Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

Jag längtar till jul!!!

Provbakar! Grankottekaka med tranbär, vit choklad och pecannötter. Ser fram emot att baka hela hösten genom!

• Sarah f
    Muuulin skrev 2010-10-03 11:00:57 följande:
    Grankottekaka!? Vad är det ? Lät gott iallafall ;) 
    Recept tack ;) 
    6 ägg
    300 g smör
    300 g socker
    350 g vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    MASSOR av kanel och kardemumma, lite nejlika och ingefära
    2,5 dl yoghurt
     rör smör och socker riktigt pösigt i matberedare
    blanda i ett ägg med 1 msk mjöl i taget
    blanda ned resten av ingredienserna

grädda i ca 50 min 180 grader

har man en kakform som ger en mönstrad kaka ska du ställa in en plåt att värmas upp i ugnen så att det blir jämn värme när du sätter in den kalla smeten, då fastnar inte kakan i formen

jag gör massor av varianter av denna, med tranbär och nötter och armagnac och vad helst jag käner för, det är en perfekt kaka att smaksätta!
    (Ur nigellas julbok)
  • Sarah f
    Naattie skrev 2010-10-15 10:59:44 följande:

Glögg nån? Är helt galen i blossa glöggen, men det verkar inte ha kommit ut i nån butik än.. någon som vet?!!!!

Kring tredje november är premiären. Kan finnas förra årets innan dess! Sparade ett par flaskor, så jag har min premiär i kväll...
    :)
  • Sarah f
    Frökenolson skrev 2010-10-26 21:01:17 följande:
    detta inlägget hamnade helt fel hur fanken kom det sej..? sorry gals!
    Man undrar så; 21 - 33 vadförnågra i köket? Katter? Kanelbullar?
  • Sarah f
    Pigelinen skrev 2010-10-31 16:20:10 följande:
    Det är superenkelt... på www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/ge-en-gava/ju... står det hur man gör.
    Vi tog en banankartong och så har vi börjat packa i lite blandat som vi har köpt, hittils har vi lagt i en Fleecfilt (la den i botten), tandkräm, tandborstar, schampo (dam o herr) tvål, hårborste, hårband, flera sorters godis, målarböcker, kritor o pennor. sen ska vi lägga i lite mat också. Man fyller med precis vad man vill, de finns ju förslag på hemsidan,... sen när den är full så skriver man ut en talong p hemsidan (för att få ett rabatterat pris på bussgods) lämnar in på bussgods och så skickas det iväg. Leksaker slår man in och sätter "boy el Girl o ålder". Sen får man gärna skicka med en personlig hälsning så det tänker vi göra.

Detta är första året som vi gör detta, har också tänkt i många år men aldrig kommit till skott men nu ska de iväg.
    Tackar för tipset och har redan skickat pengar och planerar att fylla några lådor med grejor! Samt matlådor till instutitioner i nöd. Ruskigt sorgligt att läsa om nöden hos barnhemsbarnen, jag blev helt blöt i ansiktet.
    Mannen och jag ska ge släktingarna varsin låda i julklapp!
  • Sarah f
    Pigelinen skrev 2011-01-01 19:36:45 följande:

Några dagar kvar sen börjar det kännas som att julen är över för denna gång. Tror att julgrejorna åker ut nästa helg. Sen är det bara att ladda inför nästa år

Måste börja tidigare nästa år!!
  • Sarah f
    Pigelinen skrev 2011-01-01 19:42:59 följande:
    Lika bra att köra igång i februari
    Gärna för mig! Läste att man ska lämna en julgranskula kvar efter granen, hängandes i taket för god Feng Shui. Det går nog med tjugo också?
  • Sarah f
    versan skrev 2011-01-04 19:06:02 följande:

hmmm.... Undrar vad sambon skulle tro då.
    Allt han trott skulle bekräftas, bara...
    Min man har vant sig och till och med hoppat på tåget. Reser han i jobbet är det stående inslag att köpa julkulor till mig/oss.
    Edinburgh har två åretruntöppna julshoppar!
  • Sarah f
    ems87 skrev 2011-07-02 14:06:03 följande:
    Usch denna värme! Förlåt, men jag är inte så förtjust i sommaren. Jag gillar inte värmen, insekterna, fiskmåsarna, sola, att inte kunna sova, må illa, huvudvärk, segheten.... Jag är ett fan av hösten, älskar hösten :)
    Så, nu har jag gnällt av mig lite :)

Ville bara säga att det är 174 dagar kvar till jul, och alltså ca 140 dagar kvar till advent. Det är inte så långt :)
    Håller med om allt du skriver och meddelar att jag köpte julkulor i paris härom veckan. Har sett ut min gran med!
  • Sarah f
    Mariohn skrev 2011-07-07 13:09:36 följande:
    Om bara två månader är det officiellt höstmånad
    Myyyys!
  • Sarah f
    GossipGirl skrev 2011-07-14 14:44:35 följande:

Jag hittade den här bakformen på bluebox.se igår och jag smäller av så underbar den är! Jag måste införskaffa den. Tänk vilka underbara adventsfikor med en hel julby att bjuda på. Hus med olika smaker kanske - saffran och pepparkaka :)

Jag har en sån! Älskar mina Nordic Wareformar!!!
  • Sarah f

Hejn på er, jag har ju en julwebbshop på gång som var tänkt att lanseras i september från början. Nu blev jag gravid och ska ha bebis vilken dag som helst, så det blir 2012 som blir start...

Jag tar gärna emot förslag på vad just ni, julgalningskamrater, saknar och önskar! Vi kommer att köra andra högtider också, men JULEN är ju lite meningen med livet...

Jag har redan bakat kakor, gjort engelsk fruktkaka, sett ut gran, planerat nya pyntet osv... Ska fota senare till hemsidan och lägger in bilder här. 

Det är MINDRE än 2 månader till jul nu och EN ENDA månad till det att man kan dekorera utan att verka helknasig!       

Alla som generaliserar är idioter.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!