Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Jag längtar till jul!!!

Liljan77 skrev 2021-03-27 21:31:03 följande:

Nästa vecka är det påsk o jag har redan börjat planera till jul.

Jag har köpt 4 stora spaljehjärtan från jem o fix som jag ska trä ljusslingor på, fått ihop tillräckligt med tablettaskar som jag ska måla o pynta ihop till en julkalender o hittat en julklapp....om den inte blir en födelsedagspresent förstås...

o jag väntar nu på att leksaksaffären ska plocka fram badleksakerna då jag ska köpa en flytsak som ska bli en julklubba. 

Ska fira påsk först, sen blir det en liten mjukstart.

Sitter isolerad sen ett år tillbaka o behöver projekt för att inte bli knäpp.

Någon annan som tänker/har påbörjat något kul?

Vi har redan köpt (bokat) den första julklappen, resa till fjällen efter nyår. Har planerat in att köpa nya skidkläder på Black Friday, precis som för två år sedan, så får de även det i julklapp.
  • LFF
    molly50 skrev 2022-10-02 17:40:49 följande:
    Och nu har de börjat med julsaker ute i butikerna. 
    Var på Ica Maxi i fredags och såg att julmusten kommit fram i butiken. 
  • LFF

Igår blev det julmustpremiär. Lyckades inte hålla mig till min födelsedag i år heller (fyller på lördag) Karaktären att avstå must är obefintlig om det finns att köpa i affären. Ska lägga upp ett lager av småflaskor på kontoret så jag har fram till påsk Tomte

• LFF
    Nandez skrev 2022-11-03 21:40:05 följande:

Ser fram emot ljusslingorna ute

Nu påminde du mig om att det börjar bli dags att linda upp vår färgglada slinga på stolpen vid dörren! Tack! 

Vi har en sån här:

twinkly.com/sv-se/products/strings-multicolor&_fid=8f044031a&_ss=c&variant=42970659487966
  • LFF

Igår åkte julgranen upp. Vi har ju en plastgran men brukar normalt klä den dagarna innan julafton. I år kommer vi inte att vara hemma över jul så då satte vi upp den redan nu. Det blir ett mysigt ljus från den  Hjärta

• LFF
    Nandez skrev 2022-12-20 19:12:07 följande:
    1  plusgrad ute och snö på marken
    +5 och nästan all snö borta i Stockholm nu. Ingen vit jul här inte. Tur man åker upp till snön i fjällen
  • LFF

Drack säsongens första julmust i lördags. Var på vår lilla Coop och skulle handla lite dricka till kvällens middag. Hade plcokat på mig cider och Loka Crush när jag hörde några ungdomar säga "julmust 10 kr". Tvärvände och mycket riktigt, där låg det massa 50cl flaskor. Plockade på mig tre stycken. Var såååååå värd det efter att ha putsat fönster hela dagen samt haft köttgryta på spisen. Ungarna snodde den ena dock, men efter en dag i ishallen så var de också värda det

• LFF
    RaYzLeR skrev 2023-10-07 01:54:54 följande:
    Jag får se vad pappa och hans fru bjuder på för julmust till jul. Jag dricker bara julmust på julafton. 🙂
    Du är ju galen! Must som är det bästa med hela julen (och påsken)! Flört Själv klarar jag ju inte av att hålla mig till principen "ingen must före 1 december" längre... 
  • LFF
    Auditanne skrev 2023-10-11 21:19:22 följande:
    Trevligt att du gillade! Ville tillägga att en lite lösare fyllning ger en tydligare björnbärssmak, iom att man använder mer av själva bärpurén då.

Har du provat Nygårdas romfatslagrade must? Är nog en av få smaksatta julmuster som man själv uppskattar utöver de vanliga. 
    Ekfat gillar jag bättre än romfat. 
  • LFF
    Nandez skrev 2023-10-12 19:02:12 följande:
    Vad många smaker det finns
    Nja, egentligen inte. 

Det är bara det att just Nygårdas lagrade must kom till när det började spridas att folk köpte must och sen lagrade själva. Då började de experimentera med olika fatlagringar. I grund och botten är det ju samma must. 

Ser inte den musten som olika smaker på det viset som tex Apotekarnes Julmust Apelsin är. Där är det en tillsatt smak på ett helt annat vis. 
  • LFF

För första gången på över 20 år kommer jag att få pynta precis som jag vill. I en ny lägenhet, med barnen. Så i början av december kommer julgranen att komma upp. Har ju en låtsasgran så den kan ju gå upp när jag vill. Första julen som singel sen början av 2000-talet.

• LFF
    molly50 skrev 2024-10-12 15:47:51 följande:
    Så härligt det låter. Glad
    Här brukar vi pynta tillsammans hela familjen,men maken brukar alltid gnälla litegrann och fråga om allt verkligen måste upp. Ja,det är klart det måste! Skrattande
    Jag och barnen har velat pynta mycket men de gånger vi gjort det har det slutat i bråk och tjafs för "det ska ju ändå plockas undan snart så allt behöver inte tas fram". Det ska bli så lugnt och skönt i år helt enkelt. 
  • LFF

Jag vill ha en ny konstgran med inbyggd belysning men den finaste jag sett kostar 4000.... 

• LFF
    Anonym (Ensam i jul) skrev 2024-11-06 22:39:14 följande:

Förstår att många tycker att julen är underbar på olikavis. 
    Dock finns det varianter -  min första jul utan min dotter.
    Så många gamla som sitter ensamma på jul. Är väl est en högtidav ensamhet och ångest.
     Man bara SKA ha sin familj nära. 
    Har valt bort mycket av det och varit tomte hos som behöver eller vill ha en tomte.
    Hos barn och vuxna. 
    Jul är ren skit för så många, tyvärr!

Har också min första jul utan barn då de kommer att vara hos sin pappa. Har ingen aning om hur jag ska göra men då jag inte är ett fan av julmat så blir det iaf inte det om jag inte hamnar hos någon vän eller så. Kommer att pynta och göra det mysigt ändå. Älskar både pynt och att ha granen uppe. Har ju en konstgran så jag slipper tänka på barr!
  • LFF
    Anonym (Grinchen) skrev 2024-11-09 13:31:08 följande:

Jag tycker inte att julen är något speciellt och förundras över människor som ts som går in till hundra procent och bara älskar julen. Vad är det att älska med julen? Som med allt annat är det ett kommersiellt jippo med dyra julklappar, missnöje över fel julklappar, bråk om vem som ska göra vad och vilken mat som ska vara på julbordet och var man ska fira julafton, stress att åka runt till släktingar och föräldrar som är skilda. Julmat är överskattat, glögg är äckligt och jag har aldrig fattat grejen med att se samma Kalle Anka om och om igen. Har ni så tråkiga liv att julen verkligen är höjdpunkten på året?

För egen del har det ingenting med vare sig julklappar eller julmat att göra. Jag älskar det mys som blir av att man pyntar, sätter upp belysning, tar fram julgranen och pyntar. Har aldrig haft någon stress med att åka runt som liten, vi var hos mormor och morfar vartannat år. Julmaten har inte heller varit någon diskussion. 

Men det blir ju vad man gör det till. Även om jag firar min första jul utan barnen så kommer jag att pynta just för att jag tycker om det. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!