Ann Nelly skrev 2014-09-18 10:53:04 följande:
Min son blir 12 i november och han vill absolut ha paketkalender fortfarande.
De senaste åren har varit populärast. För jag köpte en egen liten plastgran till honom som vi ställer utanför hans sovrum. Den får han klä med småpynt och ljusslinga innan första december.
Sen lägger jag ner det oerhörda arbetet med att slå in 24 små paket och dessa läggs sedan under granen. Blir sååå fint, som en miniversion av julgranen.
Brukar köpa klistermärken som typ dessa och använda:
www.pandurohobby.se/Katalog/95-Sasonger/9510-Jul/951025-Julmaterial/1/650067-Kalenderpaket-24st-stickers
Det som inte får plats i de små kartongerna slår jag in med vanligt julpapper. Det är framförallt klistermärkena som är viktigast. Dessa köper jag oftast på rea före eller efter sommaren.
Men det blir som sagt bara dyrare och svårare att hitta småprylar med åren :)
Har ju kört alla varianter av suddgummi, pennor, miniblock etc.
Men jag brukar varva prylarna med godis, brukar köpa påsar med blandade små mini-twix, mini-mars etc. och lägga i vissa dagar.
Förra året körde jag småprylar i alla paket utom för fredagar där jag la dvd-film (som vi kunde se tillsammans, köpte på rea på CDon) och för lördagarna där jag la godis typ Tom & Jerry (blandat godis).
Det verkar som det inte spelar så jättestor roll vad som är i paketen, utan det är just roligt med en liten överraskning varje dag.
Jag brukar genomsöka nätbutiker som typ
roligaprylar.se och
coolstuff.se för att hitta småprylar. Brukar sortera på pris och kolla allt under 40:-. Sen varvar jag superbilligt och lite dyrare (i mitt fall är dyrare 30 - 40
i paketen.
Man kan även hitta en del kul prylar på Maxi, Citygross, ÖoB, Rusta etc. Brukar finnas fyndlådor med grejer för 10:-. Som verktyg, ballonger, strumpor, sugrör, ficklampor, ljusstavar, jojo, vattenflaskor, reflexer etc.
Paket 24 brukar vara en lite dyrare grej i för runt 50 - 60:-
Jag har redan handlat hälften av grejerna till paketkalendern, vilket är skönt för det blir jobbigt om man ska lösa det i sista sekund.
Älskar julen!!!
Bra förslag. Tittar för fullt.