Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Jag längtar till jul!!!

Kilade in på Flying Tiger ett par minuter innan stängningsdags under kvällen och köpte en julkopp igen, så man har två numera. 

Lite lustig röd kopp, den var formad och målad som en julsocka, en sån som man lägger julklappar i. Jaja, hellre denna än koppen som såg ut som jultomtens röda byxor. Vem vill dricka något ur jultomtens byxa liksom Tomte

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-11-26 20:56:40 följande:
    Mysigt med katterGladKatt

Har en ullig gullig katt kille här hemmaGlad
    Ullig som i långhårig då? Han är säkert jättesöt Solig

Den där kaklängden med lingonfrosting hittade jag på cafékonditoriet Steinbrenner & Nyberg. Vet dock inte om detta möjligen är en lokal cafékedja eller om den finns lite utspritt i landet. De har en del fina grejer i jultider. 

Någon smakat tomtelatten på Espresso House? Tyckte den lät lite god med kanel och kardemummasmak. Kanske åka in i dagarna och testa. 
  • Mayjel
    RaYzLeR skrev 2024-11-26 23:07:42 följande:

Hoppas att det blir en vit jul på julafton och nyårsafton. Det är så mysigt med snön. Glad

Hoppas också på en vit jul. I dubbel bemärkelse, d.v.s., inga alkoholhaltiga drycker men gärna mycket snö.
  • Mayjel
    RaYzLeR skrev 2024-11-26 23:16:41 följande:
    Det blir en nykter jul och nyår för mig. Jag har inte druckit på ett år nu. Det är skönt. Glad
    Det låter bra det. Kudos till dig! 

Jag ska bara ha lite rödvin i rödbetssalladen men inget i dryckesväg. Aldrig gillat såna drycker ändå så, ingen fara. 
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-11-26 12:44:35 följande:
    Har också ett par julmuggar.
    Men hittade dem på Coop här. Glad
    Vad bra! Några fina julmotiv på dessa muggar då? Tomtar?
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-11-27 22:04:59 följande:
    Ja,det är tomtar på dem. Glad
    Juligt och fint. Finns många söta motiv på julkopparna. Tomtar, granar, julklappar, pepparkakshus.

Stannade till på Espresso House förut och köpte en take away-mugg med varm pralinchoklad. Vet inte om det smakade så mycket pralin precis men det var sött och gott iallafall. En smak ur deras julsortiment tydligen. 
  • Mayjel

Längtar till imorgon då det blir adventsfika och dikt uppläsen med familjen, precis som i fjol. Känns lite ensamt ikväll.

Blir dock skönt att komma hem efteråt till lugnet och äta lite ädelostpaj, pepparkaksmuffins, apelsinglass och Lindorkulor med Irish cream. Lite adventstema för hela dagen.

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-12-02 20:38:38 följande:
    Hoppas att ni hade det mysigt på adventsfikatGlad
    Och detsamma till dig Glad Advent är som mest mysigt i sällskap av familj.

Jag har en julrelaterad fråga. Har tankar på att boka julbord på Nöjesparken Lisebergs hotellrestaurang. Blev tipsad om deras julbord av en medlem i en annan tråd.

Min undran är om man måste var gäst och boka hotellrum för att få ta del av hotellets restauranger och deras julbord eller tar de emot även utomstående?

Läste lite på Lisebergs hemsida om restaurangen men det stod inget om detta där. Blir lite osäker ändå. Som alltid när något är nytt för mig. 
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-12-08 00:26:05 följande:
    Du kanske kan ringa och fråga dem på restaurangen?
    Gjorde detta häromdan Glad Nu har man bokat in sig till julbord på Liseberg. Ser verkligen fram emot detta! Tackar så hjärtligt för tipset Eurydike! Om hon läser i denna tråd Skrattande
  • Mayjel

Nån mer som blir lite blödig och sentimental till den nya Ica-reklamfilmen? Den när de anställda är tvungna att jobba på julafton och är lite nerstämda för detta. Sedan kommer de tillbaka till ett stort och jättefint julbord som de snälla pysslingarna har dukat upp.

Barnslig julsaga måhända men jag blir ändå lite tårögd över själva budskapet. Att vänner hjälper varann och tillsammans skapar en fin julstämning  Solig

Lucia gick förövrigt bra idag, olycksdagen till trots. Jag åt en fin Luciamiddag med dessert hos mamma och vi tittade på lite jul-tv. Såg en söt liten pepparkaksgubbe som stod på bussen efteråt. Gulligt när de klär ut sig i Luciatåget. 

Hur har er Lucia varit?

• Mayjel

Lite trist väder idag, iallafall här i götet, med regn, rusk och en grådyster himmel hela dagen.

Fick kompensera med en trevlig tredje advent-middag, här i min ensamhet. Mamma är lite smått krasslig. 

Blir kalkonkorv i ugn med fikon-rödvinssenap, lagrad julost och tomatkross, spetsad med lite matlagningsrödvin. 

Till efterrätt en bakelse som jag köpte på café Agnes inne på Lisebergs hotell. Den hette "mint-igloo" och bestod av en mintmousse (formad som en fin igloo) och låg på en rund chokladbotten. Jättesöt liten julbakelse. 

Känner mig också ensam, precis som personen ovanför. Men det var skönt att komma ut ändå och få lite fräscha nya intryck. Och lite god adventsmiddag piggar upp. Får väl sätta igång då.

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-12-16 22:30:19 följande:
    Hoppas att mamma har kryat på sig
    Det har hon, tackar för lyckönskningen! 

Ska själv på julbord idag, vid lunchtid. Har sovit uselt p.g.a. rädsla för att man ska bli sjuk in i det sista. Avbokning sker ju som senast tre dagar innan besöket men tänk om man blir sjuk bara en dag innan??

När jag är förkyld så förlorar jag dessutom alltid smak och luktsinnet och det kan vara blockerat upp till en vecka ibland. Tänkt att gå på julbord för 700 kr och inte känna någon smak. Usch säger jag bara! Något negativt med vinter och jul är alla dessa virus. Man får panik ute bland folk. Iallafall just nu.
  • Mayjel
    Nandez skrev 2024-12-16 22:32:50 följande:

Inte riktigt fått någon jul känsla ännu

Det kommer nog snart ska du se. Mycket stress inför själva aftonen med alla inköp och förberedelser. Men när dagen väl kommit och allt är gjort så brukar glädjen infinna sig Skrattande
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!