Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

Nandez skrev 2019-11-14 12:15:47 följande:

Samma urtrista väder idag.

Det är samma här. Och nästan all snö är borta. 
  • molly50
    Nandez skrev 2019-11-14 16:44:20 följande:
    Samma här och det är jättehalt.
    Det är samma sak här. Ligger runt 0 till 2-3 plusgrader hela tiden.
  • molly50
    Furienna skrev 2019-11-15 01:59:09 följande:
    Ja, "Sunes jul" och "Greveholm" har stigit på listorna på senare år. Det har med andra skett ett generationsskifte bland de tillfrågade.

"Marias barn", ja. Det var ju otur att någon inte förstod att den berättelsen inte var tilltänkt för små barn. Men det är en underbar berättelse för vuxna, som har ett intresse för historia och religion.
    Marias barn är ingen kalender jag kommer ihåg.
    Jag var å andra sidan 15 år 1987 så jag tittade nog inte så mycket på julkalendrar då.
    Men den låter ju inte som något för små barn heller.
  • molly50
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-15 08:40:04 följande:

Nu är jag besviken. Familjen har talat sedan i somras om att åka på en viss julmaknad och nu läser jag att den är inställd i år. :(

Vad trist! 
  • molly50
    UndrandeSökare skrev 2019-11-15 12:16:59 följande:

Finns det någon adventskalender som ni minns mycket av? (Oavsett bra eller mindre bra)? Jag minns att jag såg och gillade Trolltider. Sen tyckte jag Stjärnhuset (med Siv Ruud) var intressant för man fick lära sig om stjärnorna/stjärnbilder.

Trolltider är min favorit. Den borde de väl kunna visa i repris.
    Om inte som kalender så som tv-serie under jul t ex.
  • molly50
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-15 20:29:41 följande:

Vill önska alla trevliga människor som skriver i tråden en trevlig helg!!

Själv har jag tänt eld i kaminen, hällt upp varm choklad, har tre nya jultidningar att läsa och njuter av lugnet då sonen sover och gubben min jobbar till halv elva.

Tack detsamma till dig! 

Funderar på att göra detsamma idag då det är riktigt ruskväder här idag.
  • molly50
    UndrandeSökare skrev 2019-11-16 10:06:32 följande:
    Vissa av de gamla Julkalendrarna kan man köpa på dvd, bland annat Trolltider, om du vill visa den för din 2-åring
    Tack för tipset! Det ska nog jag göra till mina barn. 
  • molly50
    UndrandeSökare skrev 2019-11-16 14:56:05 följande:
    Varsågod ! Ja, kan endera bli trevlig julklapp eller mysig ny tv-tradition i hemmet att titta på ett nytt avsnitt varje morgon (eller kväll) under december (beroende på barnens ålder). Jag köpte Trolltider och Sunes jul på min lokala Willysmataffär 1 dvd för 59kr eller 2 för 99kr. Men jag har sett att de finns att köpa på nätet också.

Kolla på Ginza, Cdon, Discshop eller liknande ställen.

Trolltider har redan visats i repris en gång. Den visades både 1979 och 1985 står det på dvdfodralet.
    Ok. Ja,jag ska kika runt litegrann. Mina barn är 8 och 12 år så det får nog bli mitt på dagen,i så fall. Den ena är morgonpigg och den andra kvällspigg. 

Ok. ja,det kanske den har,ja.
  • molly50
    Furienna skrev 2019-11-16 16:30:25 följande:
    Den finns på Öppet Arkiv.
    Ok. Ska kika där då.  Tack! 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!