Inlägg från: Muuulin |Visa alla inlägg
  • Muuulin

Jag längtar till jul!!!

Pigelinen skrev 2010-09-29 19:33:08 följande:
    Ni som börjat köpa klappar kan ni inte skriva ner här i tråden vad o till vem(ålder o kön) har massa i olika åldrar o vill gärna ha förslag.
    Så svårt med julklappar tycker jag. Men till mamma och svärmor köpte jag värmetofflor från Coolstuff.
    Som rispåse fast tofflor som man värmer i micron ;)
    Kan säkert vara mysiga en kall vinterkväll.
    Funderar på att köpa nåt litet till. Kanske nån fin ljuslykta, en filt eller nån bra duschcreme.

Till brorsan som är 20 år köpte jag nån sorts magnetkub. Också den från Coolstuff. Sen blir det väl nå slags kläder också.

Förutom det så ska mina föräldrar och svärföräldrar få fotokalender på barnen. Har blivit lite utav en tradition ;)

Kvar är julklappar till pappa och svärfar. Svårast utav alla. Svärfar gillar fiske, och pappa gillar älgjakt.
    Får se om man hittar nåt roligt. Tips mottages gärna ;)
  • Muuulin
    Sarah f skrev 2010-10-02 19:28:45 följande:
    Provbakar! Grankottekaka med tranbär, vit choklad och pecannötter. Ser fram emot att baka hela hösten genom!
    Grankottekaka!? Vad är det ? Lät gott iallafall ;) 
    Recept tack ;) 
  • Muuulin
    Sarah f skrev 2010-10-03 15:48:10 följande:
    6 ägg
    300 g smör
    300 g socker
    350 g vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    MASSOR av kanel och kardemumma, lite nejlika och ingefära
    2,5 dl yoghurt
     rör smör och socker riktigt pösigt i matberedare
    blanda i ett ägg med 1 msk mjöl i taget
    blanda ned resten av ingredienserna

grädda i ca 50 min 180 grader

har man en kakform som ger en mönstrad kaka ska du ställa in en plåt att värmas upp i ugnen så att det blir jämn värme när du sätter in den kalla smeten, då fastnar inte kakan i formen

jag gör massor av varianter av denna, med tranbär och nötter och armagnac och vad helst jag käner för, det är en perfekt kaka att smaksätta!
    (Ur nigellas julbok)
    Tack för receptet! Måste testas nåt framöver :) 
  • Muuulin

Lyllosar som ska till Ullared (har aldrig varit där)! Jag vill också åka till Ullared o handla julsaker! Men dels så är det lååångt dit, jag har inte pengar till det nu och jag borde sätta köpförbud på mig själv när det gäller julsaker ;) Insåg igår att jag fyllt upp en hel vägg i förrådet, från golv till tak med tomtar, julbelysning, pynt m.m ;)

• Muuulin

Nu är nog sambon snart och hämtar ut mitt paket med julsaker från Jotex ;) 
    Har lust att ställa upp grejjerna redan ikväll, men det får nog bli mot slutet av November istället ;) 

• Muuulin

Nu har jag äntligen köpt hem Allers Jul :D Har inte läst den, utan bara bläddrat igenom lite snabbt och den verkar vara mysig! 

Så att nån tidigare i tråden letade efter recept på Eggnog. Kanske du redan sett det, men receptet finns i tidningen :) 

• Muuulin
    Pigelinen skrev 2010-10-15 09:44:14 följande:
    så sjukt sugen på glögg... är gravid. Finns det någon som är HELT alkoholfri? De som är saftglögg, är de helt fria?
    Vanliga Bloss, Icas glögg m.fl är det ju lite alkohol i, men låt det koka upp och bubbla på ett litet tag så kokas ju alkoholen bort.  Så gjorde jag när jag ammade. Annars finns det ju saftglögg som är helt fria, men dom har inte det på alla ställen har jag märkt.

Såg att några skrivit om folk som julpyntar för tidigt, och jag är en av dom ;)
    Älskar när man börjar se ljusstakarna lysa i fönstren. Jag ställer upp allt veckan innan advent, fast granen får vänta till 1:a eller 2:advent ;) Tycker att julen är slut runt nyår och vill bara plocka bort grejjerna då. Det har inte samma charm/känsla då, så därför ställer jag upp allt tidigare för att få njuta av det längre ;D

Iår ska vi flytta veckan innan advent, så det blir packa upp och julpynta i samma veva ;)

• Muuulin
    sassus skrev 2010-10-18 16:26:04 följande:
    Idag lyssnade jag på We wish you a merry christmas på Spotify. En favorit

Det är snart bara en månad till advent gott folk? När brukar ni sätta upp adventsprylarna? Jag gör alltid det lördagen innan första advent, så man kan vakna till allt pynt på söndagmorgon. I år ska vi dock på bröllop 60 mil bort på lördagen, så jag funderar på att sätta upp allt antingen helgen innan eller på torsdagen innan...
    Klart du ska ställa upp det helgen innan ;) 
    Som jag skrev tidigare här i tråden så ställer jag upp allt helgen innan Advent, fast granen får vänta till 1:a eller 2:a advent ;p
  • Muuulin
    Sarah f skrev 2010-10-28 21:02:01 följande:
    Glögg till helgen, någon?
    Jag köpte glögg igår, så här blir det nog glögg till helgen ;)
  • Muuulin
    MrsTM skrev 2011-10-11 10:05:24 följande:
    Hur tidigt ställer ni fram granen? Mina föräldrar hävdar envist att den ska kläs 23 dec, men det är ju på tok för sent! Detta år SKA jag ha egen gran i lägenheten trots att vi är hos föräldrarna över juldagarna. Funderar på att kalla den för adventsgran istället för julgran och klä den omkring den 1 dec. Vad tror ni om det?? Tomte
    Jag ställer upp granen ca en vecka efter  1:a advent! 
    För mig är granen en del av julpyntet och för att hinna njuta av den så är jag tidig med den! 
    Efter jul är själva känslan över.

