Jag längtar till jul!!!
Sen vi fick barn har vi inte åkt någonstans på själva julafton utan vill någon fira med oss så får de komma till oss;) Egoistiskt? kanske de men vi vill inte att våra barn ska åka runt i bil på julafton. Både min mans o mina föräldrar är skilda så det blir så mycket fläng, så vi sa stopp.
I vår familj (två vuxna o två barn på 2½ o 5 år) börjar dagen med att tomten varit här med något i julstrumpan, efter den är öppnad blir det lång frukost och därefter lite julklappar till barnen. Oftast någon leksak så att de hinner leka lite.
Innan lunch tar vi på oss och går ner till sjön och de senaste åren så har vår äldsta valt julaftons lunch, korv i bröd över öppen eld ;) Enkel och mysigt. Sen hem och bada och så Kalle anka och då brukar min mamma o man samt min svärmor o man komma. Efter Kalle så kommer tomten och vid 18 tiden äter vi julbord 8då har oftast min mans bror hunnit komma också). Sen är det brädspel eller bara sitta o prata resten av kvällen. Lugnt och inga måsten.
Vad mysigt det låter!
Vi brukar oftast fira hos mina svärföräldrar och så brukar min mamma komma också.
Ibland min syster och hennes familj.
Jag funderar också på det där med julstrumpor. Sonen har redan en,men dottern ska nog också få en och så får de en varsin julklapp i den på morgonen.
Det där med att grilla korv vid sjön lät också mysigt. Vi har ju också en sjö i närheten.