• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    Mayjel skrev 2024-10-25 22:46:51 följande:

Tomtens Pearadise, någon mer än jag som testat denna? Årets smak på Cloettas juleskum.

Mamma och jag tyckte sisådär. Själv har jag lite svårt för segheten i dessa skumgodisar, känns lite som en misshandel av tänderna när dessa ska tugga hål på det hårda skummet.
    Smaken var väl helt okej annars. Påminde mycket om Dumle med päron som lanserades i somras. Mycket päronarom, både i sommar och vintertider.

Har inte testat. Har bara sett de vanliga skumtomtarna i affärerna här.
    Men får kanske testa när jag hittar dem. Glad
  • Nandez
    Mayjel skrev 2024-10-25 22:46:51 följande:

Tomtens Pearadise, någon mer än jag som testat denna? Årets smak på Cloettas juleskum.

Mamma och jag tyckte sisådär. Själv har jag lite svårt för segheten i dessa skumgodisar, känns lite som en misshandel av tänderna när dessa ska tugga hål på det hårda skummet.
    Smaken var väl helt okej annars. Påminde mycket om Dumle med päron som lanserades i somras. Mycket päronarom, både i sommar och vintertider.

Inte sett till dem ännuGlad
  • Nandez
    Mayjel skrev 2024-10-25 22:49:10 följande:

Vill tipsa även i denna tråd om ihopsättbara julkalendrar som kan köpas på butikerna Normal och Flying Tiger för 30 spänn. Tillräckligt rymliga att fylla med både saker, godis, choklad. 

Det var billigtGlad
  • Nandez

Usch så tidigt det blir mörkt efter tidsomställningen, ser fram emot ljusslingorna ute

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-10-26 18:19:34 följande:
    Det var billigtGlad

Ja, alldeles lagom i pris.

Vet inte om det hör till julsortimentet men Delicato har lanserat en ny kanelbullekaka som både jag och mamma uppskattade mycket. 

De ligger i små aluminiumformar och ser ut som mazariner. kakan lite kardemummasmak och en liten dutt med kanelgojs i mitten. Saftig o smaklig. Rekommenderar varmt att testa.

• Nandez
    Mayjel skrev 2024-10-28 20:41:55 följande:

Ja, alldeles lagom i pris.

Vet inte om det hör till julsortimentet men Delicato har lanserat en ny kanelbullekaka som både jag och mamma uppskattade mycket. 

De ligger i små aluminiumformar och ser ut som mazariner. kakan lite kardemummasmak och en liten dutt med kanelgojs i mitten. Saftig o smaklig. Rekommenderar varmt att testa.

Låter gottGlad

Var köpte du dom?
  • molly50
    Nandez skrev 2024-10-28 20:34:34 följande:

Usch så tidigt det blir mörkt efter tidsomställningen, ser fram emot ljusslingorna ute

Ja,samma här. 
  • Mayjel
    Nandez skrev 2024-10-28 20:49:23 följande:
    Låter gottGlad

Var köpte du dom?
    Hemköp. De finns även på Ica men där var det utplockat såg jag. Det är väl nyhetens behag kan jag tro. Folk vill provsmaka lite nytt bland kaffebröden Tungan ute

De kostade 30 kr förövrigt. 
  • molly50
    Mayjel skrev 2024-10-28 22:18:09 följande:
    Hemköp. De finns även på Ica men där var det utplockat såg jag. Det är väl nyhetens behag kan jag tro. Folk vill provsmaka lite nytt bland kaffebröden Tungan ute

De kostade 30 kr förövrigt. 
    Jag hittade jättegoda saffranskringlor och saffransbollar på Ica. 
    De kostade c.a 23-24 kr/förpackning.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!