Inlägg från: sassus |Visa alla inlägg
  • sassus

Jag längtar till jul!!!

Sambons föräldrar har precis skilt sig, så hans mamma föreslog faktiskt igår att vi ska fira jul hos oss eftersom det är mer neutral mark.. Hon säger att hon inte är lika arg på sambons pappa här (Hon tycker det är jobbigt att vara i huset där de bodde för hon trivdes aldrig där). Min sambos pappa vill väldigt gärna att vi ska komma hem till honom, för han är deprimerad och säger att han bara är glad när han är hemma (det var sambons mammas förslag att skiljas...) Och jag tror att min sambo vill vara hos sin pappa, i hans stora hus på landet. Och det är verkligen jättefint där ute hos honom. Mer julstämning än i vår lägenhet utan balkong inne i stan... Jag hade verkligen hoppats att sambons mamma skulle åka bort i jul (hon har en syster med familj som hon har firat jul med ibland innan) eftersom hon ändå bara är arg hela tiden när hon träffar sin exman. Men nej, tydligen ska hon ändå va me. Annars hade jag nog tyckt det vore mysigt att åka hem till min sambos pappa, äta god mat och mysa framför granen (trots att han inte har nån TV... ) Men hur kul är det med två människor som hackar på varann hela julafton?

Förlåt att jag pepprar er med mina problem, den här tråden ska ju vara mys och glädje. Behöver bara lite råd... Håller med er om att det bästa hade ju varit att fira hemma hos oss själva, och skapa våra egna traditioner. Sen får den som vill komma och fira med oss göra det. Då får ju dock min sambo aldrig fira hemma i sitt barndomshem, som han vill..

Hm... Undrar om man kan ge svärmor en sparesa över jul som en tidig julklapp?

• sassus
    Mariohn skrev 2010-08-19 09:39:43 följande:
    Men vad jobbigt Säger som de andra, varför kan ni inte fira hos er? Jättemycket jul är det både hos mina egna föräldrar och hos svärisarna men julafton firas hemma hos mina föräldrar eftersom alla är välkomna dit. Hos svärisarna är bara jag, mannen och lilltomten välkomna. Då satte jag ner foten. Där alla är välkomna vill jag vara!  Har du tagit upp det någon gång? 
    Ja, hade det varit ganska nära mellan våra familjer hade jag säkert kunna få igenom att vi firar hos min mamma varje år, sen får de som vill komma dit. Hon bor dock på Gotland, så det blir en väldigt lång resa för alla. Och då får min sambo aldrig fira med sin familj. Får han välja vill han nog gärna fira hemma hos sin pappa.

Julens baksida.. Få ihop allas önskningar Säkert kommer vi dock komma på nån lösning. Kanske...
  • sassus
    Bonanza skrev 2010-08-23 13:10:35 följande:
    Idag är det sol och rätt varmt, men ändå höstkänsla där jag bor. Helt underbart!

Varje år brukar jag göra något nytt julgodis, förra året var det Rocky Road choklad-kola. I år får det bli något annat, gärna något friskt och gott. Annars är ju knäck och chokladkola det allra allra godaste!

Hur firar ni själva julafton? Vi har nog en liten annorlunda tradition i vår familj eftersom vi äter dopp i grytan till lunch, det är det inte många som gör verkar det som?

Vi vaknar och barnen öppnar varsitt paket som tomten har lagt i en speciell säck under granen.
    Sen äter vi mysfrukost och på förmiddagen går vi långpromenader, tänder en brasa, gör oss fina. Till lunchen brukar resten av familjen och släkten komma.
    Sen till lunch äter vi dopp i grytan, men vi doppar inte bara bröd, utan köttbullar, ost och salami också.

Efter dopp i grytan går vi någon till promenad om vi hinner, eller åker pulka om det är väder för det. Sen dukar vi upp kakor och godis framför Kalle Anka, så klart!

