Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

Auditanne skrev 2023-10-09 23:30:11 följande:
    Både jag och väninnan tyckte att apelsinmusten smakade mest som vanlig must. Kanske en liten hint av apelsin där nånstans. Tyckte den doftade mer citrus än vad den smakade. 3/5 och släckte vår törst för stunden.

Lindor säljer chokladkulor i lösvikt och jag skulle rekommendera att testa nya smaker ur just det sortimentet där det räcker med att köpa en enda kula. Utifall man inte skulle gilla den nya smaken då.

Annars brukar jag köpa mina Lindor i en större chokladbit istället för kulor i lösvikt. Har märkt att de höjt priset på de sistnämnda där man numera får ge över 30 kr för en 5-6 chokladkulor. Lite väl dyrt kan jag känna.

De allra bästa pralinerna är de man gör själv. Blir billigare också, beroende på de ingredienser man väljer ut då förstås. Älskar mina vita julpraliner med färsk björnbärsfyllning Tomte Björnbär är ett underskattat bär.
    Ok. ja,man kanske ska testa ändå då. 

Ja,ska man bara smaka så är det väl bättre att köpa det i lösvikt.
    Över 30 kr för en påse med 5-6 kulor lät lite väl mycket. 

Det lät intressant med de vita julpralinerna. Har du något recept på det du vill dela med dig av? Glad
  • molly50
    Auditanne skrev 2023-10-11 03:26:38 följande:
    Ja, testa vill man ju alltid göra. Är själv ganska nitisk med att hålla mig uppdaterad på nylanserat godis, snacks och drickor. Sånt som sätter lite guldkant på den annars rätt så grådaskiga vardagen.

När det gäller björnbärspralinerna så följer jag inget recept utan går mest efter egen känsla och ögonmått. 

Använder oftast Lindts vita choklad till både chokladskal och fyllning. Bryter några bitar med vit choklad och smälter i ett ljummet vattenbad tillsammans med en nypa vaniljsocker, ett par msk flytande vispgrädde och björnbärspuré. Hur mycket puré som bör användas beror på hur fast eller lös man vill få fyllningen. 

Björnbären köper jag alltid färska och silar dem först för att avlägsna alla hårda små frön. Föredrar själv en len fyllning utan knaprighet. Detta är dock en fråga om smak och man måste inte sila bort fröna. Detta är rentav den jobbigaste delen av hela processen. För att inte tala om diskningen av silen efteråt Obestämd

Fyllningen ska sen förvaras ett par timmar i kylen för att låta smakerna blandas.

Efter detta så tar jag fram smeten och värmer upp lite lätt så den blir lös igen. Samtidigt passar det sig bra att värma upp (också i ett vattenbad) den resterande vita choklad som skall användas till skal.

Sen är det bara att vänta till skalsmeten svalnat då man kan fördela den jämnt i varje pralinform. In i kylen och sen ut när skalet stelnat och lägg i fyllningen med en tesked i varje form. Själva locket på pralinen smetar jag på efter att även fyllningen svalnat i kylen och stelnat något. 
    Ja,precis. Och jag gillade ju Trocamusten också så. Glad

Ok. Tack för receptet! Det lät ju inte så svårt så det ska jag nog testa. 
    Det låter gott. Glad
  • molly50
    Nandez skrev 2023-10-11 18:34:34 följande:

Nu är det 73 dagar till jul (hörde det på tv)Glad

Ja,och ännu kortare tid till advent och man får börja pynta. Glad
  • molly50
    Nandez skrev 2023-10-11 19:10:17 följande:
    Längtar efter adventsljusenGlad
    Ja,samma här. Glad
    Har sett några grannar här som redan har ljusslingor uppsatta. Glad
  • molly50
    Auditanne skrev 2023-10-11 21:19:22 följande:
    Trevligt att du gillade! Ville tillägga att en lite lösare fyllning ger en tydligare björnbärssmak, iom att man använder mer av själva bärpurén då.

Har du provat Nygårdas romfatslagrade must? Är nog en av få smaksatta julmuster som man själv uppskattar utöver de vanliga. 
    Ok. Då vet jag det. Glad

Nej,det ha jag inte. Men jag brukar föredra Apotekarnes eller Nygårdas originalmust. Glad
  • molly50
    Nandez skrev 2023-10-11 22:33:46 följande:
    Lite tidigt men förstår dom, det är jy kolsvart ute
    Ja,precis. Jag har också ljusslingor uppe,men de är inte inkopplade än. 
  • molly50
    RaYzLeR skrev 2023-10-11 22:47:05 följande:
    Det är mysigt med ljusslingor. Jag funderar själv på att skaffa en ljusslinga till balkongen den här julen. Glad
    Ja,det tycker jag du ska göra. Glad
  • molly50
    Nandez skrev 2023-10-13 22:41:18 följande:

Lite tidigt för tomtar i reklam i mitten av oktober

Ja,det håller jag med om. 
  • molly50
    Nandez skrev 2023-10-14 18:55:14 följande:
    Ja, blev förvånad då jag såg reklamen på tv
    Ja,det är ju så tidigt. Jag kan förstå t ex Viking Lines julreklam då det handlar om att boka lulbord. Det måste man ju göra i tid, Men t ex Lidl som jag såg idag.
    Det ät lite tidigt. 
  • molly50
    Nandez skrev 2023-10-17 18:41:06 följande:

Köpte Juleskum idag

Åh,vad gott! Det blev jag också sugen på.  Glad
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!