jag ju ha allt framme och som du säger, att de ser hur hemtrevligt vi hunnit få det
  • Pigelinen

så, nu hängde jag upp en glaskula med belysning inuti i ett fönster... har stört mig på sen vi flyttade hit att det är så mörkt i de fönstret. Till advent kommer jag nog dock flytta på den och sätta en stake i det fönstret så då blir det förändrigng igen

Har nu räknat igenom alla stjärnor o stakar.. Har så att det räcker till alal fönster utan kontoret.. tror att jag hoppar där. Behöver ju inte finnas i alla rum. Har ni i alla? Har dessutom tre underbara röda stora hjärtan som jag inte vet vart jag ska sätta upp, men det löser sig nog

• Pigelinen

Jag är verkligen apdålig på att putsa fönster och vet inte hur jag ska göra, försökte ihelgen men det blev bara värre... urch.. behöver verkligen men hur sjutton?

• Pigelinen

ni som gör egen pepparkaksdeg, hur gör ni? Recept tack och ungefär hur mycket blir det?

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!