Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

Pigelinen skrev 2012-12-15 20:40:20 följande:
    Första julaftonen avklarad för iår. Vi trottsade snökaos och åkte till min mamma och där åt vi god julmat och sen kom tomten och det tog 3sek innan min dotter på 4år ropade, men det är ju mormor!!!!
    Men barnen är nöjda med klapparna och vi vuxna också;)

Väl hemma tempade jag lillan och fick det bekräftat, hon hade 39.2 i feber så jag hoppas hon piggar på sig snabbt o att ingen mer blir sjuk. Denna vecka som kommer ska innebära kurering ;) Tänk, snart är julafton här på riktigt!!!

Haha! Precis som sonen gjorde förra året då hans farfar var tomte. Han tog honom i handen och tog med honom till granen och sa "Kom här farfar,här ligger julklapparna!". 

Usch då. Hoppas hon blir bra snart då och att ni andra klarar er så ni slipper ligga sjuka till jul. Håller tummarna! Är hon förkyld?
    Vi har gett sonen ledigt från dagis hela denna sista veckan före jul så vi får en chans att kurera oss från den envisa förkylningen vi har fått och som aldrig tycks ge sig helt. De ska ha en julfest på torsdag dock,som jag tänkte att han kanske kan få vara med på i alla fall.  

Här har det bakats pepparkakor och lussebullar idag,med barnen. Granen ska hämtas och kläs någon av de närmaste dagarna. Sen är det bara julklappsinslagningen kvar och lite matlagning och ev baka vörtbröd och lite annat matbröd.Och så godiset förstås!       
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Pigelinen skrev 2012-12-17 08:29:15 följande:
    Whihi en vecka kvar... ska testa en variant av knäckebrödet... har dock inte kummin o fänkålsfrön, men ajg testar mig fram;)

Ja lillan är förkyld, tredje dagen med 39grader nu... Men med piggelin, vila och festis kommer man långt.

Ja,det är inte klokt vad fort det har gått!

Usch då. Hoppas hon blir bra snart då. Håller tummarna!  
    Gelis skrev 2012-12-17 09:09:11 följande:
    Jag har ett tips till alla som gör julköttbullar förutom kryddpeppar i så ha lite kanel i! Ljuvligt!

Jag tänkte testa att göra köttbullarna i ugn i år. Vi har en massa älgfärs i frysen som bara väntar på att bli uppäten.
    Pigelinen skrev 2012-12-17 11:25:36 följande:

Första bilden på knäckisarna... ska smaka dem strax så återkommer jag ifall de var ätliga;)

Ser gott ut!
  • molly50
    kickan89 skrev 2012-12-17 14:44:54 följande:
    Åh vilka fina knäckisar!

Molly50, jag blir alldeles avis här, har varit sugen på julmat och älgkött denna graviditet så köttbullar på älgfärs låter ju bara FÖR gott!

Ja,det är jättegott! Man får bara tänka på att tillsätta lite extra vatten så de inte blir så torra.

Du får lura din man att börja jaga om han inte redan gör det.
    husbyggemama skrev 2012-12-17 20:37:22 följande:
    Jaha, nu är julen i fara. Stora tjejen kräktes på vägen hem från fritids. Nu spydde hon för sjätte gången på tre timmar. Stackars liten. Ska den igenom hela familjen så kanske vi får fira jul ensamma här hemma istället. Jaja vi får se. Hade ju tänkt att fixa lite julgodis och julmat imorgon men det får vi hoppa över. Hoppas ni andra har en
    Mysig kväll.
    Usch,fy då! Håller alla tummar och tår för att ni ska klara er!

• molly50
    husbyggemama skrev 2012-12-18 09:30:08 följande:
    Tack för era tankar.
    Jaha här sitter man med en frisk unge och en som spydde fram till elva igårkväll. Försöker hålla isär dem så gott det går. Vi pratade med bonussonens mamma igår. Pojken var här över helgen och tydligen så spydde han natten till måndagen. Så vi får se om vi klara oss.
    Vi har i vilket fall haft lite mysigt nu på morgonen med julgranen tänd och tittat på julkalendern, två avsnitt då vi missade igår.

Hoppas verkligen att ni klarar er! Här sitter vi med en envis förkylning som vägrar ge med sig. Gav sonen ledigt från dagis den här sista vewckan före jul för att vi ska få en chans att kurera oss. Annars går det väl bara runt runt hela tiden.
  • molly50
    Pigelinen skrev 2012-12-18 09:58:09 följande:
    Nu ligger knäckisarna i bloggen.
    Här fortsätter vi att vabba, lilla dottern har feber runt 39.5-40 grader, hoppas att hon piggar på sig och att ingen annan blir sjuk.
    Har släppt alla jobbtankar, tanken är att jag ska till jobbet på torsdag då eleverna och personal går på jullov, lite svårt att få rätta känslan om man inte är med på detta tycker jag. Men jag kommer nog att ha med mina barn, ivarjefall lillan till jobbet om hon inte är sämre, tvecksam att hon orkar härja runt på dagis även om hon skulle vara feberfri.

Idag ska vi baka glöggbollar och ev lite pepparkakor. Man får göra så gott man kan här hemma;)
    Hoppas hon blir frisk snart och att ni andra klarar er! Håller tummarna!

Glöggbollar? Det lät intressant!   
  • molly50
    kickan89 skrev 2012-12-18 12:53:53 följande:
    Håll tummarna för att vi får hem vår egenhuggna gran idag! ;) jag är sååå ivrig att få upp granen haha, hade velat ha den tidigare egentligen så man hinner njuta lite innan jul också men såhär en vecka innan kan väl vara godkänt det med :P

Vi fick hem våran idag! Och imorgon ska den kläs.
    Pigelinen skrev 2012-12-18 12:55:55 följande:

så enkelt och så gott, kommer recept strax i bloggen på dem också ;)
    Ok. Ska kika där sen då.
    soryd skrev 2012-12-18 13:13:30 följande:
    åå är det någon som har gjort yule log? om ni inte vet vad det är så bild googla det. mmm der så fantastiskt gott ut.
    Ja,det ser verkligen gott ut!

• molly50
    Pigelinen skrev 2012-12-18 14:18:57 följande:

Såg jättegott ut, har du något bra recept?

Sitter och småmyser och skriver inköpslistan infrö handlingen, vet inte riktigt vilken dag jag ska åka o storhandla, el det jag har kvar att handla. Har skickat sms till min kompsi som jobbar i butiken, vill veta om de får färskvaror även på söndagen för då handlar jag hellre då;) Vi bor på en liten liten ort med en ICA Supermarket men de har verkligen gjort allt för att kunderna ska stanna kvar i byn och inte åka till närmaste stan och Maxi butik. Tex så fick vi som stammkunder igår ett kort där vi fick 6 produkter att hämta ut, produkter som passar till jul;) Dessutom fick vi en 7% kupong till valfritt tillfälle året ut. Måste fundera när det är mest lönsamt att använda denna, inför jul el nyår...
    Sen tycker jag att det är mysigare att handla här, mindre med folk och att sitta i bilen 30minuter per resväg är varken gratis el roligt.

Förlåt nu att jag går händelserna i förväg;) Men nyår... någon mer som tycker att det är kul att planera inför detta spektekel;)?
    Vi är ett kompisgäng som turas om att stå för festen. Iår ska vi ha den hos oss. Jag älskar att fixa fest och har gjort jättefina inbjudningar rullade med skimrit papper och med ett guld/bronsfärgat snöre om. Samma snöre ska jag göra något med till dukningen, tror att det blir att knyta linneservetterna med... VI har ärvt jättefina linneservetter som är från 1913, tyckte att de var passande att ha när vi firar in nyåret 100år senare. Jag blir helt stum av beundran när jag tänker på att en kvinna suttit och gjort dessa förhand och att det fortfarande är lika fina idag. Vad gör vi idag som kommer att finnas kvar om 100år?
    Någon som har tips på hur jag kan vika dessa eller ska jag bara rulla dem och knyta om snöret och kanske en blomma?
    Idag har jag gjort placeringskort i samma färgton som övriga, klippt ut pepparkaksgubbar och gummor i hårtpapp och klistrat på bilder (ansikten) på våra gäster. ;)
    Jag tycker också det är mysigt med nyår. I år ska vi förmodligen fira det med ett par vänner,så jag funderar på hur man ska lägga upp det också.

Att rulla ihop servetterna och linda ett band runt dem låter väl fint.

Nu ska jag snart åka och hämta ut mina sista julklappar på posten.    
  • molly50
    kickan89 skrev 2012-12-18 14:47:43 följande:
    Härligt Molly jag vill klä våran idag men får se hur långt vi hinner ;) så mysigt nu när dottern är lite större och kan vara med på ett annat sätt
    Skönt att vara klar med julklapparna! Jag har några kvar trots att jag började handla typ i september :P

Ja,det är samma här. Vi brukar klö granen tillsammans hela familjen. Sonen är ju lite större nu och kan hjälpa till. Dottern är lite för liten än,men kanske nästa år.
  • molly50
    Koppkaka skrev 2012-12-18 23:11:08 följande:
    Vår gran är en katastrof nu. Katten har under dagen när vi varit borta, vält den rätt in i hörnet. Så toppen är typ avbruten, allt glitter en salig röra, pynt överallt (plast tack och lov), ljusslingan sned och vind. Har inte ens vågat tända för att se om dom är hela. Suck jag som var så nöjd med hur jag fick till granen.

Åh,vad jobbigt! Vi har ju ingen katt,men väl en liten klåfingrig dotter. Så vår gran kommer att få stå nere i gillestugan så att hon inte kommer åt den.
    Men alla har ju inte den möjligheten...;-/ 
  • molly50

Nu är granen uppe och klädd här i alla fall

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!