Ska väl kanske tillägga att jag har en plastgran. Gillar riktiga också, men kör på en plast bara för att kunna ha den uppe så tidigt som möjligt ;) 
  • Muuulin
    MrsTM skrev 2011-10-14 10:04:44 följande:
    Åh är det den där Kermit är berättare och det handlar om en flicka som får en ny favorit-leksak varje jul? Älskade den när jag var liten!
    Leksakernas julafton heter den! 
    Fixade hem den för några veckor sedan, och har redan hunnit kolla på den.
    Kunde se den flera gånger om när jag var liten :D
  • Muuulin
    Tussilussan skrev 2011-11-07 09:37:39 följande:
    Kul med fler julfanatiker
    Julpynta vill jag inte riktigt än, väntar nog 2 veckor till
    Men visst borde man kunna hänga upp ljusslingor ute på huset/tomten nu?
    Om två veckor tänker jag också julpynta ;)

Ang ljusslingorna så är det jättemånga häromkring (bor i Sundsvall) som hängt upp och tänt slingor ute.
    Jag har satt upp mina också, men tänkte tända dom när jag har julpyntat :p
  • Muuulin
    Österbotten skrev 2011-11-13 19:02:41 följande:
    I kväll blir det glöggpremiär för att fira far. Glad Tänkte dessutom titta på filmen man fick med Amelia jul. (Borta bra hemma värst tror jag den hette) någon som sett den?
    Film med Amelia Jul!?
    Nån film fick inte jag, däremot 3 små tomtar :O
  • Muuulin

Men nu börjar jullängtan komma rejält! Tur jag kan gå in på den här tråden och läsa lite för att stilla julsuget lite ;) 
    Tror barnen längtar lika mycket som mig, dom har kollat på Ensam hemma 1&2 runt 5 gånger hittills ;) 

Har 3 flaskor glögg i skafferiet (chili/choklad, lingon/blåbär och vanlig glögg) som bara står där och frestar mig, men ett tag till ska jag allt hålla mig!! 

Har skrivit ner vad alla ska få i julklapp, och köpt ungefär hälften av allt, MEN en är kvar och det är samma visa varje år: Vad ska svärfar få i julklapp!? 

Han är 66 år, gillar fiske och dom har en husvagn vid nån sjö dom brukar åka till.
    En riktig mysfarbror som gillar att kolla på tv/hockey ;) 
    Men han/dom har ju typ allt. Fiskegrejjer har han, en ganska ny fiskeväska, termosar, murrika för matlagning utomhus..
    Och tidigare har han fått bl.a skoterhandskar, Whiskeyflaska med "egen" etikett, nån korg med lite blandat i.. 

Vad ska vi köpa iår!? Ge mig alla tips och ideer ni har ;)

• Muuulin

Ja det finns ju årskort, men dom bor en bit ifrån arenan och tror inte han är SÅ förtjust att fara iväg hela tiden. Alla grabbarna for på match en gång, och det tror jag han tyckte var roligt så kanske bli bjuden på nån enstaka hemmamatch vore nåt! :) Måste jag skriva ner på "förslagslistan".

Serier eller tidningar blir jag osäker på. Han läser dagstidningen, men det verkar inte vara mer än så. Bra tips dock, tack :D 

Å klart du får baka saffransbullar i November!! Jag tänker iallafall göra lussekatter nångång ibörjan av November ;) Är inte lika tidig som min kompis som bakade lussekatter för 2 veckor sen ;)

• Muuulin
    Koppkaka skrev 2012-10-17 11:59:44 följande:
    Tips på mysiga julfilmer? Tomten är far till alla barnen behöver ni inte tipsa om ;P den är given!
    Jag kollade på "Julfritt" (christmas with the cranks tror jag den heter på engelska) häromdagen och den tycker jag är hel-mysig :D 

Sen är det ju dom vanliga. Ensam hemma 1&2, Ett päron till farsa firar jul, Nu är det jul igen 1,2&3 (Santa Clause heter den på engelska). Dennis the menace julfilm är också ganska mysig.

Bara det är jul som tema så är vilken film som helst mysig ;)
  • Muuulin

Vet att det skrivits i tråden tidigare, men orkar inte gå tillbaka och leta.. när släpps Amelia jul!?

• Muuulin
    litengunnarolle skrev 2012-11-09 11:04:01 följande:
    För några dagar sedan slog jag in lite julklappar. Satsar på att ha några få fina papper istället för tusen olika som jag brukar. Det kliar redan i fingrarna att få slå in mer!

Vilka fina klappar! Vart har du köpt det där "GodJul"-pappret? :) 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!