Efter Kalle Anka öppnar vi paketen. Alltid ett i taget så att alla ser vad alla får! Först efter det, när klockan börjar närma sig sex, sju - då äter vi julbord!

Jag älskar vår tradition. Min man gnölade i början lite om att vi inte åt julbordet till lunch, men han har insett hur mysigt det är att ha allt kvar till kvällen så att vi kan sitta i timmar och bara njuta!
    Det lät som en väldigt mysig julafton. Ganska olik den vi firar hemma hos min mamma, men nu när vi firar varannat år här där vi bor, och det är dags att skaffa egna traditioner eftersom vi har en liten dotter, fick jag lite inspiration av ert firande
  • sassus
    Annanym skrev 2010-09-06 08:34:41 följande:
    Jag vann en auktion på Tradera med gamla pumlor i glas, bland annat tre små urgulliga hus! Ååh, det kommer att bli toppen i granen! Har ni spira eller stjärna?

Jag ska flytta i oktober och funderar på att smacka upp alla julsakerna på direkten. Jaa, det är ju ändå INNAN jul man vill njuta av det. Efter jul tappar jag ganska snart intresset. Hur är det med er?
    Jag håller me! Det är som mysigast innan jul, ink julafton. Jag känner alltid en liten pyrande depression när jag vaknar upp på juldagen av att julen är över..
  • sassus

Kan rekommendera "Vinterns söta" me, om man är sugen på att göra julgodis. Och det är man väl alltid

• sassus
    Bonanza skrev 2010-09-13 20:23:03 följande:
    Idag skalade jag en mandarin till barnen och fick sån julkänsla! Gud vad jag längtar efter jul nu.
    Åh, jag väntr ivrigt på att mandarinerna ska dyka upp i affärerna. Alltså de där första goda satsumasarna. Har inte hittat nåra än.
  • sassus
    Bjornis skrev 2010-09-15 22:32:44 följande:
    Ja, i år känner jag dock att det inte skulle göra nåt om vi bara är VI (jag, maken och knodden) på julafton. Helst vill jag ha MIN familj hos mig men de bor 80 mil bort så de kommer inte åka ner till jul med risk för att bli sittande när jag ligger på BB. Min mans familj förstör bara julen på nåt sätt så de kan stanna hemma, haha. De är alldeles för OJULIGA och har inte alls rätt "anda" för att få komma och titta på vårt "jesusbarn". Haha.
    Ja usch, min sambos familj är också extremt ojuliga. Och i år är det dags att fira med dem igen Gråter Nu har jag iaf efter mycket velande (pga att sambons pappa kommer bli besviken att vi firar jul hemma hos oss. Så får de komma till oss. Vill skapa traditioner för dottern, våra traditioner, och inte bara anpassa oss efter andra hela tiden. Då är den här tråden perfekt, får massa inspiration till mysiga traditioner. Bland annat det där att ge ett paket med pyjamas och bok kvällen innan julafton. Dottern är 1 1/2 år i jul, så det kan nog va dags att börja då
  • sassus
    sassus skrev 2010-09-15 22:39:38 följande:
    Ja usch, min sambos familj är också extremt ojuliga. Och i år är det dags att fira med dem igen Gråter Nu har jag iaf efter mycket velande (pga att sambons pappa kommer bli besviken) bestämt att vi firar jul hemma hos oss. Så får de komma till oss. Vill skapa traditioner för dottern, våra traditioner, och inte bara anpassa oss efter andra hela tiden. Då är den här tråden perfekt, får massa inspiration till mysiga traditioner. Bland annat det där att ge ett paket med pyjamas och bok kvällen innan julafton. Dottern är 1 1/2 år i jul, så det kan nog va dags att börja då
  • sassus

I början av december brukar vi träffas några kompisar, och byta julklappar. Sitter och klurar vad jag ska bjuda på... Så här långt tror jag att det blir glögg, miniglöggpajer (små saffranspajer) och pepparkakskladdkakan som någon här hade receptet på Någon som har nåt tips på annat lite matigare att bjuda på?

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!