Bonanza skrev 2010-08-23 13:10:35 följande:
Idag är det sol och rätt varmt, men ändå höstkänsla där jag bor. Helt underbart!
Varje år brukar jag göra något nytt julgodis, förra året var det Rocky Road choklad-kola. I år får det bli något annat, gärna något friskt och gott. Annars är ju knäck och chokladkola det allra allra godaste!
Hur firar ni själva julafton? Vi har nog en liten annorlunda tradition i vår familj eftersom vi äter dopp i grytan till lunch, det är det inte många som gör verkar det som?
Vi vaknar och barnen öppnar varsitt paket som tomten har lagt i en speciell säck under granen.
Sen äter vi mysfrukost och på förmiddagen går vi långpromenader, tänder en brasa, gör oss fina. Till lunchen brukar resten av familjen och släkten komma.
Sen till lunch äter vi dopp i grytan, men vi doppar inte bara bröd, utan köttbullar, ost och salami också.
Efter dopp i grytan går vi någon till promenad om vi hinner, eller åker pulka om det är väder för det. Sen dukar vi upp kakor och godis framför Kalle Anka, så klart!
Efter Kalle Anka öppnar vi paketen. Alltid ett i taget så att alla ser vad alla får! Först efter det, när klockan börjar närma sig sex, sju - då äter vi julbord!
Jag älskar vår tradition. Min man gnölade i början lite om att vi inte åt julbordet till lunch, men han har insett hur mysigt det är att ha allt kvar till kvällen så att vi kan sitta i timmar och bara njuta!
Vad mysigt det låter! Det är ju en sådan skillnad när man har barn (tänker jag som inte har några än), då blir allt sådär magiskt och härligt traditionellt. Det är nog lättare att hålla på traditionerna då på något sätt och man vill väl göra det extra mysigt och magiskt. Jag avundas er verkligen!
Själva gör vi lite olika, de senare åren har faktiskt varit väldigt jobbiga med en massa relationsproblem hit och dit. Det har liksom överskuggat julkänslan, och barndomens jular har försvunnit längre och längre bort i minnet. Det här året kommer nog jag och min man fira själva, bara precis sådär som vi vill ha det. Möjligen hem till svärföräldrarna en sväng. Men inga jobbiga konflikter, inte en massa tjafs. Bra extremt mycket glitter, tjocka sockor på fötterna, ett renstädat hem med tomtar i alla vrår och ständig julmusik på spotify. Gärna en riktigt töntig matiné i bakgrunden också.