Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

molly50 skrev 2012-11-09 22:23:31 följande:

Ja,de brukar väl ha en här i stan på första adnet. Julskyltningen. Sen finns det väl andra i närheten också.

*Advent
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Pigelinen skrev 2012-11-10 09:35:43 följande:
    Då var det vinter på riktigt... stora tjejen har fått vinterkräksjukan... Jag hatar denna sjukdom så när detta händer ispolerar vi oss hela familjen för att inte riskera sprida smittan vidare, om fler gjorde så så skulle den inte spridas som den gör. Har föräldrar på våra barns dagis som lämnar in syskon på dagis när andra syskon liggero kräks hemma. Sånt blir jag galen på... nog om det... nu har vi i varjefall några dagar hemma och än är ju inte jag sjuk, funderar på att storstäda lite inför jul när vi ändå håller på. Inte direkt läge att julbaka;) Kanske att man kan få upp utebelysningen i trädgården, vi har bara ett nät som vi sätter över en buske, men det skulle ju ljusa upp det ltie trevligt. Sen ska jag nog ta o framkalla kort på barnen, och ev julkorten, har tänkt ta dagisfotot och använda.

Hur ser er helg ut?

Usch,fy då! Jag har riktig kräkfobi så jag skulle ha god lust att isolera hela familjen tills i alla fall jul och nyår är över.;-/
    Jag håller med om att en del är väldigt dåloga på att lämna barnen hemma då de är sjuka,eller ett syskon är sjukt.   Jag har t om varit med om att föräldrar lämnat sina barn till dagis,i flera dagar,fast de har haft diarré. Sen blev hela avdelningen smittad,i stort sett. Usch vad arg jag var! Men men,OT som sagt.

Vi har varit på 40-årskalas i helgen. Har fått hem lite pyssel från jultidningar som jag fundera på att göra med so´nen kanske. Man kanske skulle börja så smått med utebelysningarna också.  
  • molly50
    Flisan79 skrev 2012-11-10 11:53:33 följande:
    Nu börjar det bli dags även för mig som inte kanske längtar till jul redan i juni

Behöver en ljusslinga till balkongen men var hittar man en bra och billig? Vill inte ha med fakegranris utan bara lampor. Däremot gärna många små lampor. Räcket är nästan 5 meter.

Jula har och även Clas Ohlsons. Vi ska också köpa en ny slinga då en av våra gick sönder förra året.
  • molly50
    GossipGirl skrev 2012-11-10 18:01:52 följande:
    Idag har jag grävt upp en liten gran.Skrattande
    Bara ett par dm hög och lite ojämn men ändå så fin. Den har jag "rengjort" rötterna på och planterat i grusblandad i en vitlaserad korg/kruka. Just nu står den på trappan utomhus men jag tror att den ska få komma in i hallen istället.
    Det är ingen julgran. Det är vintrig inredning a la Ernst. Naturmaterial inomhus. Det är så jag inreder annars också, diverse kvistar under våren och allt vad det kan vara. Blev jättefint! 

Min telefon är död och sladden är borta men annars hade ni fått se bild.

Låter jättefint! Du får ta en bild på den sen när du har hittat laddaren.
  • molly50
    GossipGirl skrev 2012-11-10 20:18:23 följande:
    Tungan ute Haha! Ja, rena rama kaoset.

Granen har fått komma in nu iaf! Den står i köket och är så fin. Det luktar redan lite gran här inne.

Du får sätta 4 ljus och lite glitter i den till advent så har du en adventsgran.
  • molly50
    husbyggemama skrev 2012-11-11 12:26:08 följande:
    tahira: visst är det kul att det är smittsamt!! du får allt planera in ett ikeabesök inom kort så att han inte tappar lusten.

Här hos mig är det så grått och mörkt att jag snart inte kan hålla mig från att sätta upp ljusstakarna  men nu är det bara tre veckor kvar!!!
    Jag har för tillfället ganska mycket besvär av allergi så då äter jag tabletter som gör mig trött. Har somnat kl 8 tre kvällar denna vecka. Vilket betyder att jag inte hunnit göra allt pyssel som jag tänkt mig. Nu måste jag skärpa mig och ta tag i allergin och sköta mig så att jag hinner allt jag vill till julen.

Den 24 ska vi på julfest hos kompisar och vi ska ha med oss köttbullar och bröd till 5 familjer. Hur många kilo köttfärs tror ni jag behöver göra på? Antar att barnen äter mycket köttbullar men vi vuxna vill ju ha det andra oxå. Kan man göra på fem kilo kanske? Vad tror ni? Är ett kilo per familj rimligt?   
    Jag har också problem med allergier och äter mediciner just nu så jag blir trött. Jag vet inte vad jag reagerar på heller,men förhoppningsvis så går det över snart.

Ja,jag är också sugen på att plocka fram allt nu. Såg en granne som satt fram en elljusstake i fönstret,men det är ju bara tre veckor kvar så man får väl stå ut.  
    Köpte lite mossa och svampar till vår ena adventsljusstake idag så nu fattas bara ljusen.
    Vad kul! Svårt att säga hur mycket färs du ska använda.   
  • molly50
    sassus skrev 2012-11-11 19:35:12 följande:
    Jag ska göra olika kolor i år - lingon, choklad med havssalt och lakrits. Sen funderar jag på vaniljknäck, mintchokladfudge och choklad - och apelsinfudge. Med dottern ska jag göra rischoklad och vit choklad med kokos, corn flakes och limeskal.

Sen hade jag tänkt göra egna chokladkalenderfigurer med dottern. Jag och mamma gjorde det nåt år när jag var liten. Man fyller plasten i kalender med egen choklad, och får på så sätt söta figurer. Frågan är dock om inte de flesta chokladkalenderna bara har fyrkantiga hål där chokladen ligger (jag vet, jag är usel på att förklara). Någon sm vet hur det brukar se ut?

Jag har för mig att det brukar vara små figurer i dem även om de,så att säga,är fyrkantiga. Om du förstår vad jag menar. *S*
    Sonen brukar få en varje år. I år tänkte vi att han ska få en Adventskalender med Blixten Mc Queen. Det är en racerbana som han får en ny del till varje dag i luckorna.
    Han kanske får en chokladkalender också.   
  • molly50
    ugglan skrev 2012-11-12 10:17:43 följande:
    Nån som har inspirationsbilder på dekorerade adventsljusstakar.. Har införskaffat 4 st höga blockljus. avlång bricka samt siffror 1-4 i tenn.. Men sen då?

Jag sitter också och funderar på samma sak.
  • molly50
    eldfluga73 skrev 2012-11-12 11:55:36 följande:
    Har inga bilder, men jag gillar att dekorera med sådant som doftar. På Granit (om det finns där du bor) så säljs det kardemummakapslar, stjärnanis och liknande. Går ju att hitta kanelstänger, nejlikor och sånt i vanliga kryddhyllan också. Jag skulle valt naturtema, med mossa, kanske näver, kanelstänger, stjärnanis...

Jag brukar använda mossa och små flugsvampar. I år tänkte jag dekorera den ena ljusstaken med mörkgrön mossa och röda ljus istället för den vanliga vita med vita ljus som jag har i den andra. Det ska bli spännande at se hur det kommer att bli.
  • molly50
    marla333 skrev 2012-11-12 13:08:04 följande:

Styleroom har en kategori med just adventsljus inspiration. Satt och kollade igenom massa bilder igår, med just blockljus :)

Ok. Ska kolla det. Tack för tipset! Jag brukar visserligen använda vanliga kronljus,men har funderat på att fixa en ljusstake med blockljus också.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!