Inlägg från: MrsTM |Visa alla inlägg
  • MrsTM

Jag längtar till jul!!!

Jag har för mig att jag sett detta innan i tråden, men vill ha tips på mysiga julfilmer! Barnfilm eller vuxenfilm spelar ingen roll.

Kan själv bara komma på The Holiday och Love Actually (denna underbara film!).

• MrsTM
    lollsanT skrev 2011-10-13 10:09:01 följande:
    Va gott. Vill också ha julmust ju, men det ska vara apotekarnes. Hoppas de har fått in den här nu så jag kan köpa till helgen.
    Igår ville maken Förvånad dricka glögg!! Tyvärr har vi bara med alkohol så den får vänta några veckor till. 
    Lyllo dig! Min man tycker att glögg är heeelt meningslöst...
  • MrsTM

Vilka underbara pepparkakshus ni gjort tjejer! Blev helt inspirerad att göra ett eget i år, trots att jag bestämt mig för att vänta tills jag får barn...! Flört

Pysselgrupp låter strålande. Jag är ganska ensam pysslare i min vänkrets tyvärr. Om någon av er andra jultokiga bor i göteborg och kan tänka er en barnfri julpyssel-träff,  då får ni hemskt gärna inboxa mig!

• MrsTM
    Lepanden skrev 2011-10-13 20:02:43 följande:
    Mupparnas julsaga är mysig.
    Åh är det den där Kermit är berättare och det handlar om en flicka som får en ny favorit-leksak varje jul? Älskade den när jag var liten!
  • MrsTM
    torsdag skrev 2011-10-15 10:19:55 följande:
    Ja, en jultråd!
    Jag är en stor Julälskare så jag hakar på här med er.

Brukar ni gå på någon Julmarknad? Vilken/vilka? Vilka är bäst?
    Jag älskar julmarknader och brukar gå på ett par stycken varje November/December.
    Välkommen!

Några favorit-marknader:

- Fredriksdal i Helsingborg
    - Jul på Liseberg
    - Tivoli i Köpenhamn
    - Tjolöholms Slott i Halland
    - Kronhusbodarna i centrala Göteborg (liten men naggande god)
  • MrsTM

Till er som vill julpyssla med barn:

Papperspyssel som flätade hjärtan och vik-tomtar på rad är väl kul för de mindre barnen?

Annars finns ju denna sida:

www.pandurohobby.se/Inspirations/Events/001

De har en rubrik för julpyssel och en rubrik som heter "pyssla med barnen".

Även om man känner att panduro är för dyrt och vissa saker är för svåra för mindre barn, så kanske sidan kan ge lite inspiration?

• MrsTM

Någon som varit på Tofta Herrgårds julmarknad utanför Kungälv?

Är den värd en halvtimmes bilresa från Göteborg?

• MrsTM
    VildVittra skrev 2011-10-20 10:08:15 följande:
    googlade tofta i allafall

www.toftaherrgard.se/ klicka på julen och sen julmarknad.
    Pratde med min man snabbt och han vill också åka....blir nog den 10 dec för oss
    Ja med tanke på att det är gratis inträde & parkering är det nog värt det!

Åker nog dit  med mina föräldrar den 3:e, min man gillar inte julmarknader...! Flört
  • MrsTM

Någon som sett fina julgranskulor och annat gran-pynt till bra pris någonstans?

• MrsTM
    Viggo och pyrets mamma skrev 2011-10-25 09:20:35 följande:
    Har varit inne här en sväng tidigare och sagt hej, men då hade inte min jullängtan infunnit sig riktigt ordentligt ännu, men nu så är jag också med på tåget. Längtar så jag kan bli tokig, kruxet är bara att vi precis har köpt hus och flyttar in 19 Dec !! Ja ni läste rätt, jag ska hinna få fram julkänslan på 3 dar typ. Men på plussidan är att vi kommer ha öppen spis och sotaren kommer för att fixa den (är eldningsförbud just nu), den 20 Dec :P

Min man är nog den som fått mig att sukta efter traditioner och allt annat som hör julen till. Han är själv uppvuxen med väldigt mycket traditioner kring jul, medans jag inte haft en jul som liknat den andra, förutom att vi varit tillsammans hela familjen och att vi haft julklappar och sånt såklart och ätit julmat. Men nu efter att vi fått barn så ökar min jullängtan för varje år ju större sonen blir och ju mer han uppskattar julen. I år skulle det varit så mysigt om min familj ville komma hem till oss på julafton och att vi senare på eftermiddagen kunde åka hem till makens familj och va där på kvällen. Min mamma är inget freak av att laga mat kan man lugnt säga så för att få riktig julstämmning hade det varit mysigt om mina föräldrar och min bror med sin dotter ville komma hem till oss redan på julaftons morgon. Äta tomtegröt och jullunch ihop, mysa och öppna paket, dricka glögg och elda i öppna spisen. Guuuud vad jag längtar!

Vi har alltid som tradition att vi äter kalkon middag på juldagen hos svärföräldrarna och sen är det julbord hos dem på annandagen så hos oss varar julen i dagarna 3, och jag måste säga att jag är mycket mindre benägen att vilja åka bort över jul efter att jag blev "upptagen" i makens familj och deras traditioner, tycker det är så himla mysigt.

Får nog börja spåna på lite julklappar tror jag, och snart inventera vad vi har av julgardiner och vad jag behöver köpa nytt, för i år ska det baske mig va jul i varje hörn. *maken jublar över att hans fru som tidigare varit prydnadsföremåls-hatare bytt sida*  
    Hej och välkommen! Glad

En tanke bara i all välmening: Är du säker på att ni orkar ha julen hemma hos er när ni precis flyttat in...? Jag blir stressad vid blotta tanken, det tar mig minst en månad att komma någorlunda i ordning vid en flytt! Glad

Varför inte fråga din mor om ni kan vara hos henne, men att du och din man står för maten?
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!