Inlägg från: Elsis |Visa alla inlägg
  • Elsis

Jag längtar till jul!!!

Ja, vi såg ljusslingor på några ställen igår kväll, så jag letar nog snart fram våra. Vi var på julmarknad på Hunneberg igår, fantastiskt julväder, sol, ett par minusgrader och betydligt mer snö än hemma. Barnen gick runt och smakade godsaker, och sedan åkte de pulka en lång stund. Nu märks det att det drar sig mot jul:)

• Elsis

Adventsförberedelsestatus: tre av sjutton fönster är putsade och redo för julgardiner och ljusstakar/stjärnor. Ljusslingor uppsatta i trädgården. Tre barn laddade för julpyssel, och bokning av pysselträff med en annan familj nästa vecka. Besök av en väldigt liten tomte nästan varje dag nu:)

• Elsis

Inga fönster putsade idag. En vattenläcka gjorde att stora delar av byn saknade vatten idag. Vi har dock egen brunn, så inget problem där, men skolan och förskolorna fick stänga när barnen inte kunde använda toaletterna och maten inte lagas, så jag fick hämta hem barnen redan på förmiddagen, samt en extra kompis vars föräldrar hade svårt att komma ifrån. MEN istället blev det julkortstillverkning med barnen, de gjorde kort och jag servade med material, klippte ut små stjärnor i guldpapper etc.

• Elsis

Vi har ställt fram fina tomteljus på ett fat inför morgondagen. Sjuåringen tyckte vi skulle smygtända det första redan ikväll.

• Elsis

Hoppas att ni alla får en fin andra advent. Här myser vi med en brasa i väntan på frukost. Barnen ser på en vinterfilm, och senare blir det julmarknad på en gård i närheten.

• Elsis

Idag fick vi besök av ett syskonpar från barnens förskola och deras mamma, som medförde en påse pysselmaterial. Det blev några fina julgranskarameller:)

• Elsis

Fly, tyvärr har min mamma inte kvar några böcker eller annat sedan hon var barn, då morfar rensade ut allt efter hand, pga otaliga flyttar under hennes uppväxt. Som tur är har alla pappas böcker sparats, så några finns hos mig, och barnen gillar dem verkligen. Jag har läst väldigt många av mina och systrarnas favoriter för mina barn. Alla får så klart böcker på julafton:)

• Elsis

Ja, fundera lite smått på julen tycker jag är lagom såhär års, inte julpynt mm i butikerna än på ett bra tag.

• Elsis

Jag var också på Rusta igår, men där var det inte bara ljusslingor och lysande tomtar och snögubbar etc utan även en jättelik tomte som såg ut art vara uppblåsbar. Vi köpte den inte;)

• Elsis

Mina barn får alltid något julpynt och något att hänga i granen i paketkalendern. Här har alla tre en gemensam kalender, så antingen är det något som passar för alla barnen eller hela familjen, eller också blir det tre likadana saker.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!