Inlägg från: Annanym |Visa alla inlägg
  • Annanym

Jag längtar till jul!!!

Var förbi på Plantagen idag i ett ärende och upptäckte ett riktigt fint utbud av julsaker! Glad överraskning.

• Annanym
    Pigelinen skrev 2010-10-29 18:14:11 följande:
    VAd är julgottor?
    Julgodis gissar jag.
  • Annanym
    Pigelinen skrev 2010-10-31 20:02:02 följande:
    oki, så man kan hoppa över den då? Finns ju mycket på internet somman kan använda sig av ändå kanske...
    Såg ett recept på bokus därman kunde "provläsa" som såg gott ut, de var en saffransbulle som en kanelbulle men då med saffran o mandelmassa... den skulle jag villja göra.
    Så bakar jag alltid saffransbullar. Snäcka fylld med smör och mandelmassa. Blir mycket saftigare och godare än vanliga lussekatter.
  • Annanym
    Zorba1980 skrev 2010-11-01 12:04:08 följande:
    Här hemma bakar vi lussebullar med vit choklad i. Hur goooda som helst.
    Vågar inte börja baka än för jag vet att så fort jag börjar smaka kommer jag inte kunna sluta....
    Mmm. Hur gör du dem? På vanlig deg och så river du chokladen över innan du rullar ihop eller hur gör du? Har du nåt mer i? Smör?
  • Annanym

Jag hittade ett recept på pepparkaksmazariner i mina gömmor. Har aldrig gjort dem, men funderar på att slå till i år. Nån som är intresserad av receptet?

• Annanym
    k girl skrev 2010-11-02 20:31:16 följande:
    Min man blev ytterst generad när jag, på besök på IKEA (det är bra många mil dit, så jag har inte varit där på åtta månader), lyfte armarna i luften i ett lyckligt "JAAAA, de har börjat julskylta, PRECIS SOM JAG VILLE!".

De hade jättefint pynt i år tyckte jag, bland annat stjärnor i halm som jag köpte till våra små hallfönster.
    Ha, haa. Toppen!
  • Annanym
    Pepparkaksmazariner

5 dl vetemjöl
    200 g smör
    1,2 dl socker

Blanda för hand eller i matberedare och lägg svalt medan du gör fyllningen.

75 g smör
    175 g mandelmassa
    3 ägg
    5 msk mjöl
    1 tsk kanel
    1 tsk ingefära
    1 tsk kardemumma
    1 tsk bakpulver
    (Borde man inte ha i malen nejlika också??)

Rör smöret mjukt och riv ner mandelmassan. Rör ner ett ägg i taget. Blanda alla torrvaror med varandra och rör sedan ner i smeten.

Rulla degen till en rulle och dela i bitar. Tumma ut i 23-25 mazarinformar. Fyll med smet.

Grädda 10-12 minuter i 200 grader.
    När kakorna svalnat; sikta över florsocker.

Som sagt, jag har aldrig provat dem, men ska nog göra det i år.
  • Annanym

Har nu testat pepparkakskladdkakan och drog ner rejält på kryddningen. Tycker den var god men nästa gång drar jag ner på sockret också, den var väldigt söt.

• Annanym

Vad bra skrivet det där om en "sagornas högtid"! Många roliga tips för att sagofiera julen. Ska också försöka hitta på nåt extra kul med skattjakt eller tomtesök eller nåt. Inte lika kul i höghusmiljö kanske, men NÅT magiskt borde man kunna få till!

• Annanym

Uuuh! Insåg just att det är två veckor till advent (OCH sonens fyraårsdag) och att mitt hem ser ut som kaos efter flytten, att jag är förkyld och trött att det enda jag orkar är att gå och lägga mig på kvällarna och att jag ÄNDÅ måste städa, baka, fixa presenter och rigga ett kalas. Buhuuu! Plötsligt känns det inte roligt längre.

• Annanym
    Pigelinen skrev 2010-11-18 20:20:15 följande:
    nä på söndag är det 1 vecka kvar till advent!!!!
    Ja. Det gjorde det hela ännu jobbigare.
  • Annanym

Jag måste fråga en sak. Tycker ni att julmust är den optimala drycken till pepparkakor? Själv gillar jag inte alls den kombon utan vill ha mjölk till pepparkakor eller i andra hand kaffe. Glögg funkar om man har salt pålägg på kakan, men inte till bara kakn tycker jag. Det är nog det att det blir alldeles för sött för min smak.

• Annanym

Är det nån som skulle vilja lägga ut bilder på extra snygga julpynt, paketinslagningar eller ruskigt goda bakverk? Det vore kul och inspirerande tycker jag. Själv har jag inte hunnit få till så mycket änny, men igår gjorde jag polkaknäck och den var ruggigt god!

• Annanym
    Ann Lee skrev 2010-12-10 01:01:43 följande:
    Här kommer lte bilder
    Jättekul! Och vad fint. Sådär enkelt, men tjusigt som jag aldrig får till det. Mera, mera!
  • Annanym

Vilka fina bilder ni lägger in! Efter dagens luciafirande hoppas jag att tempot ska lägga sig lite så jag får till lite pyntat hemma. Har köpt en ny plastgran (allergisk mot riktig) men jag är rädd att jag råkade ta en vääääldigt liten. Nåja, men får pynta på så löser det sig.

Kul idé med tavlorna! Och jättetrevliga pepparkakskringlor. Man får så mycket inspiration i den här tråden!

De där saffransmuffinsen, har du recept på dem?

• Annanym
    sassus skrev 2010-12-14 18:28:56 följande:
    Saffransmuffins
    Ca 16 st

200 g rumsvarmt smör
    3 dl socker
    2 ägg
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    1 pkt saffran
    4 dl vetemjöl
    1½ dl mjölk

1.Vispa smör och socker poröst.
    2.Blanda ner äggen, ett i taget.
    3.Häll i vaniljsocker, bakpulver och saffran.
    4.Häll i vetemjölet och mjölken.
    5.Häll upp i muffinsformar.
    6.Grädda i 200 grader mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.
    Mmmm!
  • Annanym

Puh! Saffransbullarna avklarade. Inte mycket kvar nu. Lägga in sill och grava lax och köpa revbensspjäll. Det är nog allt. Sen får det bli som det blir helt enkelt, huvudsaken är ju ändå att vi är tillsammans och har det härligt.

Och så en bild från mig till slut. Det är sonens favoritfönster. Fast det har tillkommit några tomtar sedan fotot.

• Annanym

Mamma lägger in sillen och gravar laxen medan jag jobbar in i det sista. Men ikväll ska jag göra köttbullar tänkte jag. Sedan är det klart. Ska bli så fantastiskt skönt med några dagars ledigt och en massa mys!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!