• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Nandez
    molly50 skrev 2023-12-05 20:01:29 följande:
    Ja,här med. 
    21 minus nu, brrr
  • molly50
    Nandez skrev 2023-12-05 22:58:26 följande:
    21 minus nu, brrr
    Det är nog nå´t liknande här med.
  • Aniiee

Fråga! Vill ni att jag ska posta fler bilder?

Påstående: Jag är lite... ja. Så jag funderade på en sak jag känt länge. Blir julkalendrarna i SVT kortare och kortare? Det känns så. Så jag undersökte saken och kom fram till att - ja och nej. Med 6 hela decennium på nacken har julkalendern gått från att vara i snitt 10 minuter på 60-talet till i snitt 14 minuter på 2010-talet och 13 minuter hittills på 2020-talet.

MEN!
    På 60-talet gick kalendern från att vara 5 minuter per avsnitt 1960 och -61, till 10 minuter -62-67, till 15 minuter -68-69.

70-talet var vilt! 73 och 76 var kalendrarna 10 minuter långa per avsnitt (Mumindalen och Teskedsgumman i repris). 2 kalendrar var 15 minuter per avsnitt, 2 var 20 minuter, 1 var 25 minuter och 2 var 30 minuter per avsnitt (Barnen i Höjden och Fem myror) ! Men en riktig vilding var Trolltider, som snittade på 18 minuter per avsnitt, men avsnitten rörde sig mellan 14 och 24 minuter långa. För hela decenniet snittade julkalenderns avsnitt på 19 minuter

Även 80-talet hade kalendrar med väldigt olika avsnittslängd. Kortast var Det blir jul i Möllegården med 15 minuter. Trolltider gick i repris med 18 minuter i snitt. 3 kalendrar hade 20 minuter per avsnitt, en hade 25 och och en hade 30. Här har vi också det absoluta rekordet alla år med både Julstrul med Staffan och Bengt OCH Liv i Luckan med Julkalenderns var avsnitt var 45 MINUTER VARDERA! En vilding här var Albert och Herberts jul som snittade på 20 minuter men hade avsnitt likt Trolltider, på allt mellan 16 och 24 minuter. För julkalendern 1985, MArias barn, hittade jag tyvärr ingen uppgift om hur långa avsnitten var. För hela decenniet snittade julkalenderns avsnitt på 26 minuter, men om vi tar bort de två väldigt långa hamnar vi istället på 21 minuter.

På 90-talet blev det lite ordning på torpet. Av de 10 julkalendrarna var 6 stycken 15 minuter och en var 14 minuter. Kortast var Sunes Jul med 10 minuter per avsnitt. Två av kalendrarna var längre, med Jul i Kapernaum på 25 minuter och Klasses julkalender på 30 minuter. Snittlängden på avsnitten sjunker till 17 minuter.

00-talet håller mestadels på 15-minutersregeln, 7 av de 10 kalendrarna har 15-minutersavsnitt. Undantagen är Lasse-Majas Detektivbyrå med 14 minuter och Allrams höjdarpaket och En riktig jul med 20 minuter vardera per avsnitt. Nu är snittet 16 minuter per avsnitt.

2010-talet kortar ner avsnitten ytterligare. Hälften är 15 minuter, hälften är 13 minuter, vilket så klart ger ett snitt på 14 minuter.

Hittills på 2020-talet har kalendrarna, inklusive årets, landat på 13 minuter per avsnitt.

Så.... I feel cheated. Eller jag känner att ungarna, de jag känner, förlorar här.

Tankar?

OBS! Förutom Trolltider och Albert och Herbert, som jag kände mig manad att undersöka direkt på SVTs hemsida, är alla avsnittslängder hämtade på Wikipedia, ett par kalendrar var markerade som "ca X minuter" och de flesta är säkert avrundade, men men. 

Hoppas någon roades av denna lilla undersökning.

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Aniiee
    Nandez skrev 2023-12-06 18:46:30 följande:

Bara 17 minus nu

Här är det minus 13 och snörök/dimma just nu. Jag ser knappt ens järnvägen tvärs över gatan.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • molly50
    Aniiee skrev 2023-12-06 20:32:46 följande:

Påstående: Jag är lite... ja. Så jag funderade på en sak jag känt länge. Blir julkalendrarna i SVT kortare och kortare? Det känns så. Så jag undersökte saken och kom fram till att - ja och nej. Med 6 hela decennium på nacken har julkalendern gått från att vara i snitt 10 minuter på 60-talet till i snitt 14 minuter på 2010-talet och 13 minuter hittills på 2020-talet.

