Inlägg från: Mettan69 |Visa alla inlägg
  • Mettan69

Jag längtar till jul!!!

Måste erkänna att jag i tisdags gjorde pepparkakskladdkakan och var besviken. Det blev som att äta pepparkaksdeg med grädde. Det var inte gott. Rynkar på näsan. Den var frasig runt om och härligt kladdig i mitten, doftade underbart men smaken blev för mycket...

• Mettan69

Andra gnäller över att det "bara" är tre veckor kvar till advent. För mig är de veckorna jättelånga. Vill börja pynta nu.Tomte

• Mettan69

Tidigare så har jag hängt upp julgardiner, lagt på juldukar, fixat utegranen, hängt upp julstjärnor och ställt fram adventsljusstakar till första advent. Tagit fram tomtar mm en vecka före jul och klätt julgranen dagen innan julafton. Men det skall bli ändring på det i år. Allt åker fram till advent utom granen som vi kommer att klä en vecka före jul. Detta för att få njuta mer av det för när nyår är över så är man trött på allt och vill ha bort allt. Tomte 

Det är ju så mysigt att tända granen på morgonen men det är ju inte lång tid som man hinner njuta innan den skall ut. Det var faktiskt min make som kom med det förslaget. Förvånad Skrattande

• Mettan69

Här är jättefint. Ligger ca 5 cm snö överallt och det snöar små små flingor. Vet inte vem som blev gladast när vi såg det i morse, jag eller pojken.Oskyldig Är så ljust och fint. Har tre granar utanför mitt kontor och de är jättefina just nu. Tog även fram ett nytt doftjus i dag, äppel och kanel. Hög mysfaktor på jobbet. Solig

• Mettan69

Tänkte också börja putsa fönster och sätta upp gardiner nästa helg. Meddelad maken detta med ursäkten att han fyller år mitt i advent och att jag inte orkar/hinner med allt innan hans familj kommer... Lät helt ok för hans del. Oj så lättlurade de är. Oskyldig

• Mettan69
    Jenny1 skrev 2010-11-19 12:59:10 följande:

Passar på att putsa fönstren när jag ändå är hemma och vabbar! Men är det för tidigt att sätta upp julgardinerna? Kanske ska vänta tills nästa helg?

Självklart skall du hänga upp julgardinerna. Inte vädrar man ett täcke och sen stoppar tillbaka det i det "smutsiga" påslakanet... Flört
  • Mettan69

Det har varit två underbara dagar med mycket mat och klappar. I dag skall det slappas och ta igen lite sömn... Hoppas ni alla haft en skön jul. Hjärta

• Mettan69

Jag har gammeldags jul servisen och älskar att ta fram den till jul/december. Ville ha deras julland med hus och antal tomtar men man var tvungen att köpa hela kittet på en gång och inte enstaka delar när det passar plånboken... Rynkar på näsan

• Mettan69

I går så plockade jag fram mitt julbroderi. Tar ju sin lilla tid att göra så helt legitimt att greja med nu. Drömmer

• Mettan69

Frökenolson: Åh vilken underbar bild. Där hade jag gärna delat en kopp glögg med dig. Tomte

M 1980: Dopp igryta hos mamma = jul. Sen så vill jag gärna slappa med apelsinris på kvällen när alla paket är utdelade och man bara kan mysa i lugn och ro.

I går när jag var och handlade så hade de ställt fram pepparkakorna i mittgången och då kunde jag ju inte motstå. Givetvis slank en ädelosttub med också. Gubben bara skratta åt mig när jag sa att det är såååå långt kvar till jul så därför kan jag fuska lite nu... Oskyldig

• Mettan69

Nu har jag beställt min första julklapp till minsta sonen. Har gett mig den på att vara ute i god tid i år. Ett år så var vi nästan klara första dec och när vi skulle julhandla kunde vi gå och kika och fika i lugn och ro. Skratta åt alla som stressade runt med panik i blicken. Så vill jag ha det i år med Flört

• Mettan69
    bustösen skrev 2011-09-30 10:45:28 följande:
    och jag gör pepparkaksfilmjölk när "julcravingsen" blir för stora

Hur gör du den?  Lät ju jättegott Tungan ute
  • Mettan69
    VildVittra skrev 2011-10-01 12:29:53 följande:
    Hejsan

Jo vi bor med uteplats för första gången =)
    Vi ska ha ute-adventsgran...men jag undrar finns det nån som vet om det finns nån sorts granfot som man kan typ. köra ned i marken så utegranen står bra?

Tänkte mig ungefär somet jordankare med spets fast rund och med en skruv som man kan spänna granen med....

ELLER har ni nått annat tips på hur man gör med utegran? Vi bor JÄTTEBLÅSIGT så klart man funderar lite...vill inte hämta granen hos grannen varje dag liksom =)))

Kram
    Det finns speciella som man har utomhus. Är som ett kors med spetsar längst ut som stabiliserar ner i marken och sen en kopp i mitten som du sätter granen i med skruvar som i en vanlig julgransfot.
  • Mettan69
    VildVittra skrev 2011-10-03 10:32:37 följande:
    wooohoooo

Vet du vart man köper en sån?

Kanske byggvaruhus??

Köpte våran i Ekohallen. Är en stor butik med diverse saker. Så den finns säker på ÖB eller liknande affärer som säljer julsaker.
  • Mettan69

Vi hade också som tradition att alltid klä granen den 23:e men kände att man inte fick njuta av granen tillräckligt länge så en vecka innan brukar vi sätta in den nu.

Är så mysigt att komma upp på morgonen innan man skall till jobbet och granen lyser (maken börjar tidigare) Hjärta

• Mettan69

På lördag skall vi till IKEA. Hoppas de fått fram mycket julsaker i just den butiken. Tomte Sen så vill min man åka in till Borås på söndag och handla julklappar... Det säger jag ju inte nej till Solig

• Mettan69

I går var jag på IKEA men jag var inte imponerad av deras jul. Mest ljus och kulor. Vilket de i och för sig brukar har.... Köpte några virkade hjärtan som jag skall ge bort i julklapp.

I dag blir det Borås och inköp av förhoppningsvis många julklappar. Skrattande Hoppas även hitta lite julsaker till mig själv. Solig

Helst vill jag har fram mina julsaker och se var det är som jag inte är riktigt nöjd och vad jag skulle kunna tänka mig ha det. Problemet är bara att när väl alla saker är framme så går jag inte i så många affärer så jag hittar de rätta sakerna....  Får bli bättring på det i år. Flört

• Mettan69

I sommar var vi på en annorlunda fest på campingen. Grannarna bjöd in oss på Jul(i)afton-fest den 24 jul(i). De hade klätt en julgran och tagit fram adventsljusstakar och bjöd på glögg och julmat. Tomte

Givetvis hade de julmusik och vi hade alla köpt julklappar. Så lyckat det blev och oj vad folk skrattade när de gick förbi oss...

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!