Inlägg från: carwho |Visa alla inlägg
  • carwho

Jag längtar till jul!!!

Thegran skrev 2010-09-19 09:23:18 följande:
    kanske en stor, rejäl skärbräda i trä till svärfar?
    Där sade du något!! Att vi inte tänk på det....!! Det var ett super bra tips! Tack!!
  • carwho
    Candygirl xxx skrev 2010-09-19 11:26:57 följande:
    Denna finns hos Cervera och Duka

www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=16

Vart bor du någonstans? Många städer har kaffe och tebutiker där man kan handla tekannor i glas
    Tyvärr har vi ingen sån här i stan, men vi åker o julhandlar i grannstaden så får kika där!
  • carwho
    Thegran skrev 2010-09-19 21:00:54 följande:
     vad kul att jag kunde hjälpa!
    sambons bror gillar matlagning, och fick en sån av oss julen som var :)
    Men det är en perfekt julklapp ju!! Spec som det inte är ngn idé o köpa ngt som svärfar inte kan ha användning för...!   Denna kommer han ha jätte mkt anv för!
  • carwho
    Squirrel Nutkin skrev 2010-09-20 12:22:14 följande:
    Världens godaste! Har lagat dem var jul sedan de visade Leilas Jul på adventssöndagarna första gången.

www.recept.nu/1.124222/leila_lindholm/kaka/mj...
    Dem ÄR världens godaste....

Psssst..... I vår släkt Heter de Murunens skorpor.... Min specialite o jag får beställningar på dem kring första advent

Perfekta även att sätta i en fin plåtburk o ge bort i Julklapp!!
  • carwho
    sassus skrev 2010-09-21 11:21:24 följande:
    I början av december brukar vi träffas några kompisar, och byta julklappar. Sitter och klurar vad jag ska bjuda på... Så här långt tror jag att det blir glögg, miniglöggpajer (små saffranspajer) och pepparkakskladdkakan som någon här hade receptet på Någon som har nåt tips på annat lite matigare att bjuda på?
    Ska maten vara lite julig eller?
    Gör ett mini julbord/jultallrik med bara det som du tycker är godast??
    Eller tunnbrödsrullar med nå juligt i.... typ sill o nån röra t ex?
    *** Bf 2011-05-29 ***
  • carwho
    sassus skrev 2010-09-21 18:45:20 följande:
    Ja, gärna lite julig. Lite plock så. En som är vegeterian... Tunnbrödsrullar va ett bra tips.
    Eller nå piroger...? Svårt det där med vegetarianer.. I Finland har de på Julbordet Morotslåda och Kålrotslåda... Jättegott, kan ju vara ett tips till den vegetariska....
    *** Bf 2011-05-29 ***
  • carwho
    Thegran skrev 2010-09-21 19:31:05 följande:
    för att fortsätta på det finska temat :)
    Karelska piroger är underbart gott! :)
    Ja, o vegetariska!! Fast kanske inte så juliga
    *** Bf 2011-05-29 ***
  • carwho
    littlemisstrouble skrev 2010-09-21 12:20:06 följande:
    Har ni börjat planera julklappar än? jag har nästan listan klar på vad jag ska köpa. Många klappar blir det. Ser så fram emot att sitta mitt i julstöket och slå in dem till skrålande julmusik
    Njaaa, har en lista i huvudet så att säga
    En del är klara. Men är skitsvårt o köpa åt sambon i år. Får la köpa nå MC grejer så blir han glad.... Men tycker det är så tråkigt!
    *** Bf 2011-05-29 ***
  • carwho
    Miot skrev 2010-09-22 15:17:37 följande:
    Nu har jag missat endel av vad ni har skrivit så det är mycket möjligt att denna frågan har kommit upp tidigare men jag frågar igen :)
    Vad brukar ni göra dagen innan julafton, har ni några traditioner då?

Vi brukar spela Bingolotto (enda gången på året skall tilläggas) fixa julskinkan och även ta första julskinksmackan, slå in de sista julklapparna och smaka på årets glögg. Personligen tycker jag nästan att dagen före julafton är mysigare än självaste julafton :).
    Vi glömmer alltid bort Bingo Lotto.....!!!

Vi klär granen, slår in ALLA klappar dagen innan julafton... Sedan myser vi resten av kvällen. Umgås bara vi. Men det brukar bli rätt sent innan vi är klara med både granen o klapparna  Förra året förlovade vi oss den 23:e Hjärta 
    *** Bf 2011-05-29 ***
  • carwho
    carro 81 skrev 2010-09-22 19:56:19 följande:
    Idag fick äntligen jag också Jotex så ska kolla mer noga nu ikväll. Kollade igenom den tidigare men äldsta sonen som också älskar julen. Vi har även tjuvstartat och lyssnat på julmusik. Så mysigt! Och hushållssysslorna blev genast mycket roligare.

När vi var och handlade idag såg jag att de hade ställt fram massa Ballerina pepparkaka. Jag köpte inget paket eftersom jag försöker tänka på vikten men det var ändå ett tecken på att julen börjar närma sig.
    Joo, Jotex kom till mig oxå idag! Äntligen !! Den ska jag bläddra i ikväll när jag går o lägger mig
    *** Bf 2011-05-29 ***
  • carwho
    Squirrel Nutkin skrev 2010-09-23 13:39:46 följande:
    Mysigt att ni förlovade er den 23:e! Vi ska förlova oss den 31:a i år. Jag ser fram emot jul & nyår utomlands i år för jag har aldrig firat utomlands förr. Vi åker den 22:a så vi kommer fira en julafton hemma dan innan vi åker. Så det kommer bli en vanlig julafton till och med Kalle Anka & Karl Bertil Jonssons Jul ska vi kolla på! Jag fick även tag på Sagovärld, filmatiseringen om Beatrix Potter, som brukade visas på SVT dan innan jul fram till för en 10 år sen ungefär. Någon som minns den? Jag tycker den är så himla fin! Här är en
    " target="_blank">länk
    till min favoritscen!
    Ja men åååh - vars fick du tag i den?? Har du någon länk??  Jag har saknat den!! Såg den ALLTID när jag var liten!!
    *** Bf 2011-05-29 ***
  • carwho
    Neelah skrev 2010-11-17 09:36:52 följande:
    Vi firar inte någon religiös jul och jag är inte säker på att jag skulle ha gjort det även om jag hade varit troende eftersom det är så osannolikt att Jesus föddes då. Mest troligt är det att han föddes i maj, men den kristna kyrkan valde att placera julen i december eftersom "hedningar" firade midvinterblot då och kyrkan ville tränga bort den.

Vi ser julen som en trevlig, mysig helg när vi träffas och umgås hela familjen. Vi äter lite för mycket, somnar i soffan till Kalle Anka  och ger varandra presenter. Det är massor av tända ljus och varma färger och bara mys i största allmänhet. 
    Precis som vi, julen är ett tillfälle för umgänge med familjen, de där nära o kära... Jag firar inte heller Julen pga att kristendomen påstår att Jesus föddes då, har oxå läst o studerat lite och vet att det vore helt omöjligt med tanke på när han dog och hur gammal han var då (Påsk, 33½ år gammal, Påsken minus ett halvår blir inte slutet av decembet hur man än vrider och vänder på det) Nå, alla firar vi jul utav olika anledningar o jag tycker huvudsaken är att man firar det och trivs med sitt firande
    *** Bf 2011-05-29 ***
  • carwho
    Silvera skrev 2011-05-25 11:28:16 följande:
    Favoritar omedelbums! Jag är jultokig, och denna jul har jag en en bebis att pyssla om också Drömmer Så då måste det ju bli perfekt...Jag har funderat på att ha dopet (herregud, ungen är ju inte född än...) i mellandagarna, eller på min 40årsdag 16 december... och bjuda på julbord... Kanske inte julbord om det blir i mellandagarna... 

Tomte
    Vi har oxå en bäbis i år Hjärta Å jag har lovat mig själv att mina barn ska få riktiga "Bullerby-jular" så i år slår vi på...ännu större! *skratt*
    *** Bf 2011-05-28 ***
  • carwho
    EeMe skrev 2011-05-31 09:27:43 följande:
    hahaha!

Som sagt, jag hoppas på att få göra en bullerbyjul, men kasnke det inte blir förrän nästa år... Vi får se!

Längtar i alla fall!

vad brukar era män få i julklapp?
    Nå min brukar få presentkort t hans HD, vet att det är det han uppskattar mest. Typ "Härmed får du XXXXkr till nya MC kläder/bromsskivor/ny hjälm/ny lackering" vad det nu kan vara han planerar inför nästa säsong.

Annars får han present kort t tatueringar, tillbehör t hans grill, kokböcker (han gillar o laga mat), ngn god whiskey, pyjamasbyxor. Ett år köpte jag en morgonrock, ett sånt panik köp o tyckte jag var sååå tråkig. Han använder den dagligen o älskar den
    *** Bf 2011-05-28 ***
  • carwho

Har mkt o läsa igen i den här tråden

Nu börjar julkänslorna smyga sig på.... Mitt julpaket från Jotex kom förra veckan, nya gardiner till vardagsrum o matsal.
    En brödkorg och en skylt till hallen.

I år har vi en liten tjej på 6 månader på julafton, därför känns julen än mer speciell i år!!

Julsångerna har spelats hos oss i ca två veckor redan o igår fick vi första julmusten från svärmor!

I år är vi hemma, sambons familj kommer till oss för traditionellt julfirande. Ska bli såå mysigt!!

• carwho
    lollsanT skrev 2011-10-13 10:27:08 följande:
    Ah, du är också en sån som gör helt eget Förra året gjorde jag en modell av vårt hus *älskar att pyssla*

Gud vilken fin!! Hur har du gjort balkongen och det??

Nu blev jag ju sugen o göra pepparkaks hus! Jag har ALDRIG gjort ngn! När jag var liten firade vi inte jul (kanske därför jag är så besatt som vuxen?! ) o nu på vuxna dar har jag aldrig fått tummen ur.

Kan ni inte snälla ge mig tips o trix hur man gör så kanske jag lyckas göra en i år??? Snälla!!
  • carwho

I år har min syster bestämt (ja bestämt!) att i våran familj köper vi inte julklappar till dem vuxna! Vilket jag tycker är aptråkigt.....

Svärmor sade häromdan att i år behöver vi inte köpa något till dem eftersom vi ska gifta oss nästa år så då är det bättre vi sparar pengarna till det Så med sambons familj tar vi paus från julklapparna i år... Men jag kommer nog ge något litet till dem, en burk med mina julskorpor till exempel. Vet att svärmor älskar dem och när jag gjorde första omgången i veckan hann de ta slut innan hon hann sig hit

Så vi köper julklappar till varann, våran dotter, mina systersbarn och sambons systers barn. Och min gudson.

• carwho
    Frökenolson skrev 2011-10-19 12:13:50 följande:
    Idag har jag bakat en extra kryddig mjuk pepparkaka, mumsigt det blev..
    Jag är på jakt efter ett bra recept på mjuk pepparkaka - vill du dela med dig?
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!