MEN!
    På 60-talet gick kalendern från att vara 5 minuter per avsnitt 1960 och -61, till 10 minuter -62-67, till 15 minuter -68-69.

70-talet var vilt! 73 och 76 var kalendrarna 10 minuter långa per avsnitt (Mumindalen och Teskedsgumman i repris). 2 kalendrar var 15 minuter per avsnitt, 2 var 20 minuter, 1 var 25 minuter och 2 var 30 minuter per avsnitt (Barnen i Höjden och Fem myror) ! Men en riktig vilding var Trolltider, som snittade på 18 minuter per avsnitt, men avsnitten rörde sig mellan 14 och 24 minuter långa. För hela decenniet snittade julkalenderns avsnitt på 19 minuter

Även 80-talet hade kalendrar med väldigt olika avsnittslängd. Kortast var Det blir jul i Möllegården med 15 minuter. Trolltider gick i repris med 18 minuter i snitt. 3 kalendrar hade 20 minuter per avsnitt, en hade 25 och och en hade 30. Här har vi också det absoluta rekordet alla år med både Julstrul med Staffan och Bengt OCH Liv i Luckan med Julkalenderns var avsnitt var 45 MINUTER VARDERA! En vilding här var Albert och Herberts jul som snittade på 20 minuter men hade avsnitt likt Trolltider, på allt mellan 16 och 24 minuter. För julkalendern 1985, MArias barn, hittade jag tyvärr ingen uppgift om hur långa avsnitten var. För hela decenniet snittade julkalenderns avsnitt på 26 minuter, men om vi tar bort de två väldigt långa hamnar vi istället på 21 minuter.

På 90-talet blev det lite ordning på torpet. Av de 10 julkalendrarna var 6 stycken 15 minuter och en var 14 minuter. Kortast var Sunes Jul med 10 minuter per avsnitt. Två av kalendrarna var längre, med Jul i Kapernaum på 25 minuter och Klasses julkalender på 30 minuter. Snittlängden på avsnitten sjunker till 17 minuter.

00-talet håller mestadels på 15-minutersregeln, 7 av de 10 kalendrarna har 15-minutersavsnitt. Undantagen är Lasse-Majas Detektivbyrå med 14 minuter och Allrams höjdarpaket och En riktig jul med 20 minuter vardera per avsnitt. Nu är snittet 16 minuter per avsnitt.

2010-talet kortar ner avsnitten ytterligare. Hälften är 15 minuter, hälften är 13 minuter, vilket så klart ger ett snitt på 14 minuter.

Hittills på 2020-talet har kalendrarna, inklusive årets, landat på 13 minuter per avsnitt.

Så.... I feel cheated. Eller jag känner att ungarna, de jag känner, förlorar här.

Tankar?

OBS! Förutom Trolltider och Albert och Herbert, som jag kände mig manad att undersöka direkt på SVTs hemsida, är alla avsnittslängder hämtade på Wikipedia, ett par kalendrar var markerade som "ca X minuter" och de flesta är säkert avrundade, men men. 

Inte mig emot med fler bilder. Glad

Intressant undersökning.

Vad tycker ni om årets kalender då?
    Jag brukar titta på den med dottern och hon tycker den är bra.
    Jag tycker också den är bra,även om jag föredrar originalet. 
  • Aniiee
    molly50 skrev 2023-12-06 22:44:00 följande:
    Inte mig emot med fler bilder. Glad

Intressant undersökning.

Vad tycker ni om årets kalender då?
    Jag brukar titta på den med dottern och hon tycker den är bra.
    Jag tycker också den är bra,även om jag föredrar originalet. 
    Då postar jag catch-up på bilderna imorgon om ingen annan protesterar vilt.

Jag såg första avsnittet sen smällde grafikkortet i min dator och att försöka se något på min mobil med en 5.5-tums skärm är lite hopplöst. Men första avsnittet var ok så jag tänkte jag skulle se resten imorgon då jag fick och installerat nytt grafikkort idag. 
  • molly50
    Aniiee skrev 2023-12-06 23:48:51 följande:
    Då postar jag catch-up på bilderna imorgon om ingen annan protesterar vilt.

Jag såg första avsnittet sen smällde grafikkortet i min dator och att försöka se något på min mobil med en 5.5-tums skärm är lite hopplöst. Men första avsnittet var ok så jag tänkte jag skulle se resten imorgon då jag fick och installerat nytt grafikkort idag. 
    Ok. Ser fram emot det. Glad

Ok. Ajdå. Ja,hoppas du kan se det nu då. Glad
  • Nandez
    Aniiee skrev 2023-12-06 20:32:46 följande:

MEN!

Tankar?

Posta gärna bilder, det är trevligtGlad
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!