Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Nu har det tydligen kommit ballerinakex med pepparkakssmak....och jag kan inte smaka den pga allergiGråter

Imorgon ska jag även provbaka tobleronekakor och se om det kan bli en ny jultradition. Visserligen kan jag inte smaka dem heller,men jag har som tur är en gottegris till pojkvän:p

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu

Jag har hittat en ny jultradition! Toblerone kakorna ska helt klart bakas till jul,båda smakade och luktade juligt :) Fast de ska nog gäras lite snyggare till jul:P

Och här kollas det med på Karl-Bertil. Min mamma är stort fan så det har alltid funnits med.
  • fluu
    Lepanden skrev 2011-10-13 20:02:43 följande:
    Mupparnas julsaga är mysig. Och Sunes jul är lysande :P
    Åh,jag älskar mupparnas julsaga! Måste se om den finns på DVD. Tror att jag spelat min gamla VHS-inspelning minst 30 gånger så det är inte så bra bild längre..
  • fluu

Andra favvojulfilmer är:

Nalle Puh och jullovet(tror jag det heter),Polarexpressen,Tomte maskinen (både kalendern och filmen),Julfritt,Nu är det jul igen,julkalendrar så klart.

• fluu

Min svärmor ska få en rad med kokböcker. Svärfar ska få någon whiskey.
    Nu har jag inga syskonbarn,men pojkvännen har. Flickorna ska förmodligen få: Grejer till tågbanan för fyraåringen och musiksagor till ettåringen.

Förstår att det är svårt att köpa till killar i 10-11 års åldern. Det är ju lite en mellanålder. Men kanske att de kan vara intresserade av serieböcker? Kanske manga eller liknande?

Till min sexåriga kusin brukar det vara poppis att köpa filmer eller spel till.

• fluu

Hmm....ja,vad ska man köpa till sina egna föräldrar. Nån musikantologi till pappa. Och till mamma har jag ingen aning än.

• fluu

Min favvojulmarknad är Huseby julmarknad. Varit där varje år så länge jag kan minnas. Men tyvärr blir det nog inget detta året. Jag är gravid och har väldiga problem med att gå.

http://www.husebybruk.se/julmarknaden.htm

• fluu

Den här har jag myst med idag! Kan verkligen tipsa om den. Min lista på mat till jul blev väldigt mycket längre:P
  • fluu
    carro 81 skrev 2011-10-18 19:32:05 följande:
    Den tittade jag på igår, kostade 79 va? Men jag tyckte mest bara det var mat och recept i eller var det annat som jag missade? Som pyssel, pynt och annan inspiration?
    Det var lite allt möjligt. Mest  mat,dryck,bakberk,godis,men även en del pyssel.
  • fluu
    soryd skrev 2011-10-19 12:47:20 följande:
    hej

jag efterlyser lite julpyssel som jag kan pyssla med min dotter 3år i januari.
    det enda jag kan komma på är apelsiner med nejlikor och pepparkakor.

någon som har fler tips??
    När jag var i samma ålder brukade jag(med lite hjälp såklart) göra tomtar/lucior av toarullar. Varje år gjorde vi julpynt av pepparkakor med dekorationer på. Klistra grejer på stora tändsticksaskar och sen lägga i godis och ge bort i julklapp. Göra girlanger är ganska lätt. Måla kottar och hänga i granen blir väldigt snyggt. Smällkarameller kanske är lite avancerat,men roligt. Julkort,brukade klippa formar efter pepparkaksformar och sen klistra på annat papper.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!