Inlägg från: Nandez |Visa alla inlägg
  • Nandez

Jag längtar till jul!!!

BossHoss skrev 2018-11-22 08:29:03 följande:
    Svårt få julstämning då vi inte bor som vi vill. Men vi har röjt på tomten och lagt massa granris runt huset och granar mm.

Även givit bort till alla vi känner granar och ris,
    Vi skall sätta upp ljusslingor i helgen, så då kanske vi får lite mer julstämning men i år känns det segt med det

Men kanske om det kommer lite snö, såg en flinga i morse och blev lite varm i kroppen

Och frugan bakade saffransbullar häromdagen..
    Vi hängde upp julgardiner i köket mysigt Gardiner med domherrar
  • Nandez
    Aniiee skrev 2018-11-21 23:31:24 följande:
    Recept? Självklart. 

Lite förjobb:
    Tvätta 2 clementiner ordentligt, lägg i en liten kastrull, helst så liten att det kaaaaaaanske går i en clementin till bredvid. Täck clementinerna med vatten, lägg på ett lock, koka upp och låt koka i 8 min. Skölj av dem och ställ undan att svalna ca en halvtimme. Dela dem sedan och kör i mixer, skal och allt. "Moset" kan du sen lägga i kylen i alla fall en dag (aldrig testat längre....) 

Rör ihop 200 g smör/margarin med 2 dl socker. Tillsätt 3 ägg, ett i taget. Sikta i 4 dl vetemjöl blandat med 1 tsk bakpulver och slå i 0,5 dl vatten (eller om du har någon mjölk/gräddersättning du gillar som inte smakar alldeles för starkt). Rör ordentligt med slickepott eller slev. Dela smeten på 2 eller 1/3 plus 2/3.

Rör ut 2 msk kakao med 2 msk starkt kaffe. Häll det och ytterligare 2-3 msk kaffe i den ena smeten och rör ordentligt. Smeten ska vara lös men inte rinnig.

Ta clementinmoset och rör ihop med resten av smeten. Den här smeten ska vara lösare, lite, lite rinnig. Man får prova sig fram lite eftersom olika clementiner är olika stora och "blöta".

Smörj och bröa en form. En avlång går bra, men om du har en gammaldags rund, "blommig" så är det roligt att göra en mer dekorerad, festfin kaka. Klicka i smet helt random. En sked choklad här, en sked clementin där. Som det faller sig. Detta blir större "sjok" av varje smak, storleken kan anpassas genom att använda större eller mindre skedar.

Kör i ugnen i 175 grader ca 50 minuter. 

Beroende på form som använts kan kakan exempelvis täckas med mirror glaze, frosting eller glasyr och dekoreras med ex chokladdoppade kaffebönor, kanderade clementiner, syltad apelsin etc.
    Tack för receptet
  • Nandez
    LFF skrev 2018-11-22 11:45:32 följande:

Idag var det minusgrader (precis under nollan) när vi vaknade. Då vi bor precis vid havet (Östersjön, en kranskommun till Stockholm) så är det så jäkla rått ute! Längtar efter att isen lägger sig!

Har skapat en mapp för "Julmusik" på Spotify så alla olika julspellistor hamnar på samma ställe. Älskar att kunna göra mappar istället för egna spellistor. 

Hur välorganiserat är Spotify hos er? Jag har (nu) fyra huvudmappar: 

*Julmusik
    *Sagor
    *Barn
    *Mitt namn

Och sen finns det undermappar under min egen mapp och även under barnens mapp. På min är det A-Ö där artister sorteras in och sen har vissa artister egna mappar med flera album. 

I helgen ska vi ta bort cyklarna från verandan och sätta upp ljusslingorna runt stolpen. 

Nu är det snart bara en månad kvar till jul. Har handlat barnens första julklapp, ishockeyspel från Stiga Så svårt i år att komma på vad de ska få Obestämd

Vi ska också sätta upp ljusslingor i helgen, mysigt i mörkret
  • Nandez
    UndrandeSökare skrev 2018-11-22 11:58:27 följande:

Hej alla som längtar till julen !

Vi kom hem från ett julpyntat 20-grader varmt Aten i natt. Det var fint med alla juldekorationer på flygplatsen, butiker och restauranger.

Vad annorlunda och mysigt
  • Nandez
    fluu skrev 2018-11-22 15:07:34 följande:

I år har jag förresten hittat alldeles för många bra recept på julgodis så familjen har gemensamt beslutat att droppa dotterns lördagsgodis fram till jul och istället göra en liten sats julgodis varje lördag. Start nästa vecka!

Det låter mysigt
  • Nandez
    molly50 skrev 2018-11-22 17:40:44 följande:
    Men vi har i alla fall frost som ligger kvar. 
    Det har vi också
  • Nandez
    molly50 skrev 2018-11-22 17:57:05 följande:

Undrar om jag har börjat smitta min make med lite julkänslor?
    Han föreslog,på eget bevåg,att vi skulle titta på en julfilm ikväll när barnen har gått och lagt sig. Och kanske en liten mugg glögg och mysa litegrann. 

Hi, hi, vad gulligt och mysigt
  • Nandez
    molly50 skrev 2018-11-23 09:38:19 följande:
    Och mer idag. Det var 10 minusgrader här imorse. Det är så vackert ute. 
    Tänkte åka och köpa lite fågelmat sen och se om man kan locka lite domherrar. Det är så fint att se dem i frosten. 
    Vi hade också 10 minus i miorse, köpte fågelmat tidigare så det var full fart på småfåglarna inklusive de vackra domherrarna
  • Nandez
    BossHoss skrev 2018-11-23 13:06:17 följande:

OBS rean på trademax.se är ren bluff
    samma priser som förr

Trist för de som handlar där.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!