Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

husbyggemama skrev 2015-12-04 12:24:38 följande:
    Jag är urusel på att göra tomtegröt!! År ut och år in blir det fel. Tänkte kolla hur ni gör gröten. Ge mig era bästa tips på att få gröten riktigt krämig och god utan att bli för fet. Är det viktigt vilket grötris man köper? Ska man ha smör och ingen grädde? Ska man ha grädde och inget smör. Ska man ha båda, inget? Hur gör man???!!
    Jag gillar Icas grötris bäst, det känns större och mindre mosigt. Jag skippar smöret och lägger i en klick kokosolja istället. Jag kör på enbart grädde(havre) och har i lite socker. Jag låter inte gröten stå och svälla på spisen utan sätter in grytan i ugnen med en kökshandduk över istället, 150 grader i 40-60 minuter.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2015-12-04 14:13:57 följande:
    Jag gillar Icas grötris bäst, det känns större och mindre mosigt. Jag skippar smöret och lägger i en klick kokosolja istället. Jag kör på enbart grädde(havre) och har i lite socker. Jag låter inte gröten stå och svälla på spisen utan sätter in grytan i ugnen med en kökshandduk över istället, 150 grader i 40-60 minuter.
    Och så 1-2 kanelstänger i också.
  • fluu
    husbyggemama skrev 2015-12-05 07:40:46 följande:
    Tack för svaren om gröt. Verkar som jag får ta en tur till ica och inhandla lite ris. Kokosolja låter lite annorlunda. Det blir ingen smak av den? Hur tjock botten ska en tjockbottnad kastrull ha? Det kanske behövs en ny sådan oxå. Idag ska vi ha vår årliga julfest med fem andra familjer så nu ska jag baka pepparkakscheescake.
    Beror på hur stor satsen är och hur mycket du använder. Jag kör stora satser varje gång och använder kanske 1 msk kokosolja och då märks inte smaken.
  • fluu
    MissFrost skrev 2015-12-05 16:19:52 följande:
    Peppar och glitter, härlig kombination smile2.gif
    Haha ja! Luktar mindre gott, men är fint att se på
  • fluu

Idag hade dottern lucia på dagis, men jag missade det pga sjukdom :( Hoppas att sambon tagit många skakfria bilder (I wish.... ).
    Alla julklapparna är nu inslagna. Jag kunde inte hålla mig.... nu ångrar jag det ;)

• fluu

I helgen har det varit så tråkigt väder att vi tog oss en riktig pysselhelg, jag och dotra. Vi har gjort kristyränglar, korgar att hänga i granen och mini-smällkarameller.

• fluu

Åh, vad tiden går sakta! Jag är som ett otåligt barn och går bara och väntar på julafton. Och i år har jag planerat så bra att det knappt är något att göra nu sista dagarna:P Igår gjorde vi saffranskolan i alla fall, treåringen är en riktigt jävel på godisbakning tydligen.

• fluu
    fluu skrev 2015-12-21 14:46:21 följande:
    Åh, vad tiden går sakta! Jag är som ett otåligt barn och går bara och väntar på julafton. Och i år har jag planerat så bra att det knappt är något att göra nu sista dagarna:P Igår gjorde vi saffranskolan i alla fall, treåringen är en riktigt jävel på godisbakning tydligen.
    Och ikväll ska vi göra knäck, 4 sorter.
  • fluu
    Koppkaka skrev 2015-12-21 16:45:52 följande:
    Fy fan, jag tycker tiden bara flyger fram. :P
    Så var det för mig i november när jag planerade som mest, men nu tycker jag att jag bara går och väntar
  • fluu

Önskar er en lite försenad god jul !(vet inte varför bilden inte gick att vända...).

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!