Jag längtar till jul!!!
Grymt sa grisen: I min familj har vi alltid gått på gudstjänsten på julafton. Den är ju mer eller mindre alltid riktat mot barn men även de år jag och min mamma firade ensamma ihop eller nu när jag firat ihop med min man och hans familj så har jag dragit med dem till kyrkan och alla tycker oftast att det är himla mysigt. Det gör att man kommer ut lite på en promenad på julafton också.Första advent går vi ALLTID i kyrkan, det är inte första advent utan en gudstjänst för mig. Advent betyder ju väntan = väntan på jesusbarnet. Sen är inte jag direkt religiös så. Men mer än min man som knappt satt sin fot i en kyrka innan jag kom in i hans liv. Min mamma jobbar inom kyrkan sedan 20 år (med redigering och lay out) och min ena svägerskas pappa är kyrkoherde så vi har en del traditioner i familjen. Min andra bror gick ur kyrkan för några år sen men gick faktiskt med igen när de förlorade sin dotter.
Har aldrig provat midnattsmässa eller julotta. Kanske nåt vi kommer testa senare. I år väntar vi smått med bf 22 december så vi får se om jag ens orkar ut på julafton. Men bor typ 200 m från en kyrka nu så det ska jag nog orka traska.
I övrigt så firar vi inte jul med tanke på jesu födelse, det skulle jag inte säga. Men det finns där i bakgrunden. Tycker det är mysigt med julevangeliet och lyssnar gärna om nån läser det på teven eller så. Hade helst sett att det blev en tradition att min man läste julevangeliet sen när vi har barn men det vette sjutton om han går med på. Hehe.
Och julmusik då är jag allätare förutom om det är för mkt rock. Hu. Haha. Men allt ifrån klassiska till Britney.