M 1980 skrev 2011-09-10 23:07:17 följande:
Hur ser ni på alkohol och jul, själv dricker jag inte alkohol på julafton, mest för att jag inte är uppvuxen med det.
Fast jag känner att jag klarar mig utan det, vill vara klar i skallen när jag leker med mina barn och deras julklappar.
Uh, den diskussionen blev jag spyless på förra året.
Jag anser att det är väldigt enkelt egentligen. Jag ser ingen anledning att någon ska dricka sig stupfull på julafton, varesig det är barn närvarande eller inte. Om man däremot vill ta sig ett glas vin/en öl till maten ser jag inget fel med det. Inte heller om man tar sig en nubbe till jullunchen. Och vill man ha en kopp varm glögg på julaftonskvällen, så är det också okej. VET man med sig att man klarar av det utan att bli full, så tycker jag det är helt okej.
Vet man däremot med sig att man inte bara kan begränsa sig till något enstaka, eller att man blir full på det man vill dricka - så ge fasen i det.
Jag vet inte hur många gånger jag sa just detta förra året, och frågade varför i hela friden det måste vara svart eller vitt? Bara för att man dricker en kopp starkglögg betyder det inte att man kommer sitta dyngrak med barnen och deras julklappar på kvällen. Den gör dig heller inte oklar i skallen.