Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Jag längtar till jul!!!

Mariohn skrev 2010-08-18 18:32:22 följande:
    Haha samma här! Julen är HEEELA månaden  
    Det är det bästa, jag ska aldrig sluta med det.

Dessutom har jag insett att jag inte blir lika julstressad om julen är under en längre period. Men om allt ska inhandlas och fixas strax innan julafton så hinner jag få en hjärnblödning innan jag har kommit halvvägs. Nu kör vi järnet i en månad och det är skitsamma om det inte blir helt perfekt, bara det är JUL i varje vrå!

*julpsykos* 
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Bonanza skrev 2010-08-18 18:50:35 följande:
    Fast jag tycker om att bygga upp stämningen gradvis, mer och mer. Först lite stjärnor och gardiner och ljusstakar. Sen blomsterarrangemang, pepparkakshus och mer dekorationer. För att till sist få upp la pièce de resistance (alltså julgranen) dagen innan julaftonen. Det är det där gradvisa, mysiga, som jag gillar. Hade jag smällt upp allt på en gång hade det inte känts lika mysigt.
    Jag förstår dig faktiskt. Jag har bara blivit sådan här för att min mamma är ett kontrollfreak som går runt och flyttar jultomtar i porslin 1 cm åt höger och 1 cm åt vänster. Nu kör jag på i 190 som en sorts revolt.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Shadilly skrev 2010-08-18 18:55:36 följande:
    Jaaaaaa, man sätter dit en extra våning med grenar varje advent Blir ett helvete att greja med ljusslingan dock...
    Det är det SÅ värt.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Shadilly skrev 2010-08-18 18:57:14 följande:
    Han gör likadant, bara ler och trivs, så när han väl uttrycker en åsikt vill man ju uppmuntra det
    *dör av skratt*
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    carro 81 skrev 2010-08-18 22:29:22 följande:
    Vad härligt det låter, jag är likadan. Smäller upp allt på en gång så man får njuta så länge som möjligt. Kanske köper nytt under december men då är det bara att smälla upp det också. Under december är less verkligen inte more här hemma. Efter juldagarna är det ju liksom över så då behöver jag inte ha något pynt längre.
    Håller med. Jag tröttnar på det så fort juldagarna är över, då behövs det inte mer. Men under december är allt som blinkar och glittrar i själva verket guld.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow

Tycker att vi behöver lite mer inspiration i tråden! Tomte

Polkagrisknäck:

Pepparkakor:

Glögg!

Och pepparkakshus:

SÅ!

Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-08-23 11:00:29 följande:
    MMMMMMMMMMMMMMMMM I love you madass!!   Sitter och lyssnar på julmusik med knatten som precis lärt sig klappa händerna. Han klappar och klappar :´)
    Guu vad härligt! Jag fick en sådan höstkänsla nu, luften utanför är högre än vanligt på något sätt. Det är så jäkla skönt att ha julen att se fram emot, när mörkret närmar sig. 

*myyyyys* 
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-08-23 11:12:01 följande:
    Var i Sverige bor du?  Jag är skauning och det känns faktiskt i luften här nere också att det börjar lida mot höst. Det gör mig överlycklig med tanke på att vi kan ha sommar hela september om vi har otur. Var ute och shoppade igår och myste loss när jag upptäckte att butikerna är fulla av höstkläder, halsdukar och mössor. Köpte varsin stoor  mössa åt mig och V  
    Göteborg (här är det i och för sig november året runt). Jag ska gå och köpa garn och sticka en GIGANTISK halsduk till mig själv, stor som ett hästtäcke (jag är en sådan tant). Nej, jag tror inte att det blir någon septembersommar någonstans i Sverige faktiskt, jag tror att det är över nu. Lång näsa till alla sommarälskare.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Mariohn skrev 2010-08-23 11:31:10 följande:
    Kära göteborg där bor min bästa kompis Mattias Han gillar också höst
    Man är tvungen till det om man bor här.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Mad as snow
    Bonanza skrev 2010-08-23 13:10:35 följande:
    Idag är det sol och rätt varmt, men ändå höstkänsla där jag bor. Helt underbart!

Varje år brukar jag göra något nytt julgodis, förra året var det Rocky Road choklad-kola. I år får det bli något annat, gärna något friskt och gott. Annars är ju knäck och chokladkola det allra allra godaste!

Hur firar ni själva julafton? Vi har nog en liten annorlunda tradition i vår familj eftersom vi äter dopp i grytan till lunch, det är det inte många som gör verkar det som?

Vi vaknar och barnen öppnar varsitt paket som tomten har lagt i en speciell säck under granen.
    Sen äter vi mysfrukost och på förmiddagen går vi långpromenader, tänder en brasa, gör oss fina. Till lunchen brukar resten av familjen och släkten komma.
    Sen till lunch äter vi dopp i grytan, men vi doppar inte bara bröd, utan köttbullar, ost och salami också.

Efter dopp i grytan går vi någon till promenad om vi hinner, eller åker pulka om det är väder för det. Sen dukar vi upp kakor och godis framför Kalle Anka, så klart!

Efter Kalle Anka öppnar vi paketen. Alltid ett i taget så att alla ser vad alla får! Först efter det, när klockan börjar närma sig sex, sju - då äter vi julbord!

Jag älskar vår tradition. Min man gnölade i början lite om att vi inte åt julbordet till lunch, men han har insett hur mysigt det är att ha allt kvar till kvällen så att vi kan sitta i timmar och bara njuta!
    Vad mysigt det låter! Det är ju en sådan skillnad när man har barn (tänker jag som inte har några än), då blir allt sådär magiskt och härligt traditionellt. Det är nog lättare att hålla på traditionerna då på något sätt och man vill väl göra det extra mysigt och magiskt. Jag avundas er verkligen!

Själva gör vi lite olika, de senare åren har faktiskt varit väldigt jobbiga med en massa relationsproblem hit och dit. Det har liksom överskuggat julkänslan, och barndomens jular har försvunnit längre och längre bort i minnet. Det här året kommer nog jag och min man fira själva, bara precis sådär som vi vill ha det. Möjligen hem till svärföräldrarna en sväng. Men inga jobbiga konflikter, inte en massa tjafs. Bra extremt mycket glitter, tjocka sockor på fötterna, ett renstädat hem med tomtar i alla vrår och ständig julmusik på spotify. Gärna en riktigt töntig matiné i bakgrunden också.  
    Ja, det är ett påhopp.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!