Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Jag längtar till jul!!!

LFF skrev 2024-11-05 23:17:40 följande:

Jag vill ha en ny konstgran med inbyggd belysning men den finaste jag sett kostar 4000.... 

Väldigt praktiskt det där. Granen ser realistisk ut och så slipper man hålla på med ljusen, den jobbigaste biten med granklädning.

Tänk att du ska ha granen i många år också. Då blir den värd sitt pris. Eller vänta till mellandagsrean och använd nästa år istället.
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-11-05 14:36:43 följande:
    Dir skulle jag också vilja åka. Men det är lite långt för en dag. Jag bor i Dalarna. 
    Aha, ja, då blir det lite svårare förstås. Jag är uppvuxen här i götet så det där med att besöka Liseberg har väl blivit lite av en vana och något som inte riktigt frambringar samma känsla av ?magi? längre.

Men just deras julmarknad brukar vara trevlig att besöka. Gå runt bland alla ljusbeklädda träd och bodar, dricka lite choklad och äta brända vaniljmandlar. 

Det finns kanske lokala julmarknader även i Dalarna? Gillar dialekten ni har förresten. Dalmål låter så lugnt och mysigt på nåt sätt Glad
  • Mayjel
    Nandez skrev 2024-11-07 21:40:35 följande:

I morgon ska det nog sättas upp ljusslingor ute

Fint med lite utebelysning under mörka höst och vinterkvällar. Har du den klassiska sorten med gula ljus?

Funderar själv på att köpa en med vita små lampor. Har sett ett fåtal av dessa på folks balkongräcken och finner de så vackra, lite som upplysta snöbollar nästan.

Smakade på Lidls julchips av märket Mathem häromdan. Årets smak är knäck. Lite ovanligt och kanske något som inte faller alla i smaken. Jag tyckte om dem och kommer nog att köpa dem igen. Göra en trevlig liten pepparotskräm att doppa chipsen i. 
  • Mayjel
    Nandez skrev 2024-11-09 23:11:29 följande:
    Vi har både och, sen har vi en lite slinga med domherrar som är så gulligGlad
    Låter fint det. Ja. domherrar är vackra fåglar Glad
  • Mayjel

Förstår inte riktigt vad grincharna har i denna positiva jultråd att göra?

Är själv mer än nöjd över årets julvärd iallafall. Hade hoppats på hen eller Carina Berg. Två ödmjuka, jordnära programledare som förlitar sig på sin talang i första hand och inte, likt vissa andra skräpkändisar, går in för att synas och väsnas så mycket de orkar.

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-11-14 21:07:46 följande:

Domherrsslinga lyser så fint nu🎅

Kan jag så väl tänka mig Tomte

Var själv på Lagerhaus häromdan och fick en oväntad present av mamsingen - glassformar - så nu till helgen tänkte jag göra lite julglass. Apelsin och tranbär känns som ganska "juliga" smaker. 

Ungefär två veckor kvar till första advent också. 1 dec börjar det. Då blir det ännu mer fika vilket jag uppskattar mycket Solig
  • Mayjel
    Nandez skrev 2024-11-14 21:38:10 följande:
    Det låter verkligen gott🍨

GladTomte
    Ja, vi får hoppas att de torkade tranbär jag köpte från Lidl ger glassbasen en härligt vintrig bärsmak när de pureas ihop sen Tomte

Apropå Lidl så saknar jag deras knäckchips som fanns för ett par veckor sen men sedan försvann mystiskt. Kom tillbaka, potatis och karamell var en oväntat bra match ju!

Köpte istället en julchokladbit som Lidl nyligen lanserat med torkade äppelbitar, kanel och cookiecrumble som fyllning. Den var god, även om äpplebitarna fastnade lite i tänderna efteråt. 
  • Mayjel
    Nandez skrev 2024-11-18 21:59:57 följande:

En av våra grannar har ställt fram adsventsljusstakar i fönstren men inte tänt dom ännu

Så fint med såna stakar. Systern min och hennes familj har en ljusstake i trä med hela Luciatåget snidade på. Alla figurerna håller i varsitt ljus. Så gullig är den. 
    S
  • Mayjel

På Halloween är det ju poppis att titta på skräckfilm. Hör lite till högtiden. Har ni några särskilda filmer som ni gillar att se på i juletider?

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-11-19 21:39:24 följande:
    Vi har en tradition att titta på dom fyra Sagan om filmernaGlad

Inga julfilmer förståsGlad
    Men ändå passar de bra till julsemestern på nåt sätt. Mastodontfilmer i mäktiga juletider Tomte

Jag har som tradition att se på ett tiotal filmer runt jul, bl.a. de svenska filmerna Tomten är far till alla barnen och dansbandsfilmen BlackJack, vilka båda också utspelar sig under julen.
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-11-19 23:23:23 följande:
    Ja,Black Jack är också bra. Den glömde jag. Glad
    Har älskat den filmen sen jag var tio år gammal Solig Kollar på den just nu faktiskt, kunde inte vänta utan tog ut lite julstäming i förskott även på filmfronten Tomte
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-11-19 23:22:30 följande:
    Samma här. Glad
    Tänkte börja med att stryka lite dukar och gardiner i veckan och kanske lägga fram och sätta upp till helgen.
    Om inte förkylningen jag har i kroppen bryter ut.
    Naproxen är bra till att stoppa begynnande halsont och förkylningsvirus. Fast du kanske redan har tagit en sån Glad Denna inflammationshämmande lilla tablett har hjälpt mig flera gånger nu under hösten. Inte haft en förkylning på länge, tack vare den.
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-11-20 13:20:44 följande:
    Ok. Streamar du den eller går den på någon kanal? 
    Såg BlackJack på en amerikansk filmsida inatt men tror att den även finns på Netflix. Vet att jag sett filmen där förut. 
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-11-20 13:22:12 följande:
    Jag har ibumetin hemma. Det kan också funka.
    Jag har i alla fall ingen feber. Men snuva,halsont och ont i bihålorna.
    Och hostar och nyser litegrann och känner mig frusen och ruggig,trots att jag sitter vid en gasolkamin.
    Kanske har det brutit ut lite nu då. Jobbigt med förkylningar. Förutom smärtan och kraftlösheten så tappar man även smak och lukt. Vill inte äta nånting när allt bara smakar salt. Hoppas att det snart går över för dig